Passar på att ställa en annan fråga: kan man klä in en murstock i kakel (fejktegelstenar)?
 
Medal respekt for traditionelle materialer, så kommer man til kort ved særlige arbejder.
Vi har et åbent ildsted med flere hundrede års sod, som vi ville ændre.
Vi skrabede alt løst ned med en stålbørste, om malede med en moderne vandbaseret stopgrund, der dækker sod og vandpletter m.v. Der findes ingen andre muligheder bortset fra at rive ned, og bygge nyt.
Se billedet af ildstedet før og efter.
 
  • Ilsted_1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Her er billedet efter maling. Det holder meget godt, og påvirkes ikke af varmen fra vedspisen.

Mvh

JCS
 
  • Ilsted_2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tuffatass skrev:
Passar på att ställa en annan fråga: kan man klä in en murstock i kakel (fejktegelstenar)?
javisst det går fint
 
Tre alternativ som jag ser det: kalkfärg, limfärg eller linoljefärg.
Fördelen med linoljefärg är att man får en avtorkningsbar yta, bra om man tänker laga mat på järnspisen i köket vid strömavbrott, eller koka kaffe för den delen. (Är det nån mer än jag som konstaterat hur bra det går att koka kaffe på vedspisen på landet... sen kommer man hem till stan och ska försöka på elspisen... då kokar det bara över...)
Själv har jag använt gysinges matta linoljefärg, funkar utmärkt!
 
J Johan_O skrev:
Tre alternativ som jag ser det: kalkfärg, limfärg eller linoljefärg.
Fördelen med linoljefärg är att man får en avtorkningsbar yta, bra om man tänker laga mat på järnspisen i köket vid strömavbrott, eller koka kaffe för den delen. (Är det nån mer än jag som konstaterat hur bra det går att koka kaffe på vedspisen på landet... sen kommer man hem till stan och ska försöka på elspisen... då kokar det bara över...)
Själv har jag använt gysinges matta linoljefärg, funkar utmärkt!
Klarar linoljefägen värmen från en gjutjärnskamin som bara står 5-8 cm avstånd från muren som ska målas?
 
M
J johan5588 skrev:
Klarar linoljefägen värmen från en gjutjärnskamin som bara står 5-8 cm avstånd från muren som ska målas?
Färgen klarar det väl rent teoretiskt, men det finns stor risk att den gulnar på grund av värmen.
Det är alltså inte att rekommendera om färgen skall vara ljus.
 
ok, tack för svar. Annars kanske kalkfärg, är det bara släckt kalk blandat med lite vatten?
eller är silikatfärg bra val?
Kulör har jag tänkt, vit eller antikgrå
 
J johan5588 skrev:
ok, tack för svar. Annars kanske kalkfärg, är det bara släckt kalk blandat med lite vatten?
eller är silikatfärg bra val?
Kulör har jag tänkt, vit eller antikgrå
Både silikatfärg och kalkfärg är bra val. Ger en vacker matt yta och kan beställas i olika kulörer.
Silikatfärg kritar inte och går lätt att torka av. Konventionell silikat kan dock innehålla upp till 20% akryl även om butikspersonalen hävdar motsatsen.
 
Byggnadsvårdare byggnadsvård.com butik skrev:
Både silikatfärg och kalkfärg är bra val. Ger en vacker matt yta och kan beställas i olika kulörer.
Silikatfärg kritar inte och går lätt att torka av. Konventionell silikat kan dock innehålla upp till 20% akryl även om butikspersonalen hävdar motsatsen.
Har du exempel på icke konventionell/ren silikatfärg och var man får tag på det?
 
G guggen skrev:
Har du exempel på icke konventionell/ren silikatfärg och var man får tag på det?
Produkter från Alabaster t.ex. Jag säljer själv Alabasters silikatfärg i min butik. Den går att köpa helt "ren" eller med en variant med max 2% akrylat.
Vill du ha priser så kan du maila mig på traditionellbyggnadsvard@gmail.com så håller vi tråden ren från sådana diskussioner.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Har kört med Beckers takfärg (glans 1) på vår putsade.
Putsad öppen spis med Beckers takfärg malt, intill staplad ved och fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Funkat bra än så länge - typ ett halvår med eldning ca varannan dag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.