Köpte en Bosch PBD 40 på rean för ett par veckor sedan. Kul med en smäcker bordsmodell med steglöst varvtal och höjdinfo. Men kvaliteten... Efter att ha borrat ett hål i en kakelplatta så fick jag knappt bort borren. Chucken låste sig. Med en hålsåg monterad så kastar den mycket mer än de 0,15 mm som visas på Youtube. Är det någon på detta forum som har byggt om en sådan? Behållt elektroniken och bytt ut lagring mm
 
Har en själv och upplever inte de problem du har. Ett litet spel i chucken, men inom toleransen. Det är ju dock en hobbymodell, så kvalitetskontrollen ligger väl kanske inte i toppklass?

Jag har inte byggt om min och har inte hört talas om någon som gjort det heller. Min första tanke är att det antagligen kostar mer att börja modifiera den än att hitta en begagnad kvalitetsmaskin på blocket. Det blir ju en större och otympligare maskin, men med bättre specar.

En tanke när du säger att chucken låste sig. Du har väl inte missat att det sitter en röd låsring på chucken :) Jag slet mitt hår första gången jag omedvetet låst chucken.
 
Upplever inte heller de problem du beskriver. Har inte mätt men tycker inte det är något spel i chucken alls. Däremot tycker jag hela motorpaketet (hela maskinen) kan flexa lite i sin infästning mot stolpen ibland. Sällan ett problem dock.

Det enda jag stör mig på är att jag tycker den är högljudd jämfört med en riktig pelarborr.
 
Jag vet om den röda låsringen. I andra forum så är det många som klagar på chucken.
Youtube-filmer som visar spelet finns det flera av...
Så varför köpte jag den då - kanske en del av er undrar. Jag har haft flera större maskiner (Clas Ohlson/Sharp mm) men har tröttnat på remdriften. Blev intresserad av den variabla hastigheten och några vänner var nöjda med den. Givetvis tittade jag efter en yrkesmodell eller åtminstone semiprofessionell sådan men de var alltför dyra. Minst 10'. Och stora.
Därför ställde jag frågan om ombyggnad. Det finns ju många entusiaster inom hobbysnickarvärlden så...
 
S Scybalum skrev:
Därför ställde jag frågan om ombyggnad. Det finns ju många entusiaster inom hobbysnickarvärlden så...
Du får väl bli den förste att bygga om då, låt bara oss andra följa projektet också :)

Välkommen till forumet f ö!
//Ronnie
 
  • Gilla
Lostmoose och 1 till
  • Laddar…
Till slut får ni en bild. Jag kommer inte att slakta hela maskinen för att bygga om lagring mm. Men den chucken jag satte dit är betydligt bättre. Tycker jag - utan att kunna redovisa en massa testprotokoll...
 
  • Närbild av en borrchuck på en pelarborrmaskin i en verkstad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
bulleribock
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.