T Thullen skrev:
Vill du inte förstå vad jag menar eller är du bara dryg?
230V och seriekoppling är lika relevant för svaret på frågan som att ljusstaken är röd.
Nej men jag tror du behöver en pepparkaka. Det är ett quiz, inte en tentamen!
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 3 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Nej men jag tror du behöver en pepparkaka. Det är ett quiz, inte en tentamen!
Tro mig, vi hade inte krånglat till det så illa för en tentamen heller. Studenterna är lika bra, om inte bättre, på att leta fel och argumentera för "ett poäng till" vid minsta antydan till tvetydighet! :)

Frågan hade passerat som "slamkrypare" som den är, utan problem. ;)

(God Jul, hälsar Stefan, som har lyckats släppa att han gick på utelampan-fällan. ;))
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Ett quiz här är betydligt alvarligare saker än en tentamen.
 
  • Gilla
Patfa85 och 2 till
  • Laddar…
11/15, missade helt ojordade uttag, fast jag... eller ... inhyrd elektriker!... satt i hur många sådana som helst. IP44 vet jag att det i normalfallet är OK, men jaja. Det rätta svaret på fråga 14 är förresten "Det finns inget grövre på Jula". Sen bryr jag mg inte om att behöriga elektriker heter auktoriserade nu.

Så egentligen hade jag alla rätt! :cool:
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
15/15 :)
blev att tänka till lite extra ibland,:sweat:
(y)men det var bra frågor.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Jag kan inte påstå att jag kan vad alla förkortningar på kabeltyper innebär så för sakens skull googlade på "ekrk" och får då upp en flerledad kabel med en extratvinnad sak. Vad är den isåfall om det inte är biledare?
Rätt svar på 11 är ju "Frågan är irrelevant för EKRK har ingen biledare, EKLK har."

Exempelvis denna: https://www.kabelbutiken.com/ekrk-kabel-kulo-kabel-3x1-5mm2-vit-metervara
Eller denna: http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Kabelinstallation/Installationskabel-rund-2000017926/
Eller: https://www.eldirekt.se/elmaterial/kabel/starkstrom/kabel-ekrk "EKRK med biledare (SE-N05VA5V-U)"

Bara genuint nyfiken.
 
Enligt senaste nu gällande produktstandard som styr utförandet av kablar som tillverkarna följer har inte EKRK längre biledaren. Det har varit ett tema sen den moderna kulon dvs EKRK med yttre plastmantel kom och ersatte gamla EKR. Först utan biledaren sen med och nu åter utan, lika bra det då den gett upphov till onödigt animerade diskussioner i många sammanhang. Så här du en typ med biledaren kan du alltså med gott samvete klippa den och spara lite tankemöda där.
 
Det var därför jag skrev dagens modell i frågan, sorry ;)
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det var därför jag skrev dagens modell i frågan, sorry ;)
För min del spelade det ingen roll vilken modell det skulle vara då jag inte hade en aning om vad EKRK var. En entrådig sak kunde jag räkna ut, men inget mer. :D
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Det har tystnat i tråden så då har väl alla som varit intresserade löst elquiz'et. Kan då vara på plats med facit och lite förklaringar runt svaren.

2364 personer har gjort quizet, 2% hade alla rätt, jag var turligt nog en av dem, vem var den andre?

1. Den där ljusslingan till granen, vad har den egentligen för kabel? Tittar man noga på en modern variant så kan man hitta en märkning som lyder H03RN-F eller H03VV-F eller någon liknande variant som innehåller två bokstäver (eller fler) efter siffran som anger spänning. Dessa anger typ av ledarisolering och yttermantelisolering. Det är alltså inte en enkelisolerad ledare vi ser på bild utan en mantlad kabel med en ledare.

Jag kan inte svära på att man inte tummat på detta i tidernas begynnelse i torra isolerade rum men jag tror inte det. För säkerhetsskull lade jag in ordet "idag". Tillräckligt många blev lurade av denna fråga i alla fall :)

2. Vid vilken ström genom kroppen får man kramp? Ja, den ligger på ca 10 mA så det rätta svarsalternativet blir då 12. 27 mA ligger nära 30 mA som de flesta JFB'er "är" på, men det lurade få. När man pratar om detta kan området 0.5 - 3.5 mA nämnas som det område där man får kraftiga muskelryckningar, men inte kramp, där man med kramp menar att man inte kan släppa ett grepp. Det beror för övrigt inte på att strömmen gör musklerna extra starka, utan på att "greppmuskeln" är starkare än "släppmuskeln" på ovansida arm.

3. Sedan 1 Juli 2017 ska vi lära oss att säga "auktoriserad" istället för "behörig". Man har helt enkelt bytt namn vilket verkar vara okänt för de flesta, skäms! (Men jag kommer nog själv att använda ordet behörig i tio år till...)

4. Grunkan på bild är en personskyddsbrytare (PSA), en kombinerad säkring och JFB. Det fixade hälften rätt trots att märkningen är knapphändig. I en senare del av min artikel om det Svenska elsystemet kommer det detaljer kring vad märkningen står för så att man vet vad det är för apparater man har i centralen.

5. Antalet ledare i en TN-C-kabel. Ni har väl läst min artikel om det Svenska elsystemet? Där finns det förklarat att en kabel utförd som TN-C innehåller en PEN-ledare och 1, 2 eller 3 fasledare. Det vanliga är ju tre faser så då blir det totalt fyra ledare. Men gamla enfaslägenheter matas nog än idag med endast två ledare, en fasledare och en PEN-ledare.

6. Passdel eller passkontakt (PK) är den lilla grunkan som sitter i botten på säkringshållaren som har en viss färg efter märkström och som förhindrar att man sätter in en säkring med större märkström än vad det ska vara. Det finns bilder på den i artikeln om det Svenska elsystemet, men först i en senare del som inte är utgiven ännu, sorry :(

7. SELV står för Safety Extra Low Voltage. I Sverige har man fyndigt översatt den extra låga spänningen till "klenspänning" vilken är högst 50 V AC eller 120 V DC. Det är den gräns där man anser att spänningen börjar bli farlig vid normal användning.

S som i Safety betyder att spänningskällan är dubbelisolerad, en skyddstransformator eller liknande som "garanterar" att spänningen inte kan blir högre vid ett fel. Även PELV har denna skyddsnivå på spänningen men inte FELV. PELV-system är jordade. FELV-system används till annat än personskydd.

Vi kommer oftast i kontakt med SELV i samband med belysning. Det ska stå SELV på drivdonet, inte "SELV equivalent" eller nåt!

8. Effekten i ljusstaken. Denna fråga renderade en del kommentarer...och visst var den överdrivet krånglig men det var ju meningen :) Hade dock inte tänkt att den skulle vara en slamkrypare men det kanske den är. Jag var dessutom helt ute i ogjort väder då detta var den fråga som de allra flesta hade rätt på, 79%, gratulerar :cry:

Man kan tänka enkelt att 5 st lampor på vardera 3 W blir 15 W sammanlagt, utan att börja fundera på seriekoppling och parallellkoppling och olika spänningar och strömmar. De

9. Får ett nytt ojordat lamputtag installeras i taket i ett rum? Först och främst får man det under vissa förhållanden, dvs det finns ett undantag i föreskrifterna om att alla uttag idag ska vara jordade. Man får göra mindre utvidgningar. Sedan är det andra svarsalternativet helt rätt i att man får endast göra detta i torra isolerade rum, men det tredje svarsalternativet var än mer rätt. Det kan ju redan sitta jordade uttag i det torra rummet och då går det inte. Lyckades tyvärr inte lura många för det utan en klar majoritet hade rätt.

10. Vad som krävs av en armatur utomhus var en fråga där jag i alla fall lyckades lura många. Det pratas om IP44 och det är helt rätt, de ska hålla minst IPX3 men alla produkter utomhus håller minst IP44. Det räcker dock inte. Okänt för de flesta verkar vara att reglerna ställer fler krav än kapslingsklassen. Utan att gå in på detaljer ska lampan helt enkelt tåla utomhusmiljön, väder, vind, sol, mekanisk påverkan etc. Så tillverkaren ska ange att den är avsedd för utomhusbruk, det räcker inte att titta efter "IP44".

11. Kulokabeln EKRK och dess biledare har diskuterats flitigt på forumet, men det har ofta varit i riktigt dryglånga trådar där det käftas fram o tillbaka. För att göra en lång historia kort så var införande av denna biledare en fadäs av berörda myndigheter och tillverkare som man senare försökte skyla över med förklaringar om EMC vilket lurade somliga inkl mig. 2013 smög man därför ut en ny utgåva av standarden där kravet på biledare var borttaget och några år senare var lagren slut så dagens EKRK har inte längre någon biledare.

12. Användning av blå ledare är kanske inte så känt men de flesta hade rätt här, kanske genom uteslutningsmetoden. Det finns regler att blå ledare i en kabel (inte FK i rör) får användas till andra ändamål så länge som den inte "kan" förväxlas. Det är vanligt mellan strömbrytare och dosa, och i anslutningskablar till trefasmaskiner som inte använder en nolla.

13. Vilken av EKK, FKK och RKK är en anslutningskabel? Det är den gamla beteckningen som används här, där första bokstaven anger ledarens utformning, E för enkardelig, F för fåkardelig och R för mångkardelig. En anslutningskabel ska ju vara smidig så RKK är rätt. Bara knappt hälften hade rätt här.

14. Det där med att “gå ned i area” på en anslutningskabel är en tumregel som ofta nämns men få vet varför. Det är ingenting speciellt med sådana kablar i sig, de tål precis lika mycket ström som de fast installerade kablarna vid samma förläggning.

Hur mycket ström en kabel tål beror bland annat på vilken kylning den får. En kabel 1.5 mm² infälld inne i en vägg tål ca 13-14 A medan en kabel klamrad utanpå väggen tål uppemot 19 A. Detsamma gäller en anslutningskabel. Man skulle alltså kunna avsäkra en utanpåliggande 1.5 mm² ledning med 16 A om man vill. Men vi har tumregler som säger 10 A / 1.5 mm² vilket även täcker in fallet där kabeln är infälld.

Sedan kan det finnas andra skäl som att en anslutningskabel matar en (1) apparat med en känd märkström, dvs det finns ingenting annat som kan överbelasta kabeln. Spisen eller vad det kan vara utgör ett överlastskydd, så säkringen i centralen utgör endast kortslutningsskydd vilket i allmänhet tillåter en högre märkström på säkringen eller mindre area på kabeln. Så det andra svarsalternativet var i sig delvis rätt, men det tredje var bättre :)

15. Sista frågan då. Det ser ju lite rörigt ut på bild men det finns inget förbud mot en osund kretslösning med många dosor och slangar. Detta fixade också de flesta, bra.

Om det finns intresse kanske det blir ett nytt quiz så småningom. Har redan några frågor på lut ;)
 
  • Gilla
CM1234 och 7 till
  • Laddar…
Mikael_L
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
SELV står för Safety Extra Low Voltage. I Sverige har man fyndigt översatt den extra låga spänningen till "klenspänning" vilken är högst 50 V AC eller 120 V DC
Kommer inte det Svenska namnet ifrån det Tyska, där det heter "kleinspannung"?
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Du har helt rätt, kom just på att det finns en källa till olika länders översättningar:
http://www.electropedia.org/iev/iev.nsf/display?openform&ievref=826-12-30

en extra-low voltage ELV (abbreviation) voltage not exceeding the relevant voltage limit of band I specified in IEC 60449

fr très basse tension, f TBT (abréviation) f tension ne dépassant pas les limites spécifiées dans le domaine I de la CEI 60449

de Kleinspannung, f ELV, Abkürzung

es MBT (abreviatura) muy baja tensión

fi pienoisjännite ELV

it bassissima tensione; ELV

no nb ekstra lav spenning, ELV

pl napiecie bardzo niskie ELV (akronim)

pt muito baixa tensão MBT

sl mala napetost ELV

sv klenspänning
 
Börjar bli dags för ett nytt kapitel Elsystem, och så lite ny frågelåda på det sen. Så rullar det på. :)
 
Undra hur mycket information som rymd i hjärnan innan den börjar slänga ut gammal information för att få plats? :p
 
S Squall Leonhart skrev:
Undra hur mycket information som rymd i hjärnan innan den börjar slänga ut gammal information för att få plats? :p
Dit har jag redan kommit, dvs att gammal information börjar "ramla ut". En del kallar det glömska men det tror jag inte på.......
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.