Välj en radiator godkänd för våtutrymme.
De håller IP44 och tål lite vattenstänk.
Dessutom håller de i allmänhet även en lägre beröringstemperatur så man inte bränner sig av misstag. I våtutrymmen är det många regler att ta hänsyn till så det kan vara värt besväret att anlita elektriker.
 
tommib
Oljefyllt eller inte kvittar med moderna termostater. Däremot ska du tänka på att det ska vara ett element gjort för att sitta i badrum. Det innebär bl.a. att yttemperaturen inte får överstiga ett gränsvärde (tror det är 45 grader). Det innebär troligen också att det är bättre kapslat än ett element som sitter i torra utrymmen. Om du drar in ett element i badrummet ska det ovillkorligen skyddsjordas eller vara dubbelisolerat (men jord måste vara framdraget till anslutningsdosan). Dessutom ska JFB finnas.

Edit: Tvåa, med några sekunder..... Men jag håller egentligen med Ljus, just i våtutrymme bör man vara väldigt säker på vad som gäller och hur det ska utföras, annars tar man in en elektriker.
 
L
Dom Adax är genomströmmare för luften och värmer bra , bara tänk vilken spänning du har fram till elementet , i bland kommer det från samma grupp som belysningen och då är det 230V
Annars kommer det från den normala el-värmen och då kan det normalt vara med både
230 och 400
 
Rent drift ekonomiskt vad är då bäst? Det ska räcka med 600 w element förvå värma badrummet. Om jag då sätter in 1000w istället så borde elementet gå mindre tänker jag och totalt sett ge lägre förbrukning?
 
Om elementet har tillräckligt hög effekt för rummet och en bra termostat så finns det ingenting annat som påverkar förbrukningen. Välj 1000 w om det passar bättre i rummet eller om du har nytta av att kunna värma snabbt. Men det har ingen inverkan på förbrukningen.
 
Det blev ett Adax 1000w våtrumselement, ingen el finns dragen där den ska sitta så ska ta hit en elektriker som får montera el så de blir snyggt å prydligt. Sitter vattenburet element där nu men de ger ingen värme på sommaren därför tänker jag byta. På sikt när badrummet ska göras om blir det nog golvvärme istället, men detta duger tills dess :)
 
tommib tommib skrev:
Om du drar in ett element i badrummet ska det ovillkorligen skyddsjordas eller vara dubbelisolerat (men jord måste vara framdraget till anslutningsdosan).
Varför måste jord vara framdraget om den inte ska användas? I fallet med dubbelisolerat alltså.
 
tommib
För att reglerna säger så, vad jag har förstått. Jag hittar dock inte hänvisningen just nu.

Edit: Nu hittade jag det. Det gäller inte specifikt för badrum utan för alla utrymmen, därför finns det inte i badrumsdelen utan i den allmäna delen under 412.2.3.2

Förutom där avsnitt 412.1.3 gäller ska en krets som matar klass II-materiel ha en skyddsledare
framdragen och avslutad vid varje anslutningspunkt.
ANM – Denna fordring är avsedd att ta hänsyn till att utbyte från klass II-materiel till klass I-materiel kan behöva göras.


Det konstiga är att referensen faktsikt är fel, det finns inget avsnitt 412.1.3. Därmed gäller rimligen regeln alltid.
 
Redigerat:
tommib tommib skrev:
För att reglerna säger så, vad jag har förstått. Jag hittar dock inte hänvisningen just nu.

Edit: Nu hittade jag det. Det gäller inte specifikt för badrum utan för alla utrymmen, därför finns det inte i badrumsdelen utan i den allmäna delen under 412.2.3.2

Förutom där avsnitt 412.1.3 gäller ska en krets som matar klass II-materiel ha en skyddsledare
framdragen och avslutad vid varje anslutningspunkt.
ANM – Denna fordring är avsedd att ta hänsyn till att utbyte från klass II-materiel till klass I-materiel kan behöva göras.


Det konstiga är att referensen faktsikt är fel, det finns inget avsnitt 412.1.3. Därmed gäller rimligen regeln alltid.
Eller aldrig :D
 
412.1.3 är den text som står under 412.1.2. 412.1.2 är stycket ovanför. 412.1.2 har helt enkelt fallit i utgåva 3 av reglerna så att nästföljande kapitel fått detta nummer i istället. Det är felrapporterat. Det skulle komma ut en rättningsutgåva under hösten (med en massa andra buggar fixade också), och de är sen höst nu... Och det står inget i 412.1.3 som är intressant för denna fråga.

För att återkoppla till frågan med en lite mer vardaglig förklaring så kanske någon i framtiden vill ansluta en radiator som ska skyddsjordas och då är det ju bra om det redan finns en skyddsledare där så att man inte frestas att söka någon nödlösning när man väl står där med radiatorn i handen.
 
  • Gilla
pelig
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
För att återkoppla till frågan med en lite mer vardaglig förklaring så kanske någon i framtiden vill ansluta en radiator som ska skyddsjordas och då är det ju bra om det redan finns en skyddsledare där så att man inte frestas att söka någon nödlösning när man väl står där med radiatorn i handen.
Bra förklaring, köper jag rakt av!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.