Hej!
Vi är noviser gällande boende i hus och har nu köpt ett småhus på 90 kvm med inredd källare. Den enda ventilationen är självdrag. Ventiler sitter i badrum, ett sovrum och klädkammare. I källaren finns två ventiler i tvättstugan samt ytterligare en ventil. Vi eldar i Lomma spisen några ggr i veckan.
Som uppvärmning har vi en vatten/luftvärmepump installerad.
Vid besiktningen uppkom inget märkvärdigt men jag upplevde bara efter ngra dagar att luften står stilla i huset.
Har kollat runt på alternativ för att förbättra ventilationen och känner mig helt förvirrad. Kan man anlita ngn som kommer och kollar ventilationen och kan ge råd och tips?
Räcker det att installera fler tilluftsventiler i sovrum o vardagsrum (där finns inget)? Eller finns det då risk för fukt? Eller behöver vi installera ett dyrt mekaniskt system?
Förra ägaren har bytt ut hälften av de äldre fönstren till nya helt täta fönster.

kom gärna med era tankar!
Just nu är jag nästan rädd att bo kvar och känner att vi gjort ett dåligt köp :(.
 
Finns såklart konsulter eller ventilationsfirmor som kan komma och titta och lämna förslag/offerter.


Har ni någon fläkt som går konstant?




Normalt så suger man ut luft i WC/badrum och kök, kan även vara i någon garderob.
Sedan så tar man in ny luft i sovrum/vardagsrum. Räkna med att all luft ska bytas ut varannan timme om man vill följa dagens norm.

Har man dåligt med tilluft så är det bästa att sätta ny ventilation bakom radiatorer för att på så sätt värma upp luften direkt och slippa drag.

Har man dålig avluft kan det vara bra att ha en badrumsfläkt som går konstant eller en spisfläkt med grundsug.

Annars är det att installera ett FTX system om man vill göra det riktigt men man brukar inte tjäna hem dessa system.
 
Hej, lugn detta är ett ganska ”vanligt” problem som har flera alternativa lösningar. Nya fönster och modern, icke eldad, värmelösning har ändrat förutsättningarna för ventilationen i huset, förr i tiden så var fönster inte så täta och med tex oljepanna så funkade ventilationen ”helt ok” i alla fall under eldningssäsongen.

Att konvertera till modern mekanisk ventilation är så klart det mest optimala ur ventilationshänseende men beroende på planlösning och inte minst ekonomi så kan det vara svårt.

Jag föreslår följande ”mindre” snabbare åtgärder (billigare)
1 du behöver se till att du har tillluft i sk rena rum dvs sovrum, kontor, allrum, vardagsrum. Tänk 1 ventil per ca 25m2. Beroende på material i väggarna så är det ganska lätt fixat med en Hålsåg för ventilation och en borrmaskin.
2) för att det skall bli någon luftomväxling så behövs det frånluft. Detta skall tas ut från ”smutsiga” rum dvs primärt badrum men även strörre garderober mm

Du har ventil i badrummet förstod jag det som? Jag föreslår att du köper ngn badrumsfläkt med konstant grundflöde, tex pax calima eller Fresh ngt.. montera denna i badrummet så kommer det skapa ( i alla fall ett litet) undertryck i kåken och luften kommer komma in som den skall och ut åker fuktig, använd smutsig luft.

Givet dina 90m2 tror jag en fläkt i badrummet räcker till för att få fart på det hela
 
  • Gilla
Ropia
  • Laddar…
Bra summerat här ovan. Att hjälpa till med ett F-system är en ganska enkel (och billig) åtgärd.
 
  • Gilla
webermania
  • Laddar…
Vart går alla frånluft ventilationsrören? Om de samlas ihop och går ut genom en ventil på vinden då kan du helt enkelt sätta dit en kanalfläkt (kan rekommendera Solidukt),. Det kostar inte så mycket heller. Då får du fart på ventilationen. Skapas undertryck i huset då kommer fräsch luft genom alla möjliga öppningar till huset. Behovs knapast några nya tillluftsventiler.
Har du 90 kvadrat behöver du ventilera ut typ 32 liter per sekund. Då ställer du fläkten på en tredje del av max flödet som brukar vara 100 l/s för en 100 C.
Luften blir på engång mycket bättre.Samtidigt blir det mycket kallare i huset. Men om du har luft/vatten pump då blir inte uppvärmningskostnadne stor.
Jag skulle själv prova först den enkla mekaniska ventilation med frånluftfläkt och om allt funkar bra planera för FTX.
 
Hej igen alla experter! I veckan får jag besök av en vent-firma som ska kika på husets ventilation och sedan lämna ett förslag. Då jag är det närmaste okunnig vill jag försöka ha lite koll så att de inte totalt kör över en och lurar på en värsta projektet.
Vi har nu bott i huset några veckor och jag har känt av att luften är "torr", har tex känt av torrs ögon.
Försökt läsa på kring installation av ftx och det känns som att det kommer bli galet dyrt. Gissar att det är detta de kommer att föreslå.
Blir snurrig av alla begrepp och risker.

Om jag följer de råd jag fått ovan och sätter in tilluftsventiler i alla sovrum, och fläktar i alla "smutsiga" rum, kommer det att räcka? Finns det inte risk med kallras då?

Ngn ny input?
 
Kallras är en risk därför rekommenderar jag ventiler som går ner bakom radiatorer.

Men skriv vad dom säger efter besöket.
 
Firman kommer med stor sannorlikhet föreslå FTX, vilket ganska odebatterat kan anses vara det ”bästa” men det kommer kosta en ganska rejäl slant och kan givet hur planlösning mm vara ganska omständigt att få till på ett riktigt bra sätt

Föreslaget alt ovan med fläkt som hjälper till och tillluftsventiler är så klart billigare och enklare/smidigare att fixa till. För att undvika kallras så bör man se till att det finns tillräckligt med antal tilluft så luften tas in på fler ställen (skrev ovan en per 25m2 och rum). Vidare är det bra med antingen modell som monteras bakom element, eller enklare att montera, modell som har öppningen ”uppåt”. Jag har själv dessa från fresh tillsammans med paxfläkt https://www.bauhaus.se/fresh-tl80f-dbs-bullerdampad-friskluftsventil.html
Funkar finfint, har satt in dem ”så länge” tills det blir FTX men desto mer tid det går desto osäkrare är jag om jag vill lägga så mkt pengar på ventilationen i huset när det ändå fungerar helt ok nu.

Spännande att höra återrapporteringen efter vent-firman har varit på besök, lycka till!
 
H huggan skrev:
Kallras är en risk därför rekommenderar jag ventiler som går ner bakom radiatorer.

Men skriv vad dom säger efter besöket.
Absolut! Skriver här och berättar. Så kanske man kan få lite input från er som varit med förr?

Ventiler som går ner bakom elementet skriver du? Funkar det bara med vissa modeller?
 
N Novisen79 skrev:
Absolut! Skriver här och berättar. Så kanske man kan få lite input från er som varit med förr?

Ventiler som går ner bakom elementet skriver du? Funkar det bara med vissa modeller?
Javisst. Kräver ett visst utrymme över och bakom elementet men det är inte särskilt mycket. Brukar passa dom flesta elementen. Plus att man behöver inte ta bort elementet under montaget. Bifogar länk med monteringsanvisning.

https://www.leifarvidsson.se/easy-vent-flexi-inomhusdel-inkl-grundfilter
 
  • Gilla
Lars48
  • Laddar…
webermania webermania skrev:
Firman kommer med stor sannorlikhet föreslå FTX, vilket ganska odebatterat kan anses vara det ”bästa” men det kommer kosta en ganska rejäl slant och kan givet hur planlösning mm vara ganska omständigt att få till på ett riktigt bra sätt

Föreslaget alt ovan med fläkt som hjälper till och tillluftsventiler är så klart billigare och enklare/smidigare att fixa till. För att undvika kallras så bör man se till att det finns tillräckligt med antal tilluft så luften tas in på fler ställen (skrev ovan en per 25m2 och rum). Vidare är det bra med antingen modell som monteras bakom element, eller enklare att montera, modell som har öppningen ”uppåt”. Jag har själv dessa från fresh tillsammans med paxfläkt [länk]
Funkar finfint, har satt in dem ”så länge” tills det blir FTX men desto mer tid det går desto osäkrare är jag om jag vill lägga så mkt pengar på ventilationen i huset när det ändå fungerar helt ok nu.

Spännande att höra återrapporteringen efter vent-firman har varit på besök, lycka till!
Ja, jag är beredd på att de kommer föreslå det. Det är ju säkert bäst, och de vill ju tjäna pengar ;).
Känns lagom kul att behöva punga ut så mkt pengar. Vill hellre lägga dem på utbyggnad osv. Men bra ventilation är ju såklart prio.

Tack för ditt svar!
 
N Novisen79 skrev:
Ja, jag är beredd på att de kommer föreslå det. Det är ju säkert bäst, och de vill ju tjäna pengar ;).
Känns lagom kul att behöva punga ut så mkt pengar. Vill hellre lägga dem på utbyggnad osv. Men bra ventilation är ju såklart prio.

Tack för ditt svar!
Ett förtydligande, ett FTX är inte bättre än att du gör egna tilluftventiler och sätter dit fläktar med grundsug. Det är bara mer ekonomiskt då man återvinner värmen i den luft man skickar ut. Sen ett plus med FTX är att man kan ställa flöden mer exakt.
 
FTX med roterande värmeväxlare har väl en fördel, att den återfuktar luften, för att inte få för torr inomhusluft på vintern.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.