Såvitt jag kan se i deras monteringsanvisningar föreskriver båda tillverkarna att man måste använda våtrumsskivor som underlag. Kartonggips är inte godkänd.

BKR och GVK tillåter numera kartonggips i våtrum, men även tillverkaren av tätskiktet måste hålla med om det, om man väljer kartonggips.
 
  • Gilla
sinuslinus
  • Laddar…
Gå igenom monteringsanvisningarna "bokstavstroget". Finns det något moment som är oklart i anvisningarna, och som är applicerbart på ditt badrum. Så undersök om det är tydligare hos ett annat fabrikat, välj utifrån det. Kombinera genomgången med anvisningarna i regelverket från BKR eller GVK. Kombinera med monteringsanvisningar för övrigt material, allt från gipskivor, golvspånskivor. golvärmeslingor till VVS detaljer, framförallt golvbrunnen.

Finns det någon tveksamhet om hur anvisningarna skall kombineras så försök välja annat material. Det finns inget utrymme för "sunt förnuft" eller egna uppfinningar. Går materialet inte ihop, så välj annat.

EN sak som kan vara förrädisk är väggnära golvbrunnar, alltså rännor vid väggen, där ställs speciella krav på tätskiktet, de tätskikt som saknar explicita anvisningar för anslutning till sådana brunnar, får inte användas där.
 
nzsc
Helt riktigt min vän! Jag har ingen erfarenhet från CC Höganäs, därav min fråga. Vet däremot att Sveriges Tekniska Forskningsinstitut (SP) på uppdrag av Länsförsäkringar genomfört ett test av tätskiktsystem från 20 olika tillverkare år 2014.

Enligt denna blev endast 3 st tätskiktsystem godkända, däribland, KeraSafe Foliesystem från Kiilto AB. En av de 17 som inte blivit godkända var faktiskt Höganäs V12-3 G12-3 från CC Höganäs AB.
Länk till test...

Samma test, under samma villkor och förutsättningar, genomfördes återigen år 2016. Den här gången blev 8 st tätskiktsystem godkända i stället, däribland både KeraSafe Foliesystem från Kiilto AB och Höganäs V12-3 G12-3 från CC Höganäs AB.
Länk till test...

I mitt fall kommer just en sådan väggnära golvbrunn att användas, en s.k. ränna från Unidrain :geek:
 
Efter att själv ha satt kerasafe så skulle jag nästa gång välja ett system bakom bra har 1 lim om möjligt.

I kerasafe har du olika lim på väggen och på skarvarna vilket var lite bökigt. Tex Lipe har bara ett lim för allt men det finns säker fler.
 
Jag har använt både LIP och Kerasafe och skulle välja Kerasafe igen.
Jag tycker det är en fördel med folielimmet i Kerasafe för det fäster löjligt bra på en gång.
LIP hade jag problem med att det inte tog fast direkt och jag råkade ut för några bubblor i skarvremsor.
 
nzsc nzsc skrev:
Helt riktigt min vän! Jag har ingen erfarenhet från CC Höganäs, därav min fråga. Vet däremot att Sveriges Tekniska Forskningsinstitut (SP) på uppdrag av Länsförsäkringar genomfört ett test av tätskiktsystem från 20 olika tillverkare år 2014.

Enligt denna blev endast 3 st tätskiktsystem godkända, däribland, KeraSafe Foliesystem från Kiilto AB. En av de 17 som inte blivit godkända var faktiskt Höganäs V12-3 G12-3 från CC Höganäs AB.
Länk till test...

Samma test, under samma villkor och förutsättningar, genomfördes återigen år 2016. Den här gången blev 8 st tätskiktsystem godkända i stället, däribland både KeraSafe Foliesystem från Kiilto AB och Höganäs V12-3 G12-3 från CC Höganäs AB.
Länk till test...

I mitt fall kommer just en sådan väggnära golvbrunn att användas, en s.k. ränna från Unidrain :geek:
Har killto o Höganäs anvisningar om hur de ska anslutas till unidrain, såg inget sådant när jag skummade igenom deras anvisningar.
 
Gällande kiilto kerasafe så är kartonggips godkänt. När det gäller våtrumsskivor så är endast de som nämns på bkr och gvk godkända. Det är det svaret jag fick av porduktchefen på Kiilto iaf :)
 
nzsc
J Jarlsgård skrev:
Gällande kiilto kerasafe så är kartonggips godkänt. När det gäller våtrumsskivor så är endast de som nämns på bkr och gvk godkända. Det är det svaret jag fick av porduktchefen på Kiilto iaf :)
Hört det från någon annan också, att kartongklädda gipsskivor är godkända enl. Kiilto. Men enl. monteringsanvisning från Kiilto, s. 2, under Lämpliga underlag, står det följande:

"Lämpliga underlag är betong, cementbunden spackelmassa avsedd för våtutrymmen eller våtrumsskivor av icke fukt- känslig karraktär, godkända för våtrum.*
* Se separat information om rekomenderade skivor i våtutrymmen på Byggkeramikrådets hemsida. www.bkr.se"


Jag tolkar det som att det är enbart våtrumsskivor som är godkända. Länka gärna till motsatsen om jag har fel.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Tar och bifogar mailet där jag frågade kring just det för någon månad sen. Jag tolkar hans svar som om att kartonggips är OK?

Frågeställning från mig :
"1. I monteringsanvisningen står det att man ska rolla tätskiktet på en våtrumsgodkänt skivmaterial och att detta ska framgå i säkert-vatten broschyren. Men jag har inte hittat något om detta så tänkte kolla om detta även gäller kartonggips som numer är godkänt för flertalet tätskikt?"


Skärmdump av e-post om användning av kartonggips i våtrum enligt BKR Branschregler och primning av underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Godkänt men inte lämpligt?
 
useless useless skrev:
Godkänt men inte lämpligt?
Möjligt :) Våtrumsskivor kommer nog alltid vara att föredra, men med tanke på att kraven på tätskiktet är att det inte ska gå igenom någonting genom dessa så känns det lite overkill?

Då lägger jag hellre lite mer pengar på att använda ett tätskikt som klarat de tuffa proven, så som Kiilto gjort och sedan hade (kommer) jag kört med vanlig kartonggips. Min erfarenhet av våtrumsskivor är att det är satans påfund att arbeta med :crysmile:
 
Jag tror att tanken med det tidigare kravet på våtrumsskivor, är att även om tätskiktet skall vara tätt. Så vet man att det inte alltid lyckas. Man vet att en avsevärd andel av plattsättarföretag slarvar eller fuskar så att det finns olika fel i utförandet. Och även kunniga seriösa plattsättare misslyckas troligen någon enstaka gång.

En av de största anledningarna för övergång från rollade tätskikt till folie, var att många plattsättare fuskade med det rollade, så kanske bara halva den specificerade tjockleken applicerades. Folie blir ju rätt tjocklek direkt men i gengäld finns där skarvar som måste göras rätt.

Om då skivorna tål lite fukt så gör det inget med mindre läckor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.