S
Hej!

Först av allt ber jag om ursäkt för min stavning, jag har automatisk dansk autocorrect på denna datorn och jag missar ibland att ändra.

Jag och min familj har precis köpt ett hus som vi ska renovera köket i. Vi har kommit så långt att själva köket är beställt och nästan alla vitvaror är valda (dock inte inhandlade ännu). Just nu sitter jag fast i tankesmedjan om blandare och diskho. Jag vet ungefär vad jag vill ha men hittar inte var (om) man kan köpa det utan att specialbeställa.

Lyxproblem nr 1:
Jag vill ha EN diskho. De jag hittat på marknaden är antingen för små, för stora och/eller för kantiga. Sambon låter mig välja har sagt att enda kravet är att det INTE är en badbalja, dvs en som är ca 70 cm bred. Jag vill ha en som är ca 40x60 cm och helst med rundade hörn för att det ska vara lätt att rengöra. Men det verkar inte finnas diskhoar I den storleken på marknaden.

Lyxproblem nr 2:
Hur sjutton väljer man blandare? Jag vill ha en snygg blandare med hög pip. Med snygg menar jag allt utom krom. Helst ska den inte kosta en miljon heller. Jag har fastnat för Tapwell EVO184 I koppar, massing eller roseguld. men de har själva handtaget på sidan och jag är tveksam till om jag skulle stå ut med det resten av livet. Ja, en blandare för over 5000:- får man snällt behålla. ;-)

Har ni några tips till mig? Vi har valt en billig bänkskiva I laminat eftersom vi inte kunde bestämma oss för vad vi helst vill ha. Med en billig bänkskiva kan vi med gott samvete byta den om några år. Diskhoskåpet är 80 cm brett. Vi har valt ett helvitt kök med släta luckor från IKEA och kommer att ha vita väggar I samma nyans. Handtag köper vi sist av allt för att se vad som passer bäst.

Vi har hållit på att planera det här köket I snart två månader. Så fort vi bestämt oss för något så ändrar sig nån av oss I en detalj. Jag har på skoj sagt att I slutändan bygger vi antagligen inget kök över huvudtaget utan en lekplats med hopptorn.

Jag kommer att bombardera er med köksfrågor en månad framöver, bara så ni vet. :)
 
BirgitS
  • Gilla
Strumpberg
  • Laddar…
Vet inte om det är bara rostfritt som du söker, men blanco har i silgranit en ho som är 545x400 i baljan.

http://www.skanco.se/diskbankar/silgranit/naya/blanco-naya-6/

Franke har en dito i rostfritt, 550x400 i baljan.

https://www.franke.com/se/sv/ks/products/kitchen-sinks/kubus/127-0324-768_detail.html

Landskrona Rostfria tillverkar diskbänkar efter kundens mått. Köpt själv därifrån, men då användes färdiga baljor från bla Franke. Vet inte om dom åxå gör måttanpassad diskbalja.

http://ablandskronarostfria.se/
 
  • Gilla
Strumpberg
  • Laddar…
S
BirgitS BirgitS skrev:
Gällande blandare från Tapwell och ha den länge: [länk]

Diskhoar görs för antingen 80 cm eller 60 cm bänkskåp och i båda fallen fylla ut skåpbredden, dvs. själva hon eller ho-kombinationen blir ca 70 cm eller ca 50 cm breda.
Tack! Tapwellblandaren går alltså fetbort. Nu återstår att hitta en annan som är snygg OCH som uppfyller våra krav.
 
S
Jag ska kolla med Landskrona om de kan tillverka en diskho I mina mått. Annars blir det nog en Franke. Om jag nu inte kan övertyga sambon om att ta en stooor balja förstås. Jag har ett par veckor på mig att bearbeta honom. Köket levereras först 16/1.
 
Redigerat:
BirgitS
S Strumpberg skrev:
Jag ska kolla med Landskrona om de kan tillverka en diskho I mina mått. Annars blir det nog en Franke. Om jag nu inte kan övertyga sambon om att ta en stooor balja förstås. Jag har ett par veckor på mig att bearbeta honom. Köket levereras först 16/1.
Landskrona Rostfria har en leveranstid på 3-5 arbetsveckor.
 
BirgitS
S Strumpberg skrev:
Tack! Tapwellblandaren går alltså fetbort. Nu återstår att hitta en annan som är snygg OCH som uppfyller våra krav.
FM Mattsson har en blandare i antik brons med vredet framåt.
 
  • Gilla
Strumpberg
  • Laddar…
S
Mazen Mazen skrev:
Kan rekommendera silgraniten. Riktigt slitstarkt och i mitt tycke snyggare om ni inte skall ha blandaren i rostfritt. Bryt av med en svart/antracitgrå till det vita köket. Matchar spishällen om nått annat :)

Kanske med en blandare brons och sedan handtag i antik eller svart..

[länk]
Vi kollade på IKEAs vita diskho men den är för liten I mitt tycke. Jag älskar färg och sambon är lite mer sparsmakad. Tex så fick jag inte välja rosa kakel . Chocker!

Planen är nu istället att ha allt i vitt men att måla alla köksmöblerna i glada färger.
Jag har beställt en svart griffeltavellucka att skriva veckans meny på, som kommer att bryta av det vita. Spishäll har vi inte valt ännu, om inte sambon har googlat klart när jag kommer hem från jobbet. Kanske kan vara snyggt med svart ho och svart blandare?

Jag har mailat Landskrona nu så får vi se om de är intresserade.

En blandare jag gillar formen på är Mora Cera K5. Vi hade I princip bestämt oss för den. Sen åkte jag till jobbet efter 3 beckors ledighet och upptäckte att det är just den vi har på vår personaltoalett. (Fråga inte varför vi har en köksblandare I handfatet). Så nu vill jag inte ha den längre. Jag vill inte ha samma som på jobbet. Lite gnällig får man vara tycker jag.
 
Blancos silgranit finns i vitt och en massa andra färger.
Med svart blandare finns det ett större utbud, men kan inte rekommendera någon specifik. Själv har jag kollat på Ikeas, men den är mer antik i sin design och med vredet på sidan.
Svart ho är snyggt, vad har ni valt för bänkskiva?
 
richardtenggren
Isakssons i Borlänge gör också kundspecifika diskbänkar/hoar :)
 
  • Gilla
Strumpberg
  • Laddar…
S
Mazen Mazen skrev:
Blancos silgranit finns i vitt och en massa andra färger.
Med svart blandare finns det ett större utbud, men kan inte rekommendera någon specifik. Själv har jag kollat på Ikeas, men den är mer antik i sin design och med vredet på sidan.
Svart ho är snyggt, vad har ni valt för bänkskiva?
Vi valde IKEAs billigaste laminatskiva. Siljan eller Säljan nånting. Vit stenmönstrad. Mest för att bara få beställt köket. Vi kommer antagligen att byta den om några år, när vi enats om vad vi vill ha.

Jag ville ha en vit proslinsho men det fick jag inte. Tydligen är jag och barnen för klantiga och skulle göra sönder den. Haha!

Antik stil på blandare vill jag inte ha. Jag gillar lättstädat. Skrymslen och vrår gör att jag börjar gå runt med tandborste och skura.
 
Vi har en Franke-ho i vårt Kvänumkök, och en Groheblandare med duschfunktion. Supernöjda med båda, måste jag säga. Bra kvalitetskänsla. Det finns en poäng med en ho som är tillräckligt stor för att rymma en stor stekpanna inklusive handtag - eller en ugnsplåt.

Gällande Tapwell så har vi två takduschar av fabrikatet. Funkar också bra även om kvalitetskänslan kanske inte riktigt är densamma som med Groheblandaren.
 
Franke + Grohe
Kromad Grohe köksblandare monterad ovanför en rostfri Franke diskho i ett vitt kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mazen
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Franke + Grohe
Om Kvänum sålt den så undrar jag om det inte är en Hansgrohe-blandare? Observera att Hansgrohe och Grohe är två olika företag som båda gör blandare :)

Jag har en Hansgrohe Axor-blandare som jag är väldigt nöjd med, men den diskas i denna tråd då den har reglaget på sidan.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.