Hej!

Jag tänkte installera någon form av belysning / strålkastare nere vi vattnet, där jag har en liten bastu. Det är nämligen helt svart är det från augusti och framåt och det är ju fint att kunna se lite av havet när man bastar. Bastun ligger kanske 1,5 m från vattennivå (höjdmässigt) och ungefär 3 m från strand (men på klippor).

Jag har tittat lite grann på jula och Biltema och där finns bra och billiga utomhus står kastade med ljusstyrka på mellan 1500 och 4000 lumen. Ljusspridningsvinkel på ca 100 grader. Tycker dock att det är svårt att veta vilken ljusstyrka man ska välja.

En ytterligare fundering jag har är om man borde sätta strålkastaren högt upp mot taket till, eller om det är bättre att lägga den lägre vid marknivå för att få en bra spridning av ljuset. Lutar åt taket, men har inte bestämt.

Är det någon av er som har funderingar eller tips i ämnet? Tacksam för all input jag kan få.

Gott nytt år! (snart)

Mvh/Mattias
 
Vatten reflekterar inget ljus alls, så nyttan med att rikta en strålkastare ut mot vattnet är noll, det är därför man inte använder strålkastare likt bil, på en båt.
Men det finns en nackdel, den som kommer med en båt blir bländad av strålkastaren och ser ingenting.
Lys upp basun, så har både du och andra nytta av det.
 
Det finns undervattenstrålkastare. Du kan lysa upp sjöbottnen med dom, det blir bra. Men de kostar.
 
Isakare Isakare skrev:
Vatten reflekterar inget ljus alls, så nyttan med att rikta en strålkastare ut mot vattnet är noll, det är därför man inte använder strålkastare likt bil, på en båt.
Men det finns en nackdel, den som kommer med en båt blir bländad av strålkastaren och ser ingenting.
Lys upp basun, så har både du och andra nytta av det.
Aha! Det var ju en klok synpunkt förstås. Tack. Var hos någon kompis en gång som hade gjort något liknande för att man liksom skulle se lite av vattnet. Men minns faktiskt inte hur det såg ut nu, minnet sviktar.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Det finns undervattenstrålkastare. Du kan lysa upp sjöbottnen med dom, det blir bra. Men de kostar.
Tack. Ja, jag såg någonting om det där också på någon sida. Men jag tror att det blir något för stort projekt för vad jag hade tänkt mig. Jag trodde det gick att lösa lite enkelt med ljussättning från land. Men det verkar bli svårt. :(
 
Enklast är att ta en gammal bygghalogenlampa och går runt och prova olika positioner och lägen så ser du själv vad som fungerar och inte.
Även om jag är skeptisk till att lysa på vatten.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Bästa sättet att lysa på vatten är väl att rikta ljuskällan mot betraktaren.
 
  • Gilla
Mattias1457 och 1 till
  • Laddar…
tommib
Rent allmänt om du ska belysa vattnet utanför så är det en god idé att sätta strålkastarna så högt som möjligt. Anledningen är att du ska kunna rikta ner dem så att ljuset kommer uppifrån för att inte blända. Det minskar på problemet för båtar som vill lägga till (eller bara passerar, det förstör mörkerseendet).

Som Ljus säger, prova med en billig halogenstrålkastare. Om du ska köra på, köp en så kraftig lampa som plånboken tillåter.
 
  • Gilla
Mattias1457
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Rent allmänt om du ska belysa vattnet utanför så är det en god idé att sätta strålkastarna så högt som möjligt. Anledningen är att du ska kunna rikta ner dem så att ljuset kommer uppifrån för att inte blända. Det minskar på problemet för båtar som vill lägga till (eller bara passerar, det förstör mörkerseendet).

Som Ljus säger, prova med en billig halogenstrålkastare. Om du ska köra på, köp en så kraftig lampa som plånboken tillåter.
Tack för alla svar! Jag kan ju testa lite med en vanlig bygglampa. Smart!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.