Hej,

Jag undrar om jag kan använda den jordledning som går till badrummet även till de uttag som är ojordade i vardagsrummet? Finns det nån som helst anledning till att endast badrum + kök har jordade uttag i mitt 70-tals hus? (förutom att de sparade pengar på att dra mer kabel) ::)

Anledning till att jag undrar är att jag någongång har hört att man absolut inte får dra en jordledning från ett rum till ett annat.
 
Ska du jorda vardagsrummet så måste du iaf jorda allt där och då kommer du behöva dra från centralen. Lika bra då att ta den från rätt ställe. Vet sedan inte hur reglerna ser ut om att att jord från "fel" ställe på detta viset. Och anledningen till att det inte jordades i hela huset på den tiden va att reglerna inte krävde det. Ett tag jordades bara utomhus och sedan kom kök med oxå.
 
Ok.
För själva jordledningen som går till badrummet passerar en apparatdosa som finns i vardagsrummet. Hade ju då varit smidigt att bara ta jorden därifrån istället för att dra en ny från centralen. (och.. hur skall jag då kunna skilja ur de två "olika" jordledningarna som är likadant färgmärkta? hmm.)
 
Ahh. Men då ligger den ju med i samma rör. Då ska det inte vara något problem. Men tänk på att hela rummet måste jordas då även belysning mm.
 
Aha. Hm.. men, varför måste alla uttag vara jordade? Jag har totalt 3 uttag där alla ledniningar kommer från olika vp-rör från undervåningen.. Är det här bara bestämmelser, eller finns det nån större risk med det?
 
Kan inte säga att jag själv fattat varför allt i ett rum ska vara jordat mer än att reglerna säger så. Det har att göra med att man på något sett blandar sätt att skydda sig på. Någon som har full kunskap om detta får gärna skriva anledningen och även ett exempel på vad som skulle kunna hända i verkligheten.
 
Den enda egentliga anledningen till att jag vill ha ett jordat uttag är för att slippa brum & störningar i audioutrustning jag har. Inte så mycket med säkerhet att göra egentligen.. ;)
 
Men har audioanläggningen jordade proppar? Brukar inte allt sådant ligga på europropp och ligga flytande? Är det på det viset så tror jag att du får jorda chassi i typ ett vatten rör eller liknande. Dock inte el jord gissar jag.
 
Snuttjulle skrev:
Kan inte säga att jag själv fattat varför allt i ett rum ska vara jordat mer än att reglerna säger så. Det har att göra med att man på något sett blandar sätt att skydda sig på. Någon som har full kunskap om detta får gärna skriva anledningen och även ett exempel på vad som skulle kunna hända i verkligheten.
Om du sätter in en apparat som skall vara jordad i ett ojordat uttag och det blir fel på den kommer den att vara spänningssatt i höljet. Har du då en annan apparat i ett annat uttag som är jordat kommer du att få farlig ström genom kroppen när du vidrör bägge apparaterna.
 
Det dåliga med att blanda är att ett fel i en ojordad apparat kan göra att det blir dödlig spänning mellan den och en jordad apparat.
Är allt ojordat krävs ett isolationsfel mot fas i en apparat och ett isolationsfel mot nolla i en annan apparat innan samma situation uppkommer.
Alltså är det sämre att blanda jordat och ojordat.
I praktiken finns ändå problemet i många äldre hus eftersom vattenradiatorerna brukar vara jordade, medan de flesta rum har ojordade uttag.
Vid nya installationer är det åtgärdat genom att uttagen är jordade eller endast kan användas för dubbelisolerade apparater.
 
Granit999 skrev:
Om du sätter in en apparat som skall vara jordad i ett ojordat uttag och det blir fel på den kommer den att vara spänningssatt i höljet. Har du då en annan apparat i ett annat uttag som är jordat kommer du att få farlig ström genom kroppen när du vidrör bägge apparaterna.
Ahaa.. sant så sant.
 
Tack Granit999. Bra exempel. :) :)
 
Snuttjulle skrev:
Om du sätter in en apparat som skall vara jordad i ett ojordat uttag och det blir fel på den kommer den att vara spänningssatt i höljet. Har du då en annan apparat i ett annat uttag som är jordat kommer du att få farlig ström genom kroppen när du vidrör bägge apparaterna.
Kommer inte jfb att lösa ut vid detta tillfälle (om man nu har en sån i ett 70-talshus med ojordade kontakter :))
 
Tyrre skrev:
[quote author=Snuttjulle link=1137056004/0#5 date=1137058111]Om du sätter in en apparat som skall vara jordad i ett ojordat uttag och det blir fel på den kommer den att vara spänningssatt i höljet. Har du då en annan apparat i ett annat uttag som är jordat kommer du att få farlig ström genom kroppen när du vidrör bägge apparaterna.
Kommer inte jfb att lösa ut vid detta tillfälle (om man nu har en sån i ett 70-talshus med ojordade kontakter :))[/quote]
Helt rätt, men alla har inte jfb. Du kommer ändå få en kännbar stöt när den löser ur.

Detta under förutsättning att det går ström till jord.
 
Stöten man får innan jfb löser är mer än kännbar, gör ont av bara fan skulle jag vilja säga ;)

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.