Gammalt vattenburet element med manuell kran och tydliga tecken på oxidationsfläckar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har en kåk från -29 med vattenburet system. Vet ej om elementen är lika gamla men har två st nere i källarn som jag inte får upp värmen på. Det är såna element med en kran istället för termostat (eller ska kranen fungera som en termostat kanske?)
Inkommande rör blir varmt och när jag luftar elememtet kommer det helt rent klart vatten ur luftskruven med bra tryck, men ingen luft.
Vrider jag kranen droppar det svart vatten ur den men törs inte vara på den för mycket då jag läst om att den är tätad med lin som kan ge tråkiga problem nu när jag inte har möjlighet att tömma systemet.
Visa bilaga 250570 Visa bilaga 250570
 
L
Du säger röret blir varmt , hur mycket , om du börjar med att stänga av dom andra du har på övervåningen , för att få fart på vattnet
Cirkulationspumpen är det en med inställning 1 - 2 - 3 vad står den på nu , skruva upp den på max 3 och prova
Ingen termostatfunktion bara öppen i skala kanske 1 till 5 öppnar du den fullt så kan det bli för varmt
Prova det första innan du gör något mer
Lossa liiiite på den muttern och vrid vredet till max , sedan drar du till extra 1/4 varv på muttern , då pressas tätningen ihop , det är något som heter palmettogarn under där .
Dessa brukar för det mesta läcka lite när man vrider på vredet om det varit oanvänd flera år
 
L Liteavvarje skrev:
Du säger röret blir varmt , hur mycket , om du börjar med att stänga av dom andra du har på övervåningen , för att få fart på vattnet
Cirkulationspumpen är det en med inställning 1 - 2 - 3 vad står den på nu , skruva upp den på max 3 och prova
Ingen termostatfunktion bara öppen i skala kanske 1 till 5 öppnar du den fullt så kan det bli för varmt
Prova det första innan du gör något mer
Lossa liiiite på den muttern och vrid vredet till max , sedan drar du till extra 1/4 varv på muttern , då pressas tätningen ihop , det är något som heter palmettogarn under där .
Dessa brukar för det mesta läcka lite när man vrider på vredet om det varit oanvänd flera år
Du menar att man kanske löser det genom att öka vattenflödet genom elementet? Sätter dom igen om vattnet blir stående i dom för länge?
För det är rätt bra tryck på vattnet när jag öppnar avluftningen. Och vattnet är helt klart och fint.
Skulle säga att inkommande rör är ljummet, samt övre delen av elementen.
Törs jag vara på den där kranen? Blev att läcka svart vatten där ju mer jag rörde kranen fram och tillbaka sist så var tvungen att dra åt muttern. Är risken stor jag får läckage där jämt?
 
L
Du måste få fart på vattnet , det är ett flödesproblem , har du provat att öppna helt , lossa lite på muttern och vrid , sen drar du till lite på muttern , är det tätt då så är det tätt sen
Det med att det sätts igen behöver du inte oroa dig för , om vattnet står still
Om du stänger allt vad du har på övervåningen och öppnar de andra , plus att pumpen ska stå på maxfart , så ska vattnet gå runt
Det med tryck när du luftar har inget med flödet att göra , bara trycket i systemet
 
L Liteavvarje skrev:
Du måste få fart på vattnet , det är ett flödesproblem , har du provat att öppna helt , lossa lite på muttern och vrid , sen drar du till lite på muttern , är det tätt då så är det tätt sen
Det med att det sätts igen behöver du inte oroa dig för , om vattnet står still
Om du stänger allt vad du har på övervåningen och öppnar de andra , plus att pumpen ska stå på maxfart , så ska vattnet gå runt
Det med tryck när du luftar har inget med flödet att göra , bara trycket i systemet
Rackarns, gjorde som du skrev. Räckte med att strypa övriga element och öppna dom två kalla och dom blev kanonvarma. Tusen tack för hjälpen !!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.