Hej, jag har ett rum i källaren som jag inte använder så mycket då det är ganska mörkt eftersom inga fönster finns. Har funderingar på att sätta ett rejält fönster i mellanväggen som är putsad och uppmurad av siporex. Alltså ett fönster in mot nästa rum som i sin tur har bra ljusinsläpp. Väggen får nog dock anses som bärande, även om jag inte är orolig att huset rasar om jag sätter ett fönster i den. Min fundering är om jag behöver söka bygglov för en sådan åtgärd...?
 
L
Med mellanvägg , menar du då en vägg som finns ini huset eller är det en yttervägg
Eftersom siporex har en förmåga att gå sönder , så måste du lägga någon form av balk ovanför
som bärning , tar du upp ett fönster som går upp till tak , så behövs det ingen balk i överkant ,
då ingen belastning blir på någon sten , men rekommendationen är alltid att lägga en bärande balk ovan fönster
Bygglov ?? bry dig inte , om du gör på ovanstående sätt , väck inte den björn som sover , om det skulle vara så
 
L Liteavvarje skrev:
Med mellanvägg , menar du då en vägg som finns ini huset eller är det en yttervägg
Eftersom siporex har en förmåga att gå sönder , så måste du lägga någon form av balk ovanför
som bärning , tar du upp ett fönster som går upp till tak , så behövs det ingen balk i överkant ,
då ingen belastning blir på någon sten , men rekommendationen är alltid att lägga en bärande balk ovan fönster
Bygglov ?? bry dig inte , om du gör på ovanstående sätt , väck inte den björn som sover , om det skulle vara så
Nej, det är en mellanvägg i vår källare. Min tanke är eventuellt ett runt fönster ca 1 m diameter ca 1 meter upp på väggen. Innebär ca 20 cm från tak. Balk svårare med ett runt fönster men den kan så klart läggas överst i alla fall.
 
L
Då ska du ha ett kajutafönster . är tanken
Men eftersom det är lättbetong , bör du stämpa upp bjälklaget kraftigt och fälla in en balk högst upp , som är ca 1,5 m i översta skiftet
Är lite fundersam om inte det kommer att bli sprickor ovanför fönstret
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.