Har blivit sugen att lägga fiskbensparkett i kommande nybygget.

Plattan blir gjuten på mark med vattenburen golvvärme.

Om det blir fiskbensparkett så bör dessa spikas. Därför tänker jag mig en 12 mm plywood i botten som fästs i betongen.

Hur går man till väga för att få alla golv i samma nivå?
Tanken är att ha klinkers i hallen, köket och badrummen.

Då plywood och parketten bygger totalt 28 mm måste detta lösas på något snyggt sätt.
Att flytspackla kan kanske gå men det blir ganska stora ytor.

Äar det någon som har tankar och idéer krig detta?
 
H
alla ytor går att flytspackla
 
Hade ni brytt er om att höja fönster och dörrar (i ett nybygge) för att kompensera för ett golv med totalhöjd 28mm istället för ex. 15mm golv från kährs?

Kan man när man gjuter plattan göra olika höjder för att få alla golv i samma höjd? Hur går man tillväga?
 
Jag hade valt golv som inte behöver spikas. Läggas flytande som de andra laminat/parkett/trägolven. Fiskbenklick tex https://www.bjelin.se/shop/product.php?id=2636735 .
Då kan man lägga klinkers i samma nivå utan att behöva krångla.
 
K kuggmodul skrev:
Om det blir fiskbensparkett så bör dessa spikas. Därför tänker jag mig en 12 mm plywood i botten som fästs i betongen.
Fiskbensparkett kan limmas i betong.
 
  • Gilla
Nils82
  • Laddar…
H
K kuggmodul skrev:
Hade ni brytt er om att höja fönster och dörrar (i ett nybygge) för att kompensera för ett golv med totalhöjd 28mm istället för ex. 15mm golv från kährs?

Kan man när man gjuter plattan göra olika höjder för att få alla golv i samma höjd? Hur går man tillväga?
du kan gjuta i vilka höjder du vill.men blir bara krångligt och dyrare.
sen kan ju någon ha andra nivåer senare. hellre då samma nivå.
 
H
förstår ej varför det skall limmas eller spikas.
flytande klick fiskparkett. (y) finns även fiskparkett i större "plank" färdigt så man slipper lägga en stav
 
Om man vill ha ett golv som är stumt är limning att föredra. Känns lite orättvist Att jämföra riktig massiv stavparkett med plank eller klick. Om man vill ha golvvärme är ett limmat golv att föredra då trä leder värme dåligt och det blir inte bätttre med Underlagspapp plus den luftspalt som bildas här och var på ett flytande golv.
 
Klickgolv bildar stora flak som krymper och expanderar med årstiderna. Brukar nästan alltid vara fladder i flytande golv medan spikade/limmade golv ligger stilla och istället kan det bli små torrsprickor mellan stavarna. Moderna stavar är så pass nertorkade att sprickorna blir väldigt små.
Flytande golv går snabbt att lägga, medan stavar tar längre tid och kräver större noggranhet.
 
Hur gick det med detta? Har samma fundering..
 
Lösningen blev att limma ca 100m2 svensktillverkad fiskbensparkett direkt mot betongen.
Skapligt mycket arbete men bra blev det.
Golvet har legat i ca 10 månader och ser kanon ut.

Men det gäller att vara noggrann när plattan gjuts så man klarar toleranserna.

Plattan jämnades av med en ABS slip modell större för att ta ner de värsta topparna. Därefter primades ytan för att fuktspärra och ge bra yta för limmet att fästa.
 
  • Gilla
joakim_j
  • Laddar…
K kuggmodul skrev:
Lösningen blev att limma ca 100m2 svensktillverkad fiskbensparkett direkt mot betongen.
Skapligt mycket arbete men bra blev det.
Golvet har legat i ca 10 månader och ser kanon ut.

Men det gäller att vara noggrann när plattan gjuts så man klarar toleranserna.

Plattan jämnades av med en ABS slip modell större för att ta ner de värsta topparna. Därefter primades ytan för att fuktspärra och ge bra yta för limmet att fästa.
Tack för svar, intressant läsning! Jag väger mellan att lägga "riktig" stavparkett eller någon klickvraiant.

Större delen, ca 75 av 100 kvm ska läggas på plattan. Övriga 25 på övre plan där det ligger spårad golvspån med värmeslang. Vad det gäller gjutningen är den gjord för 10 månader sedan. Oklart om vi når rätt jämnhet med bara slipning. Annars är fråga om det går att nå tillräcklig ytstyrka med flytspackel.

Får man fråga vart du köpte parketten och vad du betalade? Även lim och ytbehandling är givetvis av intresse.
 
L L-E skrev:
[länk]
Tackar för tipset. Har du erfarenheter av att handla och lägga deras golv?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.