P Pagno skrev:
Det finns alltid risk att golvbrädor slår sig, men om du ser till att få ett plastat paket som inte är trasigt då ligger fuktkvoten rätt, då skall det inte slå sig.
Bauhaus är inte sämre än andra stora virkesåterförsäljare.

Mvh P-A
Ah ok! Ska ta mig till bygghus i veckan och se lite hur det ser ut och vad de har!
 
B Bodega113 skrev:
Ah ok! Ska ta mig till bygghus i veckan och se lite hur det ser ut och vad de har!
Har man kunskapen, maskiner och tiden så gillar jag Hedens förslag, det blir supersnyggt och hållbart.
Allt har med vilket önskemål du vill uppnå, vill du göra det snabbt, billigt och lite enklare så ta golvvirke.
Vill du få något som ger en "wow effekt" bör du nog göra som Heden och någon mera skrev.
Hur som helst så önskar jag dig lycka till med projektet och god fortsättning på er alla!

Mvh P-A
 
@Pagno är ute efter "wow" effekten så kör nog på en top av valchromat. Dock behöver jag förmodligen ändå ha någut under för att stärka uppskivan.

Frågan är om jag ska köra på en tjockare valchromat? Och nöja mig med det och stålprofuler under eller köra lite sandwich? Försöker hålla kostnaden nere såklart så funderat fortfarande på golvplank/spån under.

Har tillgång till sänksåg, fräs och lite annat smått och gått. Något speciellt jag behöver för valchromat?

Va tror ni @Pagno @Hedens
 
B Bodega113 skrev:
@Pagno är ute efter "wow" effekten så kör nog på en top av valchromat. Dock behöver jag förmodligen ändå ha någut under för att stärka uppskivan.

Frågan är om jag ska köra på en tjockare valchromat? Och nöja mig med det och stålprofuler under eller köra lite sandwich? Försöker hålla kostnaden nere såklart så funderat fortfarande på golvplank/spån under.

Har tillgång till sänksåg, fräs och lite annat smått och gått. Något speciellt jag behöver för valchromat?

Va tror ni @Pagno @Hedens
1. Lacken tänker jag en vattenbaserad matt klarlack för att skydda ytan från fett primärt från hamdleder och underarmar. Helt enkelt lättare att hålla rent en om du enbart kör med Osmo enligt min mening. Annars är riskenför patina som behöver slipas vid ”main seat”

Jag hade gjort sandwich för att det blir billigare men är lite mer pill. Om du gör den tjock kan du tom fälla in stål ramen i skivan.

Valcromat är bara vanlig mdf som är färgad enkelt beskrivet. Om du ska bygga en sandwich behöver du tillgång till massa bråte att tynga ned vid limningen.

Tänker även att man borde kunna skarva toppskivan om man är tydlig med en skarv så det blir en del av designen. Tex ett band i svart valcromat som du gör 2 ned sänkta mugghållare i och förvarings ficka för mobil och dator laddare tex.
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
@Hedens precis vad jag satt och grubbla över igår! Någon slags skarv med en träskiva eller något annat så att jag slipper specialbeställa skiva. Hittade större skivor men då 30mm och de blev ganska dyra då!

Bra ide med att fälla in stålet i bordet! Ska klura på det!

När du säger Osmo menar du deras hårdvaxolja då?
 
B Bodega113 skrev:
@Hedens precis vad jag satt och grubbla över igår! Någon slags skarv med en träskiva eller något annat så att jag slipper specialbeställa skiva. Hittade större skivor men då 30mm och de blev ganska dyra då!

Bra ide med att fälla in stålet i bordet! Ska klura på det!

När du säger Osmo menar du deras hårdvaxolja då?
Jag hade haft oljebetsen från Osmo för att få en klarlack att fästa bättre på topp. Jag hade sprutat (ej sprayburk) på en klarlack eller spätt den tunn och kört med en roller och plan strykare.
 
@Hedens Ah ok! Grymt kommer köra på Valchromat topskiva sen får jag se lite om det blir spån, plyfa eller golvplank under.
Blir en ljusgrå Valchromat skiva tänker jag men undrar om du eller någon vet om resultatet när man oljebetsar en sådan? Ser på videos att den mörkgråa blir nästn svart och jag vill görna försöka få en "betong" grå finish. Dvs inte för mörk.
Någon som har erfarenhet av detta?
 
  • Gilla
soderlundmatte
  • Laddar…
Ok! Va tror du om detta som understruktur @Pagno @Hedens

Ett lager spontat furugolv 15mm på längden.
Sedan limmar jag ytterligare ett lager furu,15 mm på tvären! Tänker att detta borde knappast röra sig eller kunna krympa! Eller har jag fel kanske?
På det kör jag 8mm Valchromat för ytskiktet. Totalt 38mm skiva!

Alternativt göra samma sak med golvspån men tänker att furun är bättre för att skruva i och sånt.

Vad tror ni?
 
B Bodega113 skrev:
Ok! Va tror du om detta som understruktur @Pagno @Hedens

Ett lager spontat furugolv 15mm på längden.
Sedan limmar jag ytterligare ett lager furu,15 mm på tvären! Tänker att detta borde knappast röra sig eller kunna krympa! Eller har jag fel kanske?
På det kör jag 8mm Valchromat för ytskiktet. Totalt 38mm skiva!

Alternativt göra samma sak med golvspån men tänker att furun är bättre för att skruva i och sånt.

Vad tror ni?
Jag hade nog valt furu enbart eller en skivkonstruktion, inte börjat blanda.
Jag tror att risken blir att om du limmar eller skruvlimmar furugolvet så blir det svårt att få kapsnittytorna fina om du har två lager åt olika håll.
Gör hellre som Hedens föreslog med skivor och en stomme av trä.

Varför inte gjuta i betong, blir snyggast om man orkar flytta skivorna.

Kök med vit skåpinredning och en bänkskiva av betong ovanpå, med ett furugolv i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tunga blir de med dina mått, gissar på runt 500 kg för 40 mm tjock/armerad skiva.
Kanske inte aktuellt.

Mdf med stomme tror jag mest på om du vill ha ett fint slutresultat.

Furugolv utan skivor om du skall ha det snyggt från längre håll, blir inte snyggt som möbel på nära håll.

Betong helst, men för tungt i de flesta fall.

Mvh P-A
 
P Pagno skrev:
Jag hade nog valt furu enbart eller en skivkonstruktion, inte börjat blanda.
Jag tror att risken blir att om du limmar eller skruvlimmar furugolvet så blir det svårt att få kapsnittytorna fina om du har två lager åt olika håll.
Gör hellre som Hedens föreslog med skivor och en stomme av trä.

Varför inte gjuta i betong, blir snyggast om man orkar flytta skivorna.

[bild]

Tunga blir de med dina mått, gissar på runt 500 kg för 40 mm tjock/armerad skiva.
Kanske inte aktuellt.

Mdf med stomme tror jag mest på om du vill ha ett fint slutresultat.

Furugolv utan skivor om du skall ha det snyggt från längre håll, blir inte snyggt som möbel på nära håll.

Betong helst, men för tungt i de flesta fall.

Mvh P-A
Hmm, förstår.
Betong blir på tok för mycket jobb och alldeles för tungt. På bordet ska säkert en 100 kilo utrustning på så det blir alldeles för klumpigt med betong + att jag behöver vänta på att det ska brinna, poleras etc.

det jag är ute efter är en "stomme" som är stabil för att sedan limma på Valchromatskivan som endast är 8mm. Kantsnittet spelar inte så stor roll då de inte kommer att synas.

Så tanken var att använda furugolvet endast som en lite mer stabil stomme istället för att köpa en 30mm Valchromat skiva.

Är det så du menar @Pagno ?
Sorry om jag är lite trög! Amatör med större ambitioner än kunskap!
 
B Bodega113 skrev:
Hmm, förstår.
Betong blir på tok för mycket jobb och alldeles för tungt. På bordet ska säkert en 100 kilo utrustning på så det blir alldeles för klumpigt med betong + att jag behöver vänta på att det ska brinna, poleras etc.

det jag är ute efter är en "stomme" som är stabil för att sedan limma på Valchromatskivan som endast är 8mm. Kantsnittet spelar inte så stor roll då de inte kommer att synas.

Så tanken var att använda furugolvet endast som en lite mer stabil stomme istället för att köpa en 30mm Valchromat skiva.

Är det så du menar @Pagno ?
Sorry om jag är lite trög! Amatör med större ambitioner än kunskap!
Ja, då kan du använda furugolvet som stomme, men om du använder dig av 15mm * 2 i olika riktningar tror jag att stommen blir för svajig, du får ingen stabil skiva, hellre att du limmar dem på längden, båda lagren, inget i kors, bara i samma riktning men omlott.
Alltså brädorna förskjuts en halvlängd in på nästa varv.
Du behöver alltså starta första varvet med hel bräda, varv två med en klyven på längden.

/P-A
 
Hej!
Jag har en annan idé, om du ska bygga ett underrede i stål så behöver skivan inte vara så tjock. Då slipper du alla sandwich moment med limningar och olika material.
Om du använder dig av 22mmgolvspånskiva och gör skivan i önskat mått och lägger på plats. Därefter fasar du framkanten något spacklar alla skarvar och skruvhål och sedan lägger en snygg plast/linoleummatta som du limmar ner över fronten.
Då har du en färdig skiva i ett slitstarkt material.
 
  • Gilla
svantej
  • Laddar…
Så liten uppdatering!
Körde på 22mm + 22mm golvspån istället. Min idé med golvplan i 15 mm blev för svajjig som du sa @Pagno

Tänker att jag limmar ihop dem. Ville ha en tjockare skica i och med att bordet blir så stort så totalt kommer det att bli 52mm tjockt! Rätt tungt men det ska inte flyttas på när det väl är på plats.

Började fundera lite på det här med ramverk för att få ner vikt som @jac sa när jag stod i bygghandeln men undrar isåfall vilket typ av virke jag använder för själva ramen. Bordet blir väl upp emot en 100 kilo och sen på det ska rackmöbler med utrustning så behöver ju vara stabilt ändå.
 
B Bodega113 skrev:
Så liten uppdatering!
Körde på 22mm + 22mm golvspån istället. Min idé med golvplan i 15 mm blev för svajjig som du sa @Pagno

Tänker att jag limmar ihop dem. Ville ha en tjockare skica i och med att bordet blir så stort så totalt kommer det att bli 52mm tjockt! Rätt tungt men det ska inte flyttas på när det väl är på plats.

Började fundera lite på det här med ramverk för att få ner vikt som @jac sa när jag stod i bygghandeln men undrar isåfall vilket typ av virke jag använder för själva ramen. Bordet blir väl upp emot en 100 kilo och sen på det ska rackmöbler med utrustning så behöver ju vara stabilt ändå.
Vet inte om jag tolkar dig rätt. Men om du tänker dig att dubbla golvspån som limmas plus skiva för ytskikt = 52 mm räcker för att bära ca 100 kg elektronik i sig, hoppas jag att du har en bra försäkring på din utrustning.

Som Jac skriver behöver du en ram, en stadig sarg som bär upp skivan med sin last. Ju tyngre skivan och det som ska stå på den är, desto stadigare bordsunderrede behöver du.

//Ronnie
 
P Pysslarn skrev:
Vet inte om jag tolkar dig rätt. Men om du tänker dig att dubbla golvspån som limmas plus skiva för ytskikt = 52 mm räcker för att bära ca 100 kg elektronik i sig, hoppas jag att du har en bra försäkring på din utrustning.

Som Jac skriver behöver du en ram, en stadig sarg som bär upp skivan med sin last. Ju tyngre skivan och det som ska stå på den är, desto stadigare bordsunderrede behöver du.

//Ronnie
@Pysslarn
Yes stämmer.. ordentligt underrede ska till.. 30mm t-profil längs längden sen så står det på stadigastål ben.. försäkring finns så i vääärsta fall löser det sig, men det ska nog inte behövas hoppas jag!
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.