Första året med vinranka i växthuset, beskurit och nu har det kommit vitt ludd på grenarna. Är detta normalt?
Beskuren vinranka med vitt ludd på grenen i ett växthus med daggigt tak och träram i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vinranksgren med vitt mögelliknande ludd i ett växthus, nära en fuktig fönsterruta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Med tanke på vattendropparna så ser det ut att vara väldigt fuktigt där inne. Stämmer det?
Finns det någon ventilation i växthuset?
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Med tanke på vattendropparna så ser det ut att vara väldigt fuktigt där inne. Stämmer det?
Finns det någon ventilation i växthuset?
Nu är det väldigt fuktigt då det blir kondens. På sommaren är det för torrt.

Ventilation finns men den är stängd nu på vintern.
 
BirgitS
När det är så fuktigt att det blir kondens är det stor risk för mögel. Jag skulle nog försöka öka ventilationen och bara stänga av den om det riskerar att frysa i växthuset, vilket väl bara inträffar om det är flera minusgrader under hela dygnet. Termometer och fuktighetsmätare är nog bra att ha.

Två bra forum för växtfrågor är odla.nu och Allt om trädgård.
 
BirgitS BirgitS skrev:
När det är så fuktigt att det blir kondens är det stor risk för mögel. Jag skulle nog försöka öka ventilationen och bara stänga av den om det riskerar att frysa i växthuset, vilket väl bara inträffar om det är flera minusgrader under hela dygnet. Termometer och fuktighetsmätare är nog bra att ha.

Två bra forum för växtfrågor är odla.nu och Allt om trädgård.
Jag har bara öppningsbara fönster. Just nu är det 2 + och 70 %luftfuktighet. Så det är inte så fuktigt. Undra om det kan vara svamp eller om dry är mögel? Hur får man bort det isf?
 
BirgitS
Nog ser det ut som mögel (vilket är en sorts svamp) och enda sättet att varaktigt hålla mögel borta är att ha lägre luftfuktighet. Däremot kan jag inte svara på vad som är bäst att göra med det som redan är angripet.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Nog ser det ut som mögel (vilket är en sorts svamp) och enda sättet att varaktigt hålla mögel borta är att ha lägre luftfuktighet. Däremot kan jag inte svara på vad som är bäst att göra med det som redan är angripet.
svårt att hålla låg fuktighet nu på vintern utan sol och mildväder.
 
På vintern blir Det inte varmare för att fönstret är stängt så ha det på glänt.
De klarar ganska många minusgrader på vintern. Min ryska klarar -30 grader utan problem.

Tvätta genast bort allt mögel med tvållösning. Tag ut alla mögliga blad.
 
  • Gilla
gnsmk
  • Laddar…
iMikael Lundgren iMikael Lundgren skrev:
På vintern blir Det inte varmare för att fönstret är stängt så ha det på glänt.
De klarar ganska många minusgrader på vintern. Min ryska klarar -30 grader utan problem.

Tvätta genast bort allt mögel med tvållösning. Tag ut alla mögliga blad.
Mögel är främst på döda grenar och ändar där jag klippt det finns inga blad kvar.
 
G gnsmk skrev:
Mögel är främst på döda grenar och ändar där jag klippt det finns inga blad kvar.
Mycket möjligt. Det kan möjligen ligga mögliga blad på marken, ta om möjligt ut dem.
 
Redigerat:
  • Gilla
gnsmk
  • Laddar…
Jag har svampmedel mot mjöldagg. Kan detta hjälpa mot mögel?
 
Troligtvis, mycket möjligt. Men ha aldrig växthuset helt stängt.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Jag är inte säker på att det är mjöldagg. Svampangrepp orsakas mycket riktigt av för hög fuktighet men just mjöldagg uppstår vid torr luft.
Det är ingen mening med att behandla svampangreppet eftersom det är den fuktiga luften som orsakar problemet, du måste förändra miljön så att svampsporerna inte kan överleva och sprida sig.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Jag är inte säker på att det är mjöldagg. Svampangrepp orsakas mycket riktigt av för hög fuktighet men just mjöldagg uppstår vid torr luft.
Det är ingen mening med att behandla svampangreppet eftersom det är den fuktiga luften som orsakar problemet, du måste förändra miljön så att svampsporerna inte kan överleva och sprida sig.
Okej. Får försöka. Som sagt, rätt svårt med mild vinter.
 
Vi brukar ha en glipa i takluckorna och dörren på glänt för att slippa mögel i växthuset under senhösten och början på vintern när luftfuktigheten är hög. Stänger till dörren först när snön kommer och det blir lite torrare. Eftersom vi inte har någon vintervärmare i växthuset så håller det ändå utomhustemteratur.
 
  • Gilla
gnsmk
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.