Jag ska prova att lägga stavparkett i ett rum. Befintligt golv är ett ojämnt råspontgolv 21 mm.

Min tanke är att lägga två lager 7 mm plywood ovanpå, med förskjutna skarvar samt lägga dem i olika riktning.
Dessutom tänkte jag ha en liten glipa mellan dem som rörelsemån. Sivorna skall tydligen ligga flytande vad jag förstått - någon som kan verifiera?

Därefter ska jag spika parketten med dyckertpistol. Parketten är 16-17 mm tjock. Vilken spiktyp skall användas och hur lång dyckert används?

Om nu plywooden ska ligga flytande så bör väl inte spiken gå igenom båda lagren plywood - eller?!


 
Spika direkt i undergolvet. Flytande undergolv typ dubbla plywood använder man bara på underlag som inte går att spika i, typ betong när man lägger klassisk parkett.
 
Jag tänkte att man skulle lägga plyfa mellan för att ta upp mindre ojämnheter i råspontgolvet. Dessutom är det ju enklare att snörslå på rena, fina plyfaskivor istället för den skitiga, småspruckna, söndersågade råsponten.


 
OK kör med plywood men du behöver inte två lager, bara fäst plywooden i undergolvet. Lämna lite bredare skarvar mellan skivorna så går det fint.
 
Du verkar ju ha lite koll så jag kollar om du (eller någon annan på forumet såklart) vet om jag ska spika genom plyfan och ner i råsponten eller köra med kortare spik som inte tränger ner i råsponten.

Vad gäller spikpicka har jag blivit rekommenderad från ett ställe att prova SENCO SFN30-pistolen med förlimmad spik. Någon som har kommentarer är alla golvforumister sommarlediga ;)
 
Spika igenom, annars behöver du minst 15 mm plywood (12 mm om du använder björkplywood=dyrare).
Spikpistoler som ger 45 graders vinkel underlättar jobbet. Limmade spikar eller inte är nog mest en smaksak, vill golvet lyfta från underlaget så gör det det i alla fall.
 
Finemang. Jag sparar ju nån tusing genom dina råd. Det får bli ett lager 7,5 mm byggplyfa (som jag fått) för avjämnings skull.

Har precis beställt en picka från woodworker.com (en deWalt). I staterna finns ju specialbyggda luftdrivna maskiner för enkom golvläggning, men det blev en "vanlig" dyckertpistol. Får jag mersmak för denna golvläggning kommer jag köra hela vardagsrummet också.

 
Funkar det bra att beställa från staterna?
Hur lång leveranstid är det och kostar frakten som det står på hemsidan ~$70?
(Jag såg att en 12v DeWalt skruvdragare gick på $143)

Har du provat att beställa som "gåva/gift" till dig själv, eller åker man på tull & moms hur som helst?
 
Nu är golvet lagt - kan beskådas på www.fasting65.se, dagboken 2004, augusti.



 
i vår barre var det lagt masonitskivor och sen golv på det... tog upp det och la ny masonit, sen laminat på det... (2 småbarn som ska kräkas å kissa närmaste åren, så inga dyra golv blir det :)

(den gamla var fuktskadad och allmänt nasty efter 40 år)

kan tänka mig att plyfa helt klart är att föredra i ditt fall, grymt snyggt blev det :)

tjing

(edit) blir en fråga också, är du nöjd med din festool? funtar på en sådan med skena
 
Hemmakatten
Mycket snyggt parkettgolv!! Ja, hela huset är snyggt!
 
Fasting65 skrev:
Nu är golvet lagt - kan beskådas på www.fasting65.se, dagboken 2004, augusti.
:surprised: Tjusigt, bra jobbat! :D
 
Tackar för berömmen - det var ju inte så jäkla svårt som jag inbillade mej, men jag förberedde mej rätt mycket.

Postad av: TiGGrE
...
(edit) blir en fråga också, är du nöjd med din festool? funtar på en sådan med skena
Hyrde feston. Det blev ju ingen überprecision eftersom skenan fick flyttas hela tiden. Hyrde två skenor men det funkade inte att skarva. Tror skarvjärnen fått sej en mikroskopisk smäll vilket gjorde skavningen oexakt.

Dessutom saknades ju den insågade gummilisten eftersom det var hyrgrejor.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.