Som sagt byt plats återkom sen. Kanske du lär dig något på vägen i bästa fall. Ser du för egen del något relevant i de flesta numera i allt högre takt kommande "krav" i form av tex det som är uppe i tråden? Ser själv inga problem om det mätte ren och äkta kompetens av vikt för sammanhanget det är dock som jag oftast upplever det mycket sällsynt. Byråkratier kan förutom att vara nyttiga i vissa faser lätt nå kritisk massa och självgenerera helt utan värde.

Varför jämför du med väjningsplikt i Argentina? Tycker du det är en sofistikerad teknik att anlägga i forumet eller är det tecken på något annat förkvävt?
 
Jag skall förklara:

Många här inklusive jag själv har försökt att nå fram med synpunkter som en "hemmafixare" kanske inte tänker på, dvs arbetssäkerhet och kunskap inom det man sysslar med. Jag har utbildningar och licenser av skiftande slag som krävs inom det jag jobbar med, jag är vare sig intresserad av att behöva konkurrera med arbetskraft som struntar i dessa, likväl som att själv behöva ge avkall på säkerhet för att i en prispressad värld få jobb.

Jag säger inget om för och nackdelar, för det finns det många i de flesta fallen, men vad jag säger är vad jag skrev ovan.

Väjningsplikt i Argentina må vara en fånig jämförelse, men för heimlagas del, som är den som mest ondgjort sig över detta är det precis lika relevant som att vi i Sverige har krav på motorsågskörkort. heimlaga är Finländare, där finns inte detta kravet.

Men du GK100 anser att säkerhetskrav är av ondo? Själv är jag tacksam att ha detta att luta mig emot för att slippa jobba från stege på hög höjd med en vibrerande tung maskin i händerna. Jag får betalt det lilla extra det kostar att hyra en lift också.
 
Mja...... jag tror att väjningsplikten i Argentina skulle vara relevant för dig Snåljocke om ett antal ledande politiker och tjänstemän i Sverige hade uttalat sig att Sverige måste bli modernt och följa Argentinas förebild........

Som sagt. Jag har ingenting emot motorsågskörkort. Rätt tillämpat kan det ha effekten att slå ut billigarbetskraften och ge den anställde bättre arbetarskydd.
Det som jag inte kan acceptera är att motorsågskörkortet enligt svensk förebild och prisläge är alldeles för dyrt för att vara åtkomligt för många som måste ha det....... och när en lag inte går att åtfölja tappar folk respekten för den och fortsätter arbetarskyddsdumpningen som förr samtidigt som fattiga vedhuggare råkar illa ut för att de inte har råd med kortet.

Jag upprepar än en gång. Skall ett motorsågskörkort ha effekten att minska olycksfallen utan att bli ett förhatligt diskrimineringsinstrument mot fattiga och därmed bli en lag som folk struntar i då måste utbildningen subventioneras med skattepengar så att alla som behöver ha det kan skaffa sig det till en kostnad av högst 1000 kronor eller 70 euro.

Det här handlar i grunden om två frågor:
-Hur får man folk att respektera lagen?
-Hur hindrar man hela landet från att bli ett jätteVårby där alla sitter och glor i väntan på bidrag?
.
 
H heimlaga skrev:
... En intressant iaktagelse är att jag väcker irritation och hat för att jag försöker ta mig tillbaka till ett produktivt självförsörjande liv. ...
Nej, det gör du inte alls. Det är berömvärt att du på egen hand försöker reda ut ditt liv.
Men det är tamejfaan inte berömvärt att du hackar på andra utan anledning. Då får man stå sitt kast och bli bemött på det sättet du har blivit. Jag pekar återigen på inlägg nummer 12.


H heimlaga skrev:
... Själv konstaterar jag bara att om jag lyckas väcka så mycket hat och irritation bland okunniga människor då lever jag inte förgäves! ...
Och då är du igång igen! Okunniga människor? Vad är det för attityd?
Du har ingen som helst aning om vad jag och andra kan och ändå sitter du och spelar världsmästare.
 
  • Gilla
Snål-Jocke
  • Laddar…
Jag spelar inte väldsmästare.

Jag tål bara inte då självtillräckliga skenheliga nollor predikar för mig att jag inte får eller inte borde göra vissa saker som krävs för att komma framåt.
 
H heimlaga skrev:
Det här handlar i grunden om två frågor:
-Hur får man folk att respektera lagen?
-Hur hindrar man hela landet från att bli ett jätteVårby där alla sitter och glor i väntan på bidrag?
Vad skulle få dig att respektera lagen?
Skulle du sitta och glo i väntan på bidrag om en liknande lag infördes i Finland?
 
Skenheliga nollor.
Tack, det värmde.
 
  • Gilla
Robban_C
  • Laddar…
BigR
Men jag som fäller träd med tigersåg och extra långt blad måste väl ha körkort också? Förutom kedjan är ju riskerna lika?
 
  • Gilla
Noseone och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Jag spelar inte väldsmästare.

Jag tål bara inte då självtillräckliga skenheliga nollor predikar för mig att jag inte får eller inte borde göra vissa saker som krävs för att komma framåt.
Du är inte den enda i tråden som är nedlåtande mot andra. Men detta inlägg är ett exempel på när du är det. Du läser in ganska mycket som jag betvivlar är vad någon avsett att förmedla.

Jag tror inte att någon här önskar att du skall leva på bidrag. Med den erfarenhet som du beskriver att du har så tror jag inte att speciellt många vill neka dig rätten att använda motorsåg. Jag tror för övrigt inte att du väckt något hat i tråden heller. Däremot irritation.
 
  • Gilla
Robban_C och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Jag spelar inte väldsmästare.

Jag tål bara inte då självtillräckliga skenheliga nollor predikar för mig att jag inte får eller inte borde göra vissa saker som krävs för att komma framåt.
Och dessutom tar du tydligen åt dig av sånt som inte alls är riktat till dig.
Det är ingen alls som har predikat för dig vad du får eller inte borde göra.
Jag la upp information om vad lagen säger i förhoppningen att spara en massa pengar åt nån. Förhoppningsvis kan insikten att det faktiskt finns utbildningar och lagar inom det här gebitet dessutom spara personskador och/eller liv nån gång.
Att du sen tog personligen vid dig av det säger mer om dig än om mig så därför undrar jag vem som är nollan?
 
BigR BigR skrev:
Men jag som fäller träd med tigersåg och extra långt blad måste väl ha körkort också? Förutom kedjan är ju riskerna lika?
Nej, det behöver du inte. Det är liksom kedjan som är det viktiga här.
Jag har en liten enhands batteridriven kedjesåg från Makita som jag använder för att såga stämp, frigolit med mer med. Den kräver också motorsågskörkort.
Sen kan jag nog gissa mig till att statistiken säger att tigern inte är inblandad i särskilt många allvarliga olyckor.

Därmed har vi rett ut det där som det pratats om tidigare, huruvida det borde kallas trädfällningskort eller motorsågskörkort. :)
 
Avemo sammanfattar väldigt väl vad jag själv känt här. Jag skulle säkert hitta många fall där en lag slår orättvist, det ligger ingen motsättning i det att gilla en regel för säkerhet och att i densamma se brister.

En sådan sak som att bli kallad skenhelig nolla tycker jag också sammanfattar lite grann av varför jag uppfattat dig som arrogant, samtidigt som det bevisar att jag haft rätt.

Jag misstycker inte till att du skall få såga din egen ved, jag önskar dig ingen olycka och jag tror att jag har varit mer lyckligt lottad i arbetslivet än dig.

Jag tycker bara att du visat en dålig sida just i den här tråden. Med detta sagt skall jag försöka att inte skriva något mer.
 
BigR
R Robban_C skrev:
Nej, det behöver du inte. Det är liksom kedjan som är det viktiga här.
Jag har en liten enhands batteridriven kedjesåg från Makita som jag använder för att såga stämp, frigolit med mer med. Den kräver också motorsågskörkort.
Sen kan jag nog gissa mig till att statistiken säger att tigern inte är inblandad i särskilt många allvarliga olyckor.

Därmed har vi rett ut det där som det pratats om tidigare, huruvida det borde kallas trädfällningskort eller motorsågskörkort. :)
Hoppsan, jag har en grensåg med kedja! :-D

Apropå olyckor så lärde jag mig som grabb att det var träden som var farligast. Hur dom ligger, hänger, står, är i spänn etc. Men nu kommer jag ju inte att skaffa ett kort oavsett vilka sågar jag har.

Försök få lite julstämning i tråden nu, trist och läsa alla svordomar om andra medlemmar. Gäller alla deltangande.
 
Redigerat:
Därför skrev jag att jag inte skall skriva mer. Men nu gör jag det ändå.
Jag känner att detta inte kommer att förändra någons åsikt, det enda som sker nu är att man får hornen utåt och visar sin sämsta sida. Så även jag.
 
BigR BigR skrev:
Försök få lite julstämning i tråden nu, .
Då bidrar jag med ett julrim för den som tänkt att ge bort en motorsågskörkortkurs i julklapp:

"Med detta paket under granen slipper du bli ett paket under granen..."

ehhhh
 
  • Gilla
13th Marine och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.