Vi har en Stala neo 50 diskho med en Blanco Carena-s blandare. Den har förvisso krom, men inte helt och hållet.
 
  • Stala neo 50 diskho och Blanco Carena-s blandare i krom installerade i ett modernt kök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T TowaTei skrev:
Om Kvänum sålt den så undrar jag om det inte är en Hansgrohe-blandare? Observera att Hansgrohe och Grohe är två olika företag som båda gör blandare :)

Jag har en Hansgrohe Axor-blandare som jag är väldigt nöjd med, men den diskas i denna tråd då den har reglaget på sidan.
Du har helt rätt, det står Hansgrohe på den.
Visste inte att det var olika märken. Fast det är inte Kvänum som sålt den - vi köpte den ny till vårt gamla kök och det var det enda vi behöll från det köket när vi bytte.
 
S
Jag vill bara tacka för engagemanget. :)

Vi är nu så gott som inflyttade och vårt nya kök ligger i en hög i vardagsrummet. Nästa vecka kommer elektrikern och ger oss ett datum när han kan dra el. I övrigt ligger det mesta könsrelaterade på is. Vi klättrar mellan flyttlådor och jag orkar inte tänka på kök just nu.
Vi har nog bestämt oss för att köpa ganska standard prylar. Blandare blir nog trots allt Mora Cera K5 och diskho från Franke. Jag hittade en som är 70 cm med rundade hörn. Sambon har gett med sig om storleken. ;-)

I väntan på köket försöker jag få ordning på förvaringen i huset. Men det är en annan tråd.
 
  • Gilla
Mazen
  • Laddar…
S
Saker blir inte alltid som man tänkt sig. Livet kom emellan så vårt köksprojekt startade först nu I sommar. Men det är på G I alla fall. Ytskikten är klara och nästa vecka hoppas jag att vi ska börja skruva ihop skåp.

Men nu har vi kommit tillbaka till ruta ett angående diskho och blandare. Hon vi valt visade sig inte passa varken I storlek eller montering.:p Så nu måste jag välja en ny, helst igår då jag ska beställa den omgående. Nu får ni komma med nya förslag! Jag har trakasserat google så länge att jag förmodligen blir portad från internet snart.
Den vi hade valt heter Franke bellissimo BEX 70. Den uppfyllde alla mina krav förutom då att den inte går att montera på vår bänkskiva. Gaaah! 70 cm bred, runda horn, Inga krusiduller, lättstädad.

Jag snubblade även over en rostfri blandare jag gillar. Strand Majorna heter den. Vi har försökt hitta information om den på nätet men det är ganska dåligt med det. Vi vet bara att den är blyfri, men det är ungefär allt.

Är det någon här som har en sådan och kan svara på om den har vattensparfunktion? Eller om någon vet hur man hittar företaget som tillverkar den så jag kan fråga direct?

Hade jag förstått hur jobbigt det är att bygga om ett kök, allt från planering till själva arbetet hade jag blivit stormrik och flyttat in på lyxhotell istället. ;)
 
BirgitS
Strand heter företaget och här är en tråd om blandare från dem: https://www.byggahus.se/forum/threads/aer-strand-blandare-bra.91506/
Här är deras webbplats: http://strandstainless.se/
Innan du bestämmer dig för dem kolla upp hur det är med reservdelar, lite trist att behöva vänta på reservdelar i veckor eller få veta att det inte finns några när det gått tre år och något krånglar. Till de stora välkända fungerar ju sånt bra nästan jämnt.
 
  • Gilla
Strumpberg
  • Laddar…
S
BirgitS BirgitS skrev:
Strand heter företaget och här är en tråd om blandare från dem: [länk]
Här är deras webbplats: [länk]
Innan du bestämmer dig för dem kolla upp hur det är med reservdelar, lite trist att behöva vänta på reservdelar i veckor eller få veta att det inte finns några när det gått tre år och något krånglar. Till de stora välkända fungerar ju sånt bra nästan jämnt.
Tusen tack för hjälpen!
Nu har jag mailat företaget och hoppas de svarar snabbt.:)

I övrigt så verkar vår ena dusch vara Strand. Ska undersöka detta när jag kommer hem från jobbet. Det finns säkert billiga kopior men utseendemässigt är munstyckena identiska med de som finns på Strands hemsida. Jag hittade rost (!) från ett av fästena I våras.:thinking:Badrummet är renoverat 2016 (av tidigare ägare)
 
S
Tjatmoster här igen.;)

Jag har letat hela veckan efter en diskho och inte hittat en enda som passar. :confused:

Ni som har EN ho som är ca 50 cm, kan ni berätta vad ni tycker är DÅLIGT med storleken? Visa gärna bild också.

Jag står nämligen i valet och kvalet om jag ska välja en kantig diskho men få den i rätt storlek eller en med mjukare former som är mindre. Inget av alternativen är bra så nu försöker jag komma på vilket som är odåligast...
 
BirgitS
Vad är det för krav du har på diskhon förutom rundad i stället för kantig invändigt?

Själv har jag två lika stora hoar i ett 80 cm diskbänksskåp, så de har väl en bredd kring 35 cm. När man ska blötlägga något är det bra att hon inte är så stor eftersom det då går åt mindre vatten och går fortare att fylla. När jag ska diska en plåt lägger jag den plant över hoarna så jag tycker inte att det är ett problem, kräver ju dock att bänkytan runt hoarna är vattentålig.
 
S
BirgitS BirgitS skrev:
Vad är det för krav du har på diskhon förutom rundad i stället för kantig invändigt?

Själv har jag två lika stora hoar i ett 80 cm diskbänksskåp, så de har väl en bredd kring 35 cm. När man ska blötlägga något är det bra att hon inte är så stor eftersom det då går åt mindre vatten och går fortare att fylla. När jag ska diska en plåt lägger jag den plant över hoarna så jag tycker inte att det är ett problem, kräver ju dock att bänkytan runt hoarna är vattentålig.
Sambons krav är att den ska planlimmas. Undermontering går inte då vi köpt bänkskiva i laminat. Infällning vill han inte ha. Jag vill absolut ha en så stor ho som möjligt. När vi blötlägger eller tinar kött mm så använder vi alltid en bunke med vatten till det, för att spara på vatten. Det gjorde vi redan i hyresrätten. De runda härnen är för rengöringen. Jag är lite av en städnörd och tycker att kantiga hoar är svåra att hålla fräscha. Liten yrkesskada jag har.;)
Det sista problemet är att vi fick lite halvbegränsad budget pga oförutsedda händelser. Så jag försöker hitta en "billig" diskho.
 
BirgitS
Planmonterad/limmad brukar man väl bara göra i bänkskivor av sten, det låter inte så bra att ta bort översta biten i en laminatskiva:
https://koksliv.se/2018/06/28/klar-guide-viktigt-att-veta-nar-du-valjer-diskho/
https://www.byggahus.se/forum/threa...saenka-ikeas-diskhoar-och-diskbaenkar.208862/
Menar du övermonterad eller är det vad du kallar för infällning?

Men visst kan man underlimma i en laminatskiva:
https://www.byggahus.se/forum/threads/underlimma-i-laminat-sjaelv.278867/
http://www.af-snickeri.se/underlimning-av-diskho/
https://www.byggahus.se/forum/threads/planlimma-underlimma-och-nedfaelld.108632/
 
S
BirgitS BirgitS skrev:
Planmonterad/limmad brukar man väl bara göra i bänkskivor av sten, det låter inte så bra att ta bort översta biten i en laminatskiva:
[länk]
[länk]
Menar du övermonterad eller är det vad du kallar för infällning?

Men visst kan man underlimma i en laminatskiva:
[länk]
[länk]
[länk]
Jag har mailat olika leverantörer och frågat. Planlimma ska tydligen gå alldeles utmärkt på laminat. Dock måste det ju vara en diskho som är anpassad för det. IKEAs diskho planlimmas på fabrik, men vi beställde inte det för vi tyckte inte om utseendet på den.
Efter mailkonversationer med diskhotillverkare/säljare fick jag lära mig att det heter infälld när man släpper ner hon uppifrån, underlimmad när man sätter den helt på undersidan och planlimning när stålet ligger plant med bänkskivan. Det är det sista alternativet som vi ska ha.

Fast jag är på väg att ge upp. En badbalja i plast direkt på bänken funkar säkert oxå.:rofl:
 
S
M miis skrev:
Om det går att kompromissa till infälld har du en som är typ 60x40 och rundade hörn här: [länk]

Jag köpte en sån efter veckor av letande.
Tack för tipset, men nu har jag beställt en diskho. Det får bära eller brista.

Det blev Strand på både blandare och diskho. Nu orkar jag inte vela mer.

Rostfri Strand diskho med enkel bassäng och avrinningsyta, översiktsbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stålfärgad Strand köksblandare med böjd pip och en spak till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dessa får duga helt enkelt. Vad är det värsta som kan hända? Att jag inte gillar dom och köper nytt om några år.
 
S Strumpberg skrev:
Tack för tipset, men nu har jag beställt en diskho. Det får bära eller brista.

Det blev Strand på både blandare och diskho. Nu orkar jag inte vela mer.
Roligt att se att du valde det diskhot som jag tillsist valde bort innan jag köpte den jag tipsade om. :)
Hoppas du blir nöjd!
 
Om du är städnörd, borde du inte ha en sån blandare med slang? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.