Nybörjaren är i farten igen!

Har en skiva mdf (22mm?) som är ca 3 meter lång.

Behöver ta av ungefär 10mm på kanten av den i längsled.

Har inte tillgång till någon vettig såg men däremot en överhandsfräs.

Går det fräsa bort denna kant? Och i sådana fall med vilket stål?

Vänlig hälsning
 
Klart det går :D

Har du anhåll till fräsen? (nummer 7 nedan)
handoverfrasens-uppbyggnad.jpg

Sätt i ett helt vanligt frässtål 30494.jpg

Vänd fräsen upponer mät in 10mm till anhållet o kör i en provbit först :D
Är det en 22mm så får du köra lite lagom sakta eller ställ in djupet och kör av djupet i 2 omgångar.

Alt.2
Spänn en regel eller liknande med 2 tvingar på skivan, sen kör du fräsen emot skivan.
Glider du ifrån regelen gör inget bara köra igen.


Finns specialla kopierstål / fasstål för 10mm etc etc man kan använda men är det bara en skiva funkar ovanstående alternativ, iaf har det gjort för mig :cool:

Lycka till :ok::strong:
 
Visst går det! Om du kan köra din fräs på en styrskena är det perfekt, annars får du använda dig av ett anhåll i form av en rätskiva eller kanske en annan skiva som du för fräsen efter.
En vanlig kantfräs (kullager behövs inte i det här sammanhanget) blir bra.

Tänk bara på att inte ta alla tio mm i ett svep utan dela upp det i några omgångar.
Gör gärna det här utomhus om du kan — det kommer att damma kolossalt mycket.

Lycka till!
//Ronnie

Tvåa på den...
 
Sidoanhåll är ju klockrent när man ska fräsa t ex ett spår en bit in på ämnet, men jag ser lite problem i slutet av fräsningen med den metoden. Det blir väldigt lite kant att styra efter.

//Ronnie
 
  • Gilla
Mike_the_pip3
  • Laddar…
@Mike_the_pip3: Hänger inte alls med hur din metod skulle fungera för att ta bort 10mm på en skiva. Skulle man använda en fräs med diam. <10mm och sedan försöka styra överhandsfräsen med främre delen av anhållet?
 
K Kane skrev:
@Mike_the_pip3: Hänger inte alls med hur din metod skulle fungera för att ta bort 10mm på en skiva. Skulle man använda en fräs med diam. <10mm och sedan försöka styra överhandsfräsen med främre delen av anhållet?
Bästa e helt klart styrskena, har man inte en så är väll att spänna en regel/skiva och köra mot helt klart att föredra!

Förklaring till 3e alternativet köra med anhållet: :D
Kör man djupet i 2 steg så lutar hela anhållet mot "undre delen" av skivan som blir kvar,
vänd på skivan och ställ om anhållet 10mm.
Eller tänker jag fel?
 
Första sidan förstår jag om man har en fräs <10mm men andra sidan måste bli stökig att få till.
 
K Kane skrev:
Första sidan förstår jag om man har en fräs <10mm men andra sidan måste bli stökig att få till.
Spänn en regel/skiva o kör mot.
Kör djupet i omgångar
Så slipperdu mecka med anhållet. :D
 
Mike_the_pip3 Mike_the_pip3 skrev:
Klart det går :D

Har du anhåll till fräsen? (nummer 7 nedan)
[bild]

Sätt i ett helt vanligt frässtål [bild]

Vänd fräsen upponer mät in 10mm till anhållet o kör i en provbit först :D
Är det en 22mm så får du köra lite lagom sakta eller ställ in djupet och kör av djupet i 2 omgångar.

Alt.2
Spänn en regel eller liknande med 2 tvingar på skivan, sen kör du fräsen emot skivan.
Glider du ifrån regelen gör inget bara köra igen.


Finns specialla kopierstål / fasstål för 10mm etc etc man kan använda men är det bara en skiva funkar ovanstående alternativ, iaf har det gjort för mig :cool:

Lycka till :ok::strong:
Ja det där blev ju lite rörigt.

Jag skulle lista alternativen så här, i rekommenderad ordning.

A. Kör efter en rät planka/skiva som du tvingar fast på ämnet som ska fräsas. Styr fräsens sula mot denna räta planka.

B. Tvinga fast en rak skiva och kör med kopierstål eller kopierhylsa som följer raka skivans kant.

C. Kör med sidoanhåll, ca halva tjockleken, iaf inte så mycket att anhållet blir av med kant att vila mot. Vänd på skivan och kör med kopierstål mot din nyligen frästa kant.
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Ja det där blev ju lite rörigt.

Jag skulle lista alternativen så här, i rekommenderad ordning.

A. Kör efter en rät planka/skiva som du tvingar fast på ämnet som ska fräsas. Styr fräsens sula mot denna räta planka.

B. Tvinga fast en rak skiva och kör med kopierstål eller kopierhylsa som följer raka skivans kant.

C. Kör med sidoanhåll, ca halva tjockleken, iaf inte så mycket att anhållet blir av med kant att vila mot. Vänd på skivan och kör med kopierstål mot din nyligen frästa kant.

Får skylla på julstressen :crysmile:, håller med dig Ola fint uppspecat :geek:(y)
 
Härligt med så många idéer! Tack så mycket för det!

Jag har ett kantstål med ett lager längst ner.

Då tänker jag att det bästa hade varit alternativ B från Ola och att jag går in med fräsen mitt i skivan lite försiktigt? Kan jag ta hela höjden på 22mm då eller ska jag fräsa pö om pö utifrån skivans ytterkant? Dvs ändå hela höjden (22mm)

Någon som fattade? Svårt att förklara i skrift märker jag
 
22*10 är för mycket att köra på en gång, 1 kvadratcentimeter max åt gången har jag lärt mig nångång. Jag hade nog kört det i tre körningar, lite beroende på vad du har för fräs och stål (diameter, motoreffekt etc)
 
Ola C Ola C skrev:
22*10 är för mycket att köra på en gång, 1 kvadratcentimeter max åt gången har jag lärt mig nångång. Jag hade nog kört det i tre körningar, lite beroende på vad du har för fräs och stål (diameter, motoreffekt etc)
Även om jag fräser kanske 5 mm på bredden åt gången?
 
Skaffa ett stål utan kula som Mike skriver i #2 och fräs 10mm på bredden, men stega ner djupet 3 gånger. Se till att inte köra för snabbt så du bränner stålet.
 
Mazen Mazen skrev:
Skaffa ett stål utan kula som Mike skriver i #2 och fräs 10mm på bredden, men stega ner djupet 3 gånger. Se till att inte köra för snabbt så du bränner stålet.
Okej, tack! Ni verkar överrens om hur jag ska gå tillväga.

Detta borde jag fixa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.