Hej behöver era råd ska gjuta imorgon renoverar ett rum som ska bli förråd i källare från -46. Rummet brevid är bio rum där väggarna har träpanel på stålreglar. Samt balkongmatta på golvet. Rummet brevid på andra hållet där fukt visar sig är tvättstuga med golvvärme under den s100 isolering 100 mm samt isodrän 100mm. Rummet som jag nu renoverar har jag bilat bort plantan i och grävt ur. Markduk i botten, 100mm singel,100 mm cellplast. Byggplast för framtida behov av radontätning. Nu till problemet jag har fukt och faktiskt vatten stående under markduken mot rummet med tvättstuga ( ingen annnanstans) så drt är golvvärmen som värmer upp och sedan kondenserar ut vattnet under byggplatsen när den möts av kalla luften. Vad kan jag göra? Gjuta igen och se glad ut och tro att vattnet kommer leta sig ner i cellplasten och vidare ner i sanden under ellerska jag skära bort plasten närmast väggen så fukten kommer upp i nya plattan istället och ventileras bort. Ska måla golvet med typ hagnans golvfärg är ju till viss del diffusionöppen. Eller andra förslag?
 
  • Fukt och vatten på byggplast under rostig armering i ett renoveringsprojekt i källare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fukt under markduk med synlig kondens och vatten ovanpå cellplast vid renovering av källarförråd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fukt under markduk med stående vatten och kondens synlig under armeringsnät vid renovering i källare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Armeringsnät redo för betonggjutning i källarförråd med blå markduk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen?
 
Gjut och se glad ut.

Fukt vandrar mot kallare omgivning så när betongen ”bränner” och blir varm difunderar fukten nedåt till marken.
 
Ja jag vet att fukt vandrar mot kallare och fäller ut. Men risken för mig är väl att fukten går ut i Biorums väggarna tex. Därför kanske det för mig är bättre att skära bort plasten så fukten kan ta vägen uppåt i konstruktionen? @Leif i Skåne
 
Du har inte funderat på en enkel golvvärme-EL ingjuten i betongen, det löser många problem med fukt i källargolvet, det behövs bara några ° förhöjd temperatur för att ta bort framtida risker.
Men att öppna upp plasten tror jag inte på. Ett par tusen på el-värme i golvet ångrar man aldrig.
 
Känner inte för att lägga det i ett förråd faktiskt @Leif i Skåne dessutom har jag vattenburna element överallt förutom i tvätt stugan i källaren där jag har vattenburen golvvärme. Dessutom är jag rädd att jag då trycker ännu mer fukt in i golvet och väggar i biorummet vill i sprallig hellre behålla fukten i detta rum där jag renoverar nu eftersom jag ska måla väggarna där med silikatfärg och som sagt måla golvet. Dessutom har jag en Fresh intelivent fläkt dom snurrar i det rummet för frånluft
 
L
Troligtvis så har den fukten kommit genom skarvarna på isoleringen och kondenserat mot plasten
Du har ju gjort i ordning det andra rummet och det är tätt uppåt , vart ska då fukten som kommer från sidan in i det nya du jobbar med ta vägen , det är väl ingen plast under väggen vad jag förstår , då är det bara en väg upp
Det med vattenpöl , var är den under eller på plasten
 
@Liteavvarje vattnet är under plasten. Den har kondenserat från klacken på innerväggen (golvvärme andra sidan väggen) sedan runnit ner på under sidan plasten och bildat små pölar på isoleringe . Så den har inte kommit upp genom cellplasten.
 
L
Du har GV i rummet intill och då kommer säkert fukten underifrån den isoleringen och går igenom vägg och klack ,nu när det är öppet , har du då lagt plasten ända emot vägg och klack på din nya golvsida kan fukten inte stanna upp under utan vill ut i det fria , samt kryper under din nya plast .
Det kan vara mycket markbundet vatten längst ner under isoleringen
Som jag uppfattar det så finns ingen plast under den väggen som skiljer rummen .och då kan det vara en risk att fukten kommer att gå där det inte finns stopp
Knepigt men jag har ingen patenetlösning på det
 
Nä ingen plast under väggen. Frågan är om jag tar bort plasten på klacken så tappar jag radon tätning men vinner kanske på det genom att fukten jan leta sig upp och ut i luften och ventilerad bort via fläkten.
 
Bara gjut. så länge du har högre temperatur i förrådet och i väggen än vad du har i marken som normalt håller 7-9ºC någon ½ meter ner så får du inte upp någon fukt.

Men hur funkar TV-rummet är det betong direkt på mark? Du skrev balkongmatta? Skall detta också i framtiden grävas ut o isoleras?
Om väggen inte är bärande ("träpanel på stålreglar") så finns det möjlighet att fixa denna skarv vid ett senare tillfälle.
 
Nä bio rummet är klart valde den lätta vägen i det rummet det som är lite konstigt tycker jag är att i bio rummet som också ligger mot tvättstugan fanns det inte en tendens till detta vad jag märkte. Samtidigt la jag faktiskt ingen plast på golvet där så det troligtvis lika blött men det inte märks. Jag gjuter igen det som det är men gör ett par borrhål ner i cellplasten så vattnet som samlas där kan rinna ut neråt.
 
Med 3 ton betong på plasten är det ingen risk, att inte vattnet trycks bort.

Däremot en bra kondensavfuktare är mycket bra att ha i en källare!
Lån eller hyr en under en vecka och bli förvånad över hur mycket vatten den avlägsnar.
 
Redigerat:
@Leif i Skåne tack för all hjälp.
Men en avfuktare i källare råder det ju lite delade meningar om. En del säger som du, medans en del andra menar att avfuktaren drar in fukt från golv och väggar . Så just den delen skippar jag tror jag. Men som sagt tack för hjälpen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.