R rickard_89 skrev:
Absolut men deras försäkring ska väl ändå ge svar för vad de täcker av skadan?
Det är något som firman får göra upp med försäkringsbolaget. Det spelar ingen roll för dig om försäkringsbolaget eller firman står för fiolerna.
 
Att skapa en faktura är skitenkelt:

Du skriver längst upp "Faktura", sedan till vem den är riktad (firman), fakturadatum, en liten tabell där du specar vad du vill ha betalt för och hur mycket, sedan dina kontouppgifter och viktigt: ett förfallodatum, ex.vis 2 veckor eller fakturadatum, ditt namn, adress och underskrift.
 
R rickard_89 skrev:
Absolut men deras försäkring ska väl ändå ge svar för vad de täcker av skadan?
Försäkringsbolaget ska inte snacka med dig alls såvida du inte är kund där. Om du inte betalar elräkningen så är väl inte det en sak mellan elbolaget och din arbetsgivare? Eller anser du att elbolaget ska prata med din arbetsgivare om din lön, och kanske hur mycket du jobbat så att de ska få pengarna den vägen? Det är lite samma sak... Du har ett avtal med ett företag. Du ställer dina krav mot firman. Sen är det upp till firman att driva det mot sitt försäkringsbolag om de vill få ersättning.
 
  • Gilla
maxmsm och 2 till
  • Laddar…
M MangeH skrev:
Det är något som firman får göra upp med försäkringsbolaget. Det spelar ingen roll för dig om försäkringsbolaget eller firman står för fiolerna.
Jag har skickat kravet mot de idag, så vi får se vad som händer :)
 
  • Gilla
Ekenmark
  • Laddar…
M MangeH skrev:
Försäkringsbolaget ska inte snacka med dig alls såvida du inte är kund där. Om du inte betalar elräkningen så är väl inte det en sak mellan elbolaget och din arbetsgivare? Eller anser du att elbolaget ska prata med din arbetsgivare om din lön, och kanske hur mycket du jobbat så att de ska få pengarna den vägen? Det är lite samma sak... Du har ett avtal med ett företag. Du ställer dina krav mot firman. Sen är det upp till firman att driva det mot sitt försäkringsbolag om de vill få ersättning.
Det är det här som varit dålig information kring, man har varit för snäll och gett de lång tid för att göra rätt för sig vilket de inte gjort.

Tilläggas ska göras att jag när extrakostnaderna började rulla in skickade över kostnaderna till dem men det var knappast så att de betalade för sig, de kontaktade bara sitt försäkringsbolag men några pengar eller "frågor" från deras sida har aldrig uppstått.

Detta har tagit många månader redan men nu har de fått en deadline.
 
M MangeH skrev:
Försäkringsbolaget ska inte snacka med dig alls såvida du inte är kund där. Om du inte betalar elräkningen så är väl inte det en sak mellan elbolaget och din arbetsgivare? Eller anser du att elbolaget ska prata med din arbetsgivare om din lön, och kanske hur mycket du jobbat så att de ska få pengarna den vägen? Det är lite samma sak... Du har ett avtal med ett företag. Du ställer dina krav mot firman. Sen är det upp till firman att driva det mot sitt försäkringsbolag om de vill få ersättning.
Det kan ju också vara så att försäkringsbolaget vill kolla upp kravet frän grävbolaget och i detta sammanhang ser jag inget fel i att TS på uppmaning skickar info till försäkringsbolaget.
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Det kan ju också vara så att försäkringsbolaget vill kolla upp kravet frän grävbolaget och i detta sammanhang ser jag inget fel i att TS på uppmaning skickar info till försäkringsbolaget.
Försäkringsbolaget har hittils agerat så uselt att man skäms, de gör verkligen 0 för att lösa det hela och firman lyfter ett finger i månaden ungefär...

Ingen här har fortfarande kunnat svara på vad det är tänkt att en ansvarsförsäkring kan täcka?
 
En ansvarsförsäkring är väl alltid tänkt att göra den drabbade ( i detta fall TS) skadeslös i det fall försäkringstagaren ( i detta fall grävbolaget) inte själv kan betala för en skada denne orsakat.
 
Det är väl typ dom skador du har räknat upp som borde innefattars. Men, återigen, försäkringen är något entreprenören har tecknat med sitt försäkringsbolag för att skydda sig mot stora oförutsedda utgifter. Du ska rikta dina krav mot entreprenören. Börja med att dokumentera och prissatta allt så kan du skicka en faktura sen och/eller stämma företaget.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Att skapa en faktura är skitenkelt:

Du skriver längst upp "Faktura", sedan till vem den är riktad (firman), fakturadatum, en liten tabell där du specar vad du vill ha betalt för och hur mycket, sedan dina kontouppgifter och viktigt: ett förfallodatum, ex.vis 2 veckor eller fakturadatum, ditt namn, adress och underskrift.
Nej, det är räkning du beskriver. Du måste ha F-skattsedel för att kunna fakturera. Så en privat person kan aldrig skicka en faktura eftersom endast företag kan inneha F-skatt.
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
Har du någon källa till det?

Jag har sett påståendet om att man måste ha F-skatt eller vara momsreggad, som grund för att få utfärda en faktura. Men jag har aldrig sett det påstås i någon officiell skrift. Man får däremot givetvis inte ta upp moms på en faktura, om man inte är momsregistrerad.

Det kan också bli en del intressant strul, om du utan F-skatt fakturerar för utfört arbete. För då blir fakturamottagaren arbetsgivare för den kostnaden, och skall betala arbetsgivaravgifter, och dra preliminär skatt. Men fakturerar du för rena kostnadsutlägg, borde det vara enkelt.
 
H hempularen skrev:
Har du någon källa till det?

Jag har sett påståendet om att man måste ha F-skatt eller vara momsreggad, som grund för att få utfärda en faktura. Men jag har aldrig sett det påstås i någon officiell skrift. Man får däremot givetvis inte ta upp moms på en faktura, om man inte är momsregistrerad.

Det kan också bli en del intressant strul, om du utan F-skatt fakturerar för utfört arbete. För då blir fakturamottagaren arbetsgivare för den kostnaden, och skall betala arbetsgivaravgifter, och dra preliminär skatt. Men fakturerar du för rena kostnadsutlägg, borde det vara enkelt.
"Den legala definitionen av en faktura och dess behandling utgörs av moms-lagen, sedan EU-inträdet av regleras i praktiken av..."

Om du inte "moms:ar" är det ingen faktura.

Källa: skatteverket eller wikipedia
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
En ansvarsförsäkring är väl alltid tänkt att göra den drabbade ( i detta fall TS) skadeslös i det fall försäkringstagaren ( i detta fall grävbolaget) inte själv kan betala för en skada denne orsakat.
Exakt det jag menar!

Jag vet inte vad de håller på med men om de inte gör rätt för sig kommer det få konsekvenser.
 
R ribbones skrev:
Nej, det är räkning du beskriver. Du måste ha F-skattsedel för att kunna fakturera. Så en privat person kan aldrig skicka en faktura eftersom endast företag kan inneha F-skatt.
Jag har i alla fall summerat vad det är jag kräver ersättning för och varför jag anser att de är skyldiga till det. Samt förklarat vilken bevisning som finns (som deras försäkringsbolag tagit del av redan)
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Det kan ju också vara så att försäkringsbolaget vill kolla upp kravet frän grävbolaget och i detta sammanhang ser jag inget fel i att TS på uppmaning skickar info till försäkringsbolaget.
Problemet är bara att försäkringsbolaget verkar inte förstå någonting i situationen. Handläggaren verkar helt bortom flötet, går aldrig att nå per telefon exempelvis. Sedan stämmer han av med firman som ger förklaringar som en tvååring förstår är orimligt men ändå insisterar på att de därför inte anser sig behöva betala ersättning. Sandlådenivå.

Jag tog kontakt med deras trafikdel och förklarade för en där som skulle kontakta handläggaren för ansvar & rättsskydd. Så ännu vet jag inte vad deras försäkring är villig att täcka, men de själva verkar ha en väldigt konstig syn där de först säger att man ska skicka allt till försäkringen och när man väl gör det så kommer de med ursäkter som är helt bortom flötet.

Jag menar är man på en arbetsplats och tillsammans med en annan firma hjälps åt då är det ganska svårt att försöka slinka undan når man uppenbart tagit onödiga risker och tagit sönder saker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.