Hej,
Jag är 37år gammal och vill byta yrke. Jag jobbar som lastbilschaufför men sedan 4 år köpte vi en mindre gård och jag har fått lära mig en del om enklare vvs och el installationer och jag tycker att det är kul.
Genom kommunen kan man göra vuxenutbildningar som bjuder på ett års utbildning plus lärlings ställe.

Har någon erfarenhet av att utbildar sig så sent i livet?

Är det sannolikt att man få tillsvidare anställning hos dem som bjuder på lärlingsstället.

Hur många år kan man förväntar sig jobbar innan man får fullt lön?

Är jag crazy?

Vilka bransch är mest lukrativ EL eller VVS och finns någon fördel med en eller den andra?
 
Redigerat:
En vän till mig har jobbat på lager i 10 år och fick sluta pga av arbetsbrist då han var sist in trots 10 år på samma ställe.

Han blev erbjuden en utbildning som elektriker på 1 år och tog den. Han är nu anställd som lärling och är mer nöjd än någonsin. Förvisso är han något yngre, 32 år, men ändå ganska nära.

Jag jobbar själv som chef på en större verkstad och anställer ofta personer som ör lite äldre än dig som sent i livet skolat om sig och byt inriktning. Det är ganska vanligt.

Kör! Gällande valet av vad man vill göra så hade jag själv valt elektriker men det beror väl på att jag är ganska intresserad själv, elektriker är ganska innovativt jobb och det händer många nya smarta saker hela tiden som utvecklar yrket och branschen om man ör intresserad av teknik.
 
  • Gilla
lostinsweden
  • Laddar…
Krilleman
Lärling på el tjänar sämre under en längre period än lärling på rör. Det gäller iaf killarna som kommer ut från skolan.

Någon som har input på traditionell lärling med vuxenutb i bagaget?!

Jag flikar även in att kör på rör, Det är oerhört varierande!

Men i båda yrkena har du oftast en service-enhet och en entrepenad-enhet. Det är naturligtvis jättestora skillnader mellan dom två!

Personligen trivs jag på stora byggen, ett år eller två på samma ställe. Jag har gjort det mesta men har insett att entreprenad är det som gäller för mig. Jag leder oftast byggena på plats som lagbas numera. På entreprenad behöver man aldrig undra vad jag gör imorgon. Det blir mer struktur och inget stressande bilåkande som på service. Entreprenaden bjuder på en helt annan stress om man ligger efter. :p

Hos oss anställer vi nästan alla lärlingar som har kört både praktik och feriearbete. Undantagen finns ju alltid, dom som bara är med för att dom "måste", men dom brukar åka ut ganska fort.
 
  • Gilla
Pagno och 3 till
  • Laddar…
Har man inte en lite bredare arbetsmarknad som elektriker? Man kan jobba både på byggen och inom industrin. Dessutom kan man i jobba med installation av larm, nätverk och brandsäkerhet.

Sedan tror jag att tillgången på småjobb med kontant betalning är större för en elektriker om man är intresserad av det.......
 
jag tycker inte du är crazy!
För tre år sedan valde jag att ändra min yrkesinriktning. Då var jag 32år och kände att jag inte var nöjd ned min situation. Nu är jag snart 36 och avslutar min utbildning till byggingenjör till sommaren. Känner att beslutet är bland det bästa jag tagit. Du liksom jag har ju minst 30 år kvar att jobba, så då ska det vara kul att gå till jobbet.
Så jag tycker: kör på!
 
  • Gilla
lostinsweden
  • Laddar…
Jag har en bekant som gick en sån vvs vux utbildning för 2 år sen. Var mycket nöjd umder utbildningstiden. Han började plugget när han var 38 år. Fick jobb på samma firma som han gjorde sin skol praktik hos.
Han fick 120kr/timme (ca 22000 i månad) sen ska han jobba ihop 850 timmar till nästa lönenivå.
Just nu tycker han att lönen är dålig och arbetet alldeles för hårt. Inga raster, äta snabbt lunch och jobba hårt. Han säger att när han kommer hem orkar inte göra annat än att sova till nästa dag.
 
  • Gilla
lostinsweden
  • Laddar…
37 år är ju ingen ålder längre. Nu för tiden pluggar man ju till man är 25-30 år och jobbar till man är 70 så du är ju fortfarande i "starten" av ditt yrkesverksamma liv. Om du har hälsan med dig så har du ju typ 30 år kvar att jobba så självklart ska du skola om dig och satsa på det du tycker är roligt :)
 
  • Gilla
lostinsweden
  • Laddar…
Att utbilda om sig vid 37 är inga större problem tycker jag. Som arbetgivare vill man helst ha personer med lite mer livserfarenhet.
 
  • Gilla
lostinsweden
  • Laddar…
Vis av erfarenhet (känner flera elektriker) skulle jag välja VVS (känner ingen sådan). Ser mycket förslitningsskador pga dåliga arbetsställningar, klantiga kollegor som inte säkrat att strömmen är av osv. VVS har väl sin beskärda del av trånga utrymmen och trista dofter, men risken att få starkström rakt genom kroppen eller utslitna axlar och rygg är betydligt lägre.
 
  • Gilla
lostinsweden
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
...eller utslitna axlar och rygg är betydligt lägre.
Nja jag vet inte om det är hela sanningen. Hade en morbror som fick sadla om och bli VVS projektör på kontoret, istället för installatör, eftersom alltför mycket krypande sabbat hans leder.

Sen blev det ännu värre. P g a asbest som han exponerats för under 60- och 70 talet innan det blev aktuellt att skydda sig så fick han cancer. Men den risken är säkert mycket lägre idag med tanke på medvetenheten och det gäller alla hantverkargrupper mer eller mindre.
 
  • Gilla
lostinsweden
  • Laddar…
Krilleman
L Lars48 skrev:
Han fick 120kr/timme (ca 22000 i månad) sen ska han jobba ihop 850 timmar till nästa lönenivå.
Stämmer nog ganska bra. Vet du vilken utbildningsnivå han låg på då?

Här är en tabell för lägstalönen som jag tror man faller in på som vuxenutb:
Tabell över lägstalön för anställda under utbildning med kolumner för utbildningsperiod, fördelningstal, timlön och månadslön.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


L Lars48 skrev:
Inga raster, äta snabbt lunch och jobba hårt.
Låter som din bekanta är på ett mindre företag utan kollektivanslutning. Själv jobbar jag på en av jättarna i sverige och ser till att mitt arbetslag håller rasterna slaviskt. 3st raster om dagen, frukost, fika, lunch. Vila och vettigt kostintag är viktigt för att kunna prestera på topp när man arbetar. Jag skulle aldrig vara kvar om det vore annorlunda. Men på service måste man ju självklart vara lite mer flexibel, är det inte mer än 45min jobb kvar på det man håller på med får man helt enkelt skjuta på rasten för kundens skull. Men bara för det utgår ju inte rasten.

http://www.arbetsmiljoupplysningen.se/Amnen/Rast-och-paus/

Rasterna är även upptagna i kollektivavtalet på sidan 15.
https://www.byggnads.se/siteassets/kollektivavtal/teknikinstallationsavtalet-vvs-kyl-2017-2020.pdf
Raster
Rasterna är 2 – 3 per dag. Rasternas längd och förläggning fastställs efter överenskommelse och ska vara tillfredsställande med hänsyn till arbetsförhållandena.
 
Krilleman
M MagHam skrev:
Nja jag vet inte om det är hela sanningen. Hade en morbror som fick sadla om och bli VVS projektör på kontoret, istället för installatör, eftersom alltför mycket krypande sabbat hans leder.

Sen blev det ännu värre. P g a asbest som han exponerats för under 60- och 70 talet innan det blev aktuellt att skydda sig så fick han cancer. Men den risken är säkert mycket lägre idag med tanke på medvetenheten och det gäller alla hantverkargrupper mer eller mindre.
VVS är inget yrke att satsa på om man inte har kroppen med sig och samtidigt inte är villig att lägga ner tid på att ta hand om sig själv.

Självklart är det ett slitsamt yrke. Men med rätt ergonomiskt tänk i arbetet, arbetsrotation på monotona arbeten, nyttjande av hjälpmedel, och en bra massör, kommer man långt!

Beträffande asbests på jobben man råkar ut för är det ju upp till dig själv att ringa en sanerare som kommer och sanerar det. Ofta tar det en dag eller två extra och kostar ett par tusen. Men alternativet är ju att man själv som hantverkare inte har den respekten och bara kör på. Detta är vanligt på mindre firmor.

Dom större företagen är livrädda för att ha rubriker i tidningen som "asbestskandal på XX renoveringen" därför går oftast en saneringsfirma in först av alla och kollar allt och sanerar det som behövs innan någon annan får gå in. På små jobb måste man göra detta själv och har karaktär och yrkesstolthet som hantverkare och våga säga ifrån.

Jag hade en filialchef för länge sen som var med på "den gamla goda tiden" när rörmokarna själva isolerade rören. Han har berättat att dom vispade asbestpulver och vatten med visp!!! Massan kletades sedan på böjarna och i skarver på isoleringen. Han är pensionär idag och har inga kända sjukdomar,

Det var bättre förr! Eller?!
 
hsd
Vvs eller El, båda har ungefär lika för och nackdelar
Lika svårt att få tag i en rörmokare som en elektriker
Välj det som intresserar Dig mest
Men tänk inte "lukrativt" det viktiga är att trivas och klara jobbet
Båda valen kan vara mer slitsamt än Din nuvarande sysselsättning
 
  • Gilla
lostinsweden och 1 till
  • Laddar…
Jobbar f n som konsult på Installatörsföretagen som är arbetsgivarorganisation för både VVS:are och elektriker och vill gärna komma med lite uppmuntrande input oavsett vad du väljer. Marknaden formligen skriker efter båda yrkesgrupperna just nu då det råder stor brist. Googla lite så ser du vad jag menar.

Så välj med hjärtat och det du tycker verkar roligast - för det finns gott om jobb.
 
  • Gilla
lostinsweden
  • Laddar…
Krilleman krilleman_215 skrev:
Beträffande asbests .....hantverkare inte har den respekten och bara kör på. Detta är vanligt på mindre firmor.....
Han jobbade på BPA som sedermera bler Bravida. Men ingen skugga över dom.
Han var verksam redan 1960- och tidigt 70-tal innan det stod klart att det var en så stor arbetsmiljörisk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.