Jag skulle vilja ha er hjälp att kontrollera en elektrikers förslag för att se att han har beräknat kabeldimension korrekt.

Vi ska installera ett elektriskt bastuaggregat på 9 kW trefas i en bastustuga placerad 50 meter från elcentral. Total matarkabellängd därmed cirka 55-60 meter och ansluter till en central med jfb på bastustugan. Bortsett från aggregatet kommer bastubelysning samt utebelysning att finnas med uppskattningsvis tvåsiffriga W-tal totalt.

Vilken matarkabel skulle ni föreslå?
 
Redigerat:
Jag hade valt N1XV 5G6, som jag skulle parallellkoppla med centralen i stugan samt satt en liten central i/på bastustugan.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Jag tror att man skulle behöva veta mer för att kunna avgöra nödvändig dimension. Hur stor är förimpedansen. Om detta gäller ett fritidshus långt ut på landet eller liknande, så kan en svag matning göra att du behöver gå upp i dimension.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Mikael_L
Ett bra, men generaliserat, svar är det svar Demmpa gav.

Det ska mycket till om det inte fungerar, 0,8 ohm i förimpedans, eller t.o.m 1,6 ohm i förimpedans om vi räknar med att det sitter 16A som huvudsäkring (inget roligt att dimensionera på detta sista vis, men inte något absolut fel).

Du ska ha ett riktigt risigt elnät om det är såpass illa.

Har du däremot ett starkt elnät kan du kanske komma undan med 5g2,5 mm2, vilket skulle kunna vara ide att kontrollera.
Men 5g6 är absolut mer framtidssäkert, så står du ut med några hundralappar mer i kabelkostnad så är det kanske bäst att gå på detta med en gång, det jämnar dessutom ut sig kostnadsmässigt med att man sen slipper säkringar i matande ände.
 
Men @hempularen's svar är mer korrekt, man måste räkna på det. Med 60 meter handlar det om en prisskillnad mellan 2.5 / 6 mm² på ca 1500:- (nätpriser, om elektrikern tillhandahåller kabel blir skillnaden troligen ännu större).
 
Tack för intressanta svar. Jag ska kontrollera förimpedansen och återkomma.

För info så har elektrikern föreslagit 5G10 för cirkus 130 kronor metern.
 
Det vore intressant att se hur han kom fram till det, om han räknade på det öht. Det ska till riktigt usla förhållanden för att 10 mm² ska behövas.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
tommib
5G10 för 130kr/m är vad jag kan se ett rätt bra pris (om det är med moms). Elbutik.se har N1XV 5G10 för 94 kr/m så påslaget är inte helt orimligt.

Eftersom det pratas om 10 kvmm kan man överväga att ta en EKKJ 3G10+10, den kostar på elbutik 88 kr/m. Det förutsätter dock att matningen till mätarskåpet är TN-C.

Edit: Elektrikern kanske räknade på en bit 5G10 som hen hade över..... Eller bara gjorde ett snabbt överslag. Kombinerat med att elektrikern tjänar mer ju dyrare materielen blir så finns få incitament att dimensionera enligt noggranna beräkningar. Men som sagt ovan, detta var inte ett så ohemult pris som det kan vara ibland.
 
Som sagts tidigare ska det väldigt mycket till om du inte klarar dig med 5G6 det är mer åt det hållet du ska jämföra priserna. Gör ett vattenkokartest så kan du redovisa din Zför här sen.
 
  • Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
Stämde av med Ellevio och fick Zför 0,359 Ohm.
 
  • Gilla
bYkICr
  • Laddar…
Mikael_L
Då kommer nästa fråga, hur långt är det mellan avlämningspunkten (troligtvis mätaren) till stället som den nya ledningen ska anslutas till?
(och kabelarean)

Men du har i vilket fall en helt OK Zför, kommer gå lätt att få till detta bra.
 
Om man höftar lite skulle 2.5 mm² gå med skohorn. Det blir lite högt spänningsfall dock. 4 eller 6 mm² ska då inte vara något problem alls, om nu inte huvudbyggnaden också sitter 60 meter från stolpen..
 
O
tommib tommib skrev:
Eftersom det pratas om 10 kvmm kan man överväga att ta en EKKJ 3G10+10, den kostar på elbutik 88 kr/m. Det förutsätter dock att matningen till mätarskåpet är TN-C.
Jag var tvungen att kolla lite på Elbutik och såg att det fanns 3G6+6 vilket gjorde mig förvirrad. Det brukar ju hävdas här på forumet att PEN alltid måste var minst 10 kvmm. Jag trodde det vara en explicit regel, men det kanske bara är en såndär "tumregel" som elektriker använder när de inte orkar eller kan räkna på riktigt?
 
Nej Det är en hård regel, inget att tumma på. Det är inget man kan räkna på. Kravet på 10kvmm PEN har mycket med mekanisk hållfasthet att göra. PEN får helt enkelt inte fallera.
 
Mikael_L
O Steamboy skrev:
Jag var tvungen att kolla lite på Elbutik och såg att det fanns 3G6+6 vilket gjorde mig förvirrad. Det brukar ju hävdas här på forumet att PEN alltid måste var minst 10 kvmm. Jag trodde det vara en explicit regel, men det kanske bara är en såndär "tumregel" som elektriker använder när de inte orkar eller kan räkna på riktigt?
Den kabeln passar bra när man ska dra fram tre faser utan nolla. T.ex. till en motordrift eller någon stor värmeugn eller likn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.