Vill byta blandare på ett gammalt tvättställ men rören sitter så högt upp mot handfatet. Måste man byta mot kortare rör för att få in blandaren?
 
  • Kromad blandare och flexibla anslutningsslangar på grått golv, tillsammans med monteringstillbehör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenrör nära ett handfat visar problemet med utrymme för installation av ny blandare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gamla VVS-rör och anslutningar under ett tvättställ som är för högt monterade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Enklast är väl att lossa rören mot gamla blandaren, kapa rören i lagom höjd och sätta ballofixer med 10 mm gänga uppåt och 10/12-mm (Beroende på befintlig rördimension på plats :)) klämring nedåt?
 
  • Gilla
Danii KD
  • Laddar…
Innan du kapar befintliga rören så måste du kolla upp ordentligt vilken dimension dom har, jag misstänker att det inte är dagens dimension du har, antagandet gör jag pga skarvens utformning på varmvattnet.
 
  • Gilla
Danii KD
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Innan du kapar befintliga rören så måste du kolla upp ordentligt vilken dimension dom har, jag misstänker att det inte är dagens dimension du har, antagandet gör jag pga skarvens utformning på varmvattnet.
Haha, så du inte gör som jag gjorde när det plötsligt visade sig vara 16-mm rör istället för 15 som jag trodde. Skjutmått är bra att ha ibland :)
 
Krilleman
Det där är med största sannolikhet 16mm rör med tanke på securex-kopplingarna.

Din enklaste lösning för problemet är då att köpa två 16x12 ballofixer från vatette. Kasta 12mm mutter+kona och trycka i en planadapter 12. Därpå passar din blandare. Jag brukar dessutom alltid använda 16x1 stödhylsa på dessa rör!

(16x10 ballofix är förminskad således finns ingen plan yta som på en 10mm "färdig koppling")

Så inköpslistan innan du börjar kapa blir då:

2st - 8546966 - 16x12 ballofix
2st - 1945644 - Planadapter 12mm
2st - 1865961 - 16x1 stödhylsa

(y)

Men bekräfta först att det är 16mm. Men som sagt så är det nog det.
 
Vad använder man nippel till?
 
Krilleman
Nippel?

Vad menar du?
 
Krilleman
Sant, men en 16x12 ballofix VA är ca 204:-
En rak koppling eller "nippel" kostar ca 76:-

Finns det då något att tveka på?!
 
  • Gilla
Danii KD
  • Laddar…
Jag ska mäta exakt men säg att det är 16 mm. Har inte lyckats hitta någon 16x10 i någon av de vanliga butikerna. 16 verkar vara ett ovanligt mått.
 
Det finns olika typer av övergångar från 16 till 15 på de flesta byggmarknader, nu är det visserligen nog 5 år sedan jag hade anledning att leta efter något sådant. Men just övergång från 16 till 10 eller annan avvikande dimension kan nog vara knepigare om du inte har tillgång till sortiment hos VVS grossist, eller tid att vänta på delar från rinkabyrör (har inte koll på vad rinkaby har av 16mm nu).

16 var standard till ngn gång på 70 talet, sedan ändrade man till 15mm.

Jag har sett att K-rauta (för 5 år sedan) har en halvkoppling för 16mm. Det är alltså bara mutterdelen av en klämkoppling med kona och lite mer. Den skall då skruvas mot en gängad rördel med ex. R15 gänga, den delen kan då ha vad som helst i andra änden. Observera att det får inte vara gängor från klämring mot halvkopplingen, den har en planpackning som skärs sönder sv den vassa kanten på en klämringskona.
 
Så ett annat alternativ men kanske lite bökigt vore att låta 16 övergå i 15 för att sedan övergå i 10?
 
Eftersom kopplingar är enkla att hitta den vägen.
 
Ja om det är lättre att få tag i de delarna. OM du hittar halvkopplingen jag skrev om så är det ju egentligen bara en övergång.
 
Krilleman
Har du ingen brådska med detta arbete så handla kopplingar från Vatette!

Önskar du inte avstängningar så är det absolut billigast möjliga är att handla två raka gula kopplingar 16x10från Vatette. Kasta klämring och mutter på 10mm sidan så har du en plan yta som dina slangar på blandaren tätar emot. Glöm inte stödhylsorna 16x1!

Enligt vatette själva ska inte VA Rak 1130, 16x10 vara förminskad på 10mm sidan.
Kopplingen finns med på sidan 10 här: (Ingen * vid artikeln som indikerar förminskning)
http://www.vatette.se/fileadmin/upload/microsites/vatette/Broschyrer/VatetteKatalog_2013_2014.pdf

Båda produkterna finns hos tex sigro:
http://www.sigro.se/sv/vatette/vatette-klaemringskoppling-rak-16x10-mm-maessing.php
http://www.sigro.se/sv/vatette/stoedhylsa-roer-16x10-mm-foer-kopparroer.php

237:- inklusive frakt/exp.

Följ monteringsanvisningen!
https://www.rskdatabasen.se/infoDocs/MONT/MONT_1_1940105.pdf

(y)
 
  • Gilla
Danii KD
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.