Hej!

Är intresserad att installera fiber i en vill i Göteborg men vill gärna vet hur detta fungerar.
Ser att många skriver att man fick betala allt från 9000-25000 kr¨

Jag har letat men hittar inte vettig information om vem som får gräva på gatan men samtidigt som jag vill
ha lite offerter för att se vem som ger det bästa priset.

Gamlingen som bodde i huset var inte intresserad av att dra fiber, dock har man grävt ner kabel i gatan när
fjärrvärmen drogs in. Jag har inte fjärrvärme dock.

Ser jag på bredbanskartan så ser jag 4 ägare av nätet.

Telia Company AB
Framtidens Bredband
Göteborg Energi Gothnet AB
AB Absque Networks

Första fråga;
Är det bara dom som får gräva eller kan man anlita vem som helst?

Någon som kan tipsa om billig aktör i Göteborg?
Grannen installerade för 1 år sedan och fick betala 25000 kr. Men det känns overkill.
Kompis i Mölndal fick betala 10500
Vet dock inte varför sådan prisskyllnad.
Det som behöver göras hos mig är att knacka hål i gatan, Gatan: Ett hål på 1m2
Sedan ska man under trottoaren och 2 meter in på min mark. Borra hål i huset.
Känns inte som att det ska kosta 25000 kr för detta
Vill även använda rot

Tacksam för hjälp

MVH

Malisan
 
Du kan ju bara ansluta dig till det eller de nät som finns i gatan. Finns det mer än ett går det kanske att diskutera priset, annars tar det de de vill. De vill ju göra vinst på nätet.
 
Hur menar du det som finns i gatan? Det är det jag inte vet, dvs vem som äger det
 
Rimligtvis kan det finnas kanalisation för GothNet eftersom det grävt fjärrvärme enligt dig. Det kan även vara så att Telia har grävt i ditt område och har sin egen kanalisation. Tittar man på Framtidens Bredband så hänvisar de villakunder till GothNet på sin hemsida. Absque verkar rikta sig till företag och min gissning är att de hyr svartfiber av GothNet och andra aktörer.

Vem som gräver i gatan kommer du inte få bestämma själv om du vill koppla dig mot någon av de två. (Att gräva själv till något annat ställe är garanterat betydligt dyrare) Du kan däremot säkert anlita vem du vill att gräva på din tomt. Billigast är nog att de som gräver i gatan gör det när deras maskiner ändå är där om du inte tänker göra det för hand. Se dock till att du gräver på rätt ställe och rätt djup så de är nöjda.

Har du tur och de gjort avstick på GothNet när de drog fjärrvärmen verkar det ju vara följande som gäller: (Det är nog de 1x1m hålen som grannarna fått i gatan)
  • Rör i gatan (avstick som är planerade) ordinarie 29 000 kr
Om GothNet eller Telia är billigast får du väl räkna på om du slår ut alla kostnader och månadsavgifter på 5, 10år.
 
Fråga grannarna vilken fiberleverantör de har.
Du måste gå genom fiberleverantören. I vissa fall tillåter de att man i egen regi fixar grävarbetet på den egna tomten, men räkna inte med att det går att tjäna något på att hitta ett annat företag som gör den biten. Det du betalar för ligger till största delen utanför din tomt, och det kan du aldrig få ROT-avdrag för.
T.ex Telia Öppen Fiber har i alla fall tidigare sagt blankt nej till ROT-avdrag (extra administration för dem att för varje kund räkna ut hur mycket arbete som gjorts på tomten).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.