O
Bra. Då är jag inte fått något om bakfoten. Så hur löser man TN-C till undercentral i praktiken? Alltid överdimensionerar den till minsta 3G10+10, eller finns det kablar med t.ex. 3G2.5+10? Ett annat alternativ är ju gå över till TN-S i matande ände via en jordfelsbrytare, men vill man verkligen göra så? Känns bättre att bibehålla TN-C till alla undercentralerna och där gå över till TN-S. Sånt här som är väldigt enkelt teoretiskt men som har en massa knepiga praktiska avvägningar ;-)
 
Mikael_L
Är det en ny UC så tycker jag nog att man lämpligtvis väljer en 5g6, 5g2,5 (eller något motsvarande) och låter den nya centralen vara TN-S och även matningen dit.

I praktiken alltså lägga ihop gulgrön och blå på PEN-plinten i matande central. Så själva uppdelningen till TN-S sker i början på den nya matningsledningen.
Man kan ändå sätta in en JFB i UC på vanligt vis sen, dvs som med matning = TN-S.


Värre blir det om det gäller utbyte av en gammal TN-C matning ifall det finns efterföljande anläggningsdelar som ligger som TN-C.
Då duger det inte att dela upp till TN-S i den nya matningen, och en 4g10 blir nog det naturliga valet då.
 
  • Gilla
Oldfart
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Då kommer nästa fråga, hur långt är det mellan avlämningspunkten (troligtvis mätaren) till stället som den nya ledningen ska anslutas till?
(och kabelarean)
Det finns två alternativ. Det första är plint i mätarskåpet där det idag förgrenas till bostadshuset och uthus. Det andra är i centralen i uthuset (som jag tror vore att föredra). Kabellängd dit är cirka tre meter och uppskattningsvis är det 10 mm2.
 
Kort uppföljning: Elektrikern sa (men med andra ord) att han överdimensionerade för att slippa räkna. Förtroendeingivande.
 
Hmm, undrar om det verkligen är riktigt sant det han sa ;) I vilket fall är det ju inte bra för affärerna i längden för fler o fler kunder upptäcker kanske att de fått betala lite mer än vad de egentligen behövde.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.