Krilleman
Bravida är kollektivanslutna. Så då är nog svaret hetsig ansvarsmontör/brist på kommunikation.

Bara vända sig till skyddsombud/byggnads så är saken ordnad fort.

Man ska trivas på sin arbetsplats oavsett vad man gör. Det blir ett mycket bättre flyt då!
 
Krilleman krilleman_215 skrev:
Stämmer nog ganska bra. Vet du vilken utbildningsnivå han låg på då?

Här är en tabell för lägstalönen som jag tror man faller in på som vuxenutb:
[bild]



Låter som din bekanta är på ett mindre företag utan kollektivanslutning. Själv jobbar jag på en av jättarna i sverige och ser till att mitt arbetslag håller rasterna slaviskt. 3st raster om dagen, frukost, fika, lunch. Vila och vettigt kostintag är viktigt för att kunna prestera på topp när man arbetar. Jag skulle aldrig vara kvar om det vore annorlunda. Men på service måste man ju självklart vara lite mer flexibel, är det inte mer än 45min jobb kvar på det man håller på med får man helt enkelt skjuta på rasten för kundens skull. Men bara för det utgår ju inte rasten.

[länk]

Rasterna är även upptagna i kollektivavtalet på sidan 15.
[länk]
Raster
Rasterna är 2 – 3 per dag. Rasternas längd och förläggning fastställs efter överenskommelse och ska vara tillfredsställande med hänsyn till arbetsförhållandena.
Han avslutade skolan för ett halvår sen. Är i första lönenivå efter skolan. Jag tror att han har fått ihop 600 timmar. Där han jobbar är ganska stort företag. Två badrum o kök vill arbetsgivaren ska vara färdig per dag. Då blir det inte så mycket tid till raster.
 
Krilleman
Kommer man ut från gymnasiet är man med automatik inne i period 7. Alltså tjänar dom 65% av lönen från en yrkesarbetare med certifikat.

Hur det är ved vuxenutb och vilken period man landar i vet jag ej.

Men om vi leker mer tanken att även han är i period 7 och har således ett fördelningstal på 0,65.

Jag antar att det är ett ackordsjagande arbetslag efter som det fanns "krav". Oavsett vad företaget säger att man ska hinna så kan man själv räkna lite på vad det ska ta att göra ett badrum. Normtidslistan VVS heter skrivelsen. Det har ganska nyligen kommit ut en ny, länken är till en äldre.

Alla VVS-arbeten är gemensamt prissatta. Det är denna lista företagen räknar på hur många timmar ett jobb "ska" ta.

http://docplayer.se/2470616-1-foror...verkande-faktorer-6-installationsdelar-7.html

Sidan 27 är den intressanta.

Låt oss säga att rören kommer ut uppe vid taket och att allt är ovankopplat. Både dusch och WC/TS. Det blir enkelt 10-15m förkromade kopparrör i badrummet och på det är det ju två kök som "ska" göras.

Rör = ca 25m x 0,3h 7,5h
WC = 2st x 0,8h 1,6h
TS = 2st x 1,4h 2,8h
Duschbl = 2st x1,0h 2,0h
Silicontätn = ca 10st x 0,1 1,0h
Kök = 2st x 0,9h 1,8h

Jag får det till 16,7h alltså över två arbetsdagar om man inte har någon intjäning på ackordet.
Snittet vad varje timme är värd är 181:- Således så måste man jobba fortare än vad dessa tider anges som. Gör man allt dubbelt så fort ska man ha dubbelt upp i betalning. 362:-/h

Observera att detta är ett förenklat sätt att räkna på rörackord. Fler parametrar ska till och tiderna blir då lite högre! Allt beroende på objekt och analys.

Men dessa siffror gäller fullbetalda certifierade montörer.

Om din bekanta ligger på eff fördelningstal 0,65 så är det ju beräknat så att han kan 35% längre tid på sig för att han är lärling för att göra samma jobb som en 1,0 montör.

0,65 sätter även hans lön. Alltså 65% av montörens lön.

Snabb summering: horribelt tempo även för en fullbetald. Än värre för en lärling på 0,65%
Då förstår jag att han inte mår bra.

Ring facket är mitt tips (om det inte redan är försent)

Sorry för det blev lite mycket text! :p
 
Redigerat:
  • Gilla
Lars48 och 2 till
  • Laddar…
hsd
J jocke31 skrev:
Stor brist på installatörer:

[länk]
Bristen kan vara där Du inte bor, så kolla lokalt om Du inte vill flytta
 
Rent arbetsmiljömässigt så verkar VVS:are slita ut sig i mindre utsträckning än elektriker. Jag känner många elektriker med problem i armarna pga mycket arbete med armarna uppåt, medan VVS:arna jag känner inte har bekymmer med detta. Kan ju vara en tillfällighet.

VVS-jobben är ofta mindre och fler. Elektriker arbetar ofta fler timmar på samma ställe. Men detta beror naturligtvis på firman man jobbar åt.

Det är mer detaljkunskaper att ha koll på som elektriker, särskilt med tanke på att man ofta arbetar med TV och Internet också (även starkströmselektrikerna alltså). Här spelar det dock stor roll vilken sorts elfirma man jobbar åt och hur de läggaer upp arbetena.
 
  • Gilla
lostinsweden och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.