Hej

Funderar på att göra en hel del jobb i år som gör att jag får ROT-avdrag. Är ensamhushåll och har väl ingen superinkomst så vill bara ha lite mer kött på benen här.

Om det står på min deklaration "Slutgiltig skatt för beskattningsår 2016...............95000:-". Då är det väl de 95000:- jag har tillgodo och som ROT-avdraget räknas ifrån? Så hade jag utnyttjat ROT-avdraget till max så hade min slutgiltiga skatt blivit 45000?
 
Krilleman
Har inte företagen som utfört arbetet redan dragit av för ROT-avdraget 2017 så blir det nog uppförsbacke att få till det nu med två vardagar kvar av 2017. För det är inte du som kund som gör detta, företagen ska dra av korrekt % direkt på arbetskostnaden.

ROT beräknas på samma år som arbete utförs. Alltså ska du nyttja ROT avdraget under 2018 så ska du ha betalat företaget 2018 och avdraget görs på din slutgiltiga skattedeklaration 2019.

Men jag har alltid tyckt att det vore bättre om man fick sitt ROT-avdrag för föregående inkomstår. Då skulle det ju kunna stå på deklarationen som görs nu på vårkanten: Möjligt ROT-avdrag att nyttja under 2018: 48,563:- På detta sättet blir det inga konstigheter. Men det kanske finns andra djupare bakomliggande orsaker som ställer till enkelheten i mitt tänkande här.

Hur som helst så är därför alla företag som erbjuder ROT/RUT skriver in i sina villkor något i stil med tex: "Har du inte rätt till fullt rotavdrag så kommer vi efterfakturera dig aktuellt belopp"

Läs mer hos skatteverket:

https://www.skatteverket.se/privat/...bete.4.2e56d4ba1202f95012080002966.html?q=ROT

https://www.skatteverket.se/privat/...arotavdrag.4.5947400c11f47f7f9dd80004014.html

Räkna ut ditt ev ROT-avdrag här:
https://www.skatteverket.se/privat/...rotochrutavdrag.4.d5e04db14b6fef2c8698ac.html
 
Krilleman krilleman_215 skrev:
Har inte företagen som utfört arbetet redan dragit av för ROT-avdraget 2017 så blir det nog uppförsbacke att få till det nu med två vardagar kvar av 2017. För det är inte du som kund som gör detta, företagen ska dra av korrekt % direkt på arbetskostnaden.

ROT beräknas på samma år som arbete utförs. Alltså ska du nyttja ROT avdraget under 2018 så ska du ha betalat företaget 2018 och avdraget görs på din slutgiltiga skattedeklaration 2019.

Men jag har alltid tyckt att det vore bättre om man fick sitt ROT-avdrag för föregående inkomstår. Då skulle det ju kunna stå på deklarationen som görs nu på vårkanten: Möjligt ROT-avdrag att nyttja under 2018: 48,563:- På detta sättet blir det inga konstigheter. Men det kanske finns andra djupare bakomliggande orsaker som ställer till enkelheten i mitt tänkande här.

Hur som helst så är därför alla företag som erbjuder ROT/RUT skriver in i sina villkor något i stil med tex: "Har du inte rätt till fullt rotavdrag så kommer vi efterfakturera dig aktuellt belopp"

Läs mer hos skatteverket:

[länk]

[länk]

Räkna ut ditt ev ROT-avdrag här:
[länk]
Sorry för dålig förklaring, jag menar att jag skall göra en hel del arbeten under 2018.

Tog sedan uppgifter från min deklaration från 2016 som ett exempel. Förstår att jag får räkna med att ROT-avdrag gjort under 2018 dras från min skatt jag betalar in 2018.
 
Krilleman
Vad jag vet så kommer inte reglerna ändras något för ROT/RUT till 2018. Någon annan kanske kan svara mer exakt på det?!

Men det lättaste är väl att du uppskattar din totala inkomst 2018 och fyller i dessa siffror i räkneexemplet för 2017 så får du en notifikation hur det ligger till.

Eller så väntar du en vecka med det och hoppas skatteverket uppdaterar räknesnurran!
 
Nja det är inte så att din skatt blir lägre utan snarare att staten täcker en del av arbetskostnaden. Så man kan säga att skatten minskar men rent likvidmässigt betalar du skatt enligt tabell och ev jämkning.
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.