Vi har en stor, murad och helt öppen eldstad i vår lägenhet som jag har lite svårt att få ordning på när jag eldar. Mitt stora problem är att brasan tappar "fart" så snart tändveden brunnit ut, varvid det börjar pyra och ryka in. Det lustiga är alltså att det går hur bra som helst under de första 10-20 minuterna, men så snart de mindre kvistarna brunnit ut så "mojnar" det.

Både spis och rökgång har ganska nyligen fått sig en översyn och ska vara täta. Eldar också alltid med ett fönster på glänt för tilluftens skull. Har en mindre eldrist i botten av eldstaden för att få brasan närmare rökgången.

Jag blir inte klok på vad som felar. Det enda jag upptäckt som gör det bättre är att så snart brasan börjat "mojna" enligt ovan slänga på mer finkluven tändved. Så snart den tar fyr blir det fart på allt igen och det slutar ryka in. Efter att denna brunnit ut och björkveden är ensam kvar händer samma sak igen dock... Björkveden är vanlig färdigkluven från typ Jula, ca 30 cm x 10-15 cm i diameter - kan den vara för grov för mina förutsättningar? Börjar bli sugen på att prova att bara elda tändved...
 
Dåligt torkad ved, inget ovanligt i drt man köper på säck.
Jag köpte en säck i vår lokala affär för att ha en snygg brasa till vår husvisning (eldar bara spillvirke annars) mem den var omöjlig att elda, brann lika bra som tegelstenar. Inte ens efter 2 månader inomhus brann den utan extra tändved.
 
  • Gilla
Nyrostad
  • Laddar…
Ja, det låter ju onekligen precis som mitt problem! Nu var det iofs två vedträn i dagens brasa som var över från förra vintern och som legat inomhus sedan dess, men när jag nu tänker efter så är det frågan om det inte var just de två som faktiskt brann ganska bra...

Några tips på var man kan köpa små volymer torr ved i Lund/Malmö-området, alternativt har andra tips?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.