Hej. Antar att detta varit upp tidigare, men vad gäller 2018?

Vi har fått fiber och med det ett nytt modem med integrerad router, ett Inteno EG300. Vi har fast nätverk i huset men wifi-täckningen är sådär, speciellt på andra våning. Funderar nu på vad som är det mest kostnadseffektiva sättet att få bättre täckning...

Jag vill behålla vår befintliga router och komplettera med *något* vid ett nätverksuttag på plan 2 och diametralt i över husets plan? Jag vill inte ha någon trådlös anslutningoch ingen ´powerline´-förbindning. Jag vill inte ha separata nätverk utan ett gemensamt.

Vad skall jag köpa? Apple Airport? Ubiquinti? En till router?
 
Vart sitter routern idag, är det placerad i ett skåp?
 
Enklast är att köpa en accesspunkt och koppla in till nätverksuttaget på övervåningen, om du har sådant.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Om vi ska vara lite petiga så har du inte längre något modem. Du har en router. ;)

Men i alla fall så tycker jag du ska satsa på Ubiquiti Unifi AP-AC, det är mest bang for the bucks. Hur bra dina klienter klarar att roama mellan en sådan och lådan från internetleverantören är skrivet i stjärnorna. Helt klart är att du får bäst prestanda och minst strul om du stänger av wifi i lådan lådan från internetleverantören och bara kör på Ubiquiti.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Enklast är att köpa en accesspunkt och koppla in till nätverksuttaget på övervåningen, om du har sådant.
Jag har nätverksuttag. "Accesspunkt" är ju ett ganska vagt bregrepp...
 
Investera i en fristående accesspunkt typ denna: Ubiquiti UniFi AP AC PRO
(Skall tilläggas att denna inte är superenkel att konfigurera, nåväl)
  • Kabelanslut accesspunkten och strömmata via samma nätverkskabel (adapter ingår i paketet)
  • Placera accesspunkten nära dina klienter (samma logik som när du skall vattna gräsmattan med en vattenspridare, "ställ den i mitten av gräsmattan")
  • Undvik 2.4Ghz-bandet till varje pris! (Finns inställningar i controllern för att föredra 5Ghz)
  • Denna accesspunkts antennformation gör att den ofta lämpar sig bäst monterad i taket
 
V VW Transporter skrev:
Jag har nätverksuttag. "Accesspunkt" är ju ett ganska vagt bregrepp...
Jasså är det?
 
A Andy78 skrev:
Jasså är det?
Tja, 118 träffar på Dustin var inte riktigt så specifikt som jag hade hoppats...
 
V VW Transporter skrev:
Tja, 118 träffar på Dustin var inte riktigt så specifikt som jag hade hoppats...
Är ett stort utbud nåt negativt? Eller trodde du att varje leverantör bara har en eller två modeller?
Om du går in på dustins företagssajt hittar du f.ö lite fler.
 
Slår också ett slag för ubiquiti. Med appen är den inte särskilt svår att konfigurera.
 
  • Gilla
Nikorasu
  • Laddar…
Ingen som tror på Airport?
 
V VW Transporter skrev:
Ingen som tror på Airport?
Aldrig provat, men den är säkert bra.
 
Kör du Mac/iPhone och inte är intresserad av teknik är den ett bra val. Gillar du teknik finns det klart bättre saker för mindre pengar.
 
Brorsan bytte just ut sin AirPort mot en UniFi och är väldigt nöjd eftersom han fick betydligt bättre prestanda.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
V VW Transporter skrev:
Jag har nätverksuttag. "Accesspunkt" är ju ett ganska vagt bregrepp...
Då får du vara mer specific i vad du vill göra, jag tolkade ditt inlägg som att du vill utöka det trådlösa nätverket wlan/wifi.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.