A
Har misstänkt doft i nedervåningen på villa. Det är suturäng så halva huset har väggar mot mark, på nedervåningen.

Hur vet jag om det är mögel? I badrum ligger det en plastmatta som är lös från golv och skarven i mitten av golv är helt öppen. Jag gissar att mattan måste bort då det nästan 100% är en oisolerad platta.
Vidare kan det vara fukt i väggar från att huset inte är dränerat.
Och jag tror att det kan finnas träreglar i betongväggarna, ser ut så på ett annat ställe där väggen släppt.

Vad gör man? Tapeter på väggar som är mot odränerad mark måste bort?
Och då kan det ändå finnas fukt i väggen som bundits av träreglar?
Dvs kanske ett stort problem som inte löser sig av att man tar bortmattor på golv och tapet?
Ska väggar målas med speciell färg som kan andas?

Ja var börjar jag?
 
Börja med att öppna upp och titta på olika ställen, tex i väggar och golv där det luktar extra mycket eller där det inte gör så stor skada om det skulle vara rätt byggd. En bov brukar vara usel ventilation. Var sitter ventiler eller fläktar i huset, vilken uppvärmning finns?
 
A
Okej!
Men plastmattan på golvet ska bort eller?
Och ingen anledning att börja skrapa bort tapeter ☺️
Det är el element.
Troligen dålig eller ingen ventilation.
Jag har inte hittat var doften kommer ifrån än. Och mina kompisar är oense om det är mögel doft eller bara gammalt hus och oljepannan som luktar
 
Ja, matta på oisolerad platta är inte så bra , om ni ändå ska renovera så ta bort den.
 
A
Om det nu skulle finnas mögel i betong vägg måste den öppnas och bort med sporer?
 
Ja, fukt/mögel sitter nog mest på trä, annars tvättar man utan större svårigheter bort från väggar.
 
Jag lånar tråden lite. Jag har också odränerat suterränghus och plastmatta samt tapet på gipsskivor. Dock ingen större lukt.
Plastmattan har nog varit där sedan 1973 men ska bort när tid och pengar finns.
Min fråga är vad experterna säger att måla på tapeten med vanlig väggfärg? Jag tänker att tapeten har suttit där i 45 år och om jag målar två lager väggfärg på nu så kan det väl inte göra så mycket?
 
Källare ska målas med färg som släpper igenom fukt. Om det är gammal plastfärg på väggarna så måste den bort innan. Den mest genomsläppliga färgen är kalkfärg, billigt och bra. Jag rensade ut källare som luktade unket från plastmattor och trägarderober till klinkersgolv och kalkmålade putsväggar. Det blev jättefräscht! Sedan kunde man torka tvätt där nere utan att den luktade dåligt.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Madelene S
Har tidigare bott i ett suterränghus där syllarna byttes ut i förebyggande syfte då flera grannar fått dålig lukt i huset. Träsyllarna byttes ut mot metallsyllar.

"
Ett vanligt symptom på dåliga syllar är att syllen luktar. Det är inte bara det att lukten är från och sätter sig i kläder och möbler. Gasen kan vara direkt giftig. Lukten kommer från tryckimpregnerade syllar som är fuktiga och som därmed avger farliga gaser."
Mer om syllar
 
ylven ylven skrev:
Källare ska målas med färg som släpper igenom fukt. Om det är gammal plastfärg på väggarna så måste den bort innan. Den mest genomsläppliga färgen är kalkfärg, billigt och bra. Jag rensade ut källare som luktade unket från plastmattor och trägarderober till klinkersgolv och kalkmålade putsväggar. Det blev jättefräscht! Sedan kunde man torka tvätt där nere utan att den luktade dåligt.
Jag trodde det mest gällde om man målade direkt på puts/betongväggen att man ska ha genomsläpplig färg. I mitt fall så är det ju gipsväggar med papperstapet som jag tänkte måla på, men jag bör alltså undvika vanlig väggfärg ändå?
Ska jag i så fall ta bort tapeten och måla kalkfärg direkt på gipsskivorna om jag vill ha vita väggar?
 
A
Jag håller med dig. Vanlig färg på Gips inga problem. Då är nog plastmattan ett större problem. Jag slet bort min idag.
Tror att lukten är borta eller iallafall mindre?
 
Dränera om är ju bra, men grundproblemet oisolerad platta är tyvärr kvar. Man kan lägga ett ventilerat golv med utsug av luften. Då blir inneklimatet som våningen ovan!
 
A
Min doft är iallafall kvar. Trots plastmatta bort och inget synligt mögel alls.
Plattan är fuktig. Har en fuktmätare. Kan det ligga bakom den lite fräna skarpa doften?
 
A
Det är mögel. Jag har en fuktig platta och frän doft. Är detta ngt jag kan lösa själv?
Det är betong. Så jag tänker att jag river ned alla tapeter. Tvättar alla ytor med klorid.
Men måste jag sedan ha på fläktar och torka ut utrymmet?
Och krävs en avfuktare? Tittade snabbt nu och dom är inte billiga.
Och vad tar det att torka ut ett badrum?
Jag har för mig 2-4 veckor.
 
Mycket riktigt (jag måste ha läst slarvigt) det är när man målar direkt på putsen det ska vara genomsläpplig färg.

Dock är uppreglade väggar med gips ett ännu större generalfel vad det gäller källare.
Det är svårt att få dem fuktsäkra. Plattan är oisolerad och suger därmed fukt. Väggarna ansluter till plattan så även om du dränerat om med utvändig isolering så kommer de att få fukt från plattan.
Om du nödvändigt vill ha tapeter mm i källare så bör du ha ventilerat. Man bygger då med distanser, för golv finnns det bland annat Nivell, för väggar vet jag inte men skulle kunna funka med stålreglar och plastfolie mellan regel och gips. Sedan ska utrymmet ventileras, luften ska sugas ut. Se till att det inte fylls med damm bara för då kommer det att mögla bra.

Ett enklare och säkrare system är det oorganiska. Putsade väggar målade med slamfärg eller kalkfärg (finns andra kulörer än vitt) och klinkergolv. Säkert, billigt, hållbart.

Enligt mig ska man inte bo i källare.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.