Då har du dålig tilluft till badrummet, för liten glipa under/över dörren. Prova att ha badrumsdörren öppen och se om påväxten minskar. Isåfall kan du såga av lite i över- eller underkant av badrumsdörren för att förbättra tilluften.

Skulle även kontakta en sotare och be om rengöring av kanalerna. Borde göra det själv förresten, är inte gjort sedan vi slängde ut braskaminen för 10 år sedan.

Om det suger bra när det är rensat behöver du inte göra något mer. I annat fall är en pax-fläkt bra. De kan vara fuktstyrda så att de blåser mer när det är fuktigare.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Nej det gör det nog inte.
Men det har varit så hela tiden. Började märka av det här problemet något år efter att jag köpte huset. (med mögel alltså)
 
Anna_H Anna_H skrev:
Då har du dålig tilluft till badrummet, för liten glipa under/över dörren. Prova att ha badrumsdörren öppen och se om påväxten minskar. Isåfall kan du såga av lite i över- eller underkant av badrumsdörren för att förbättra tilluften.

Skulle även kontakta en sotare och be om rengöring av kanalerna. Borde göra det själv förresten, är inte gjort sedan vi slängde ut braskaminen för 10 år sedan.

Om det suger bra när det är rensat behöver du inte göra något mer. I annat fall är en pax-fläkt bra. De kan vara fuktstyrda så att de blåser mer när det är fuktigare.
Det stämmer nog Anna_H.

Ska kanske testa först med att köpa en sådan där ventilations rensare, Och känner jag inte av att det blir bättre ventilation, så får jag nog ta och slipa ner lite på dörrens under och överkant.

Annars så får jag nog investera i en sådan där Pax fläkt.
 
N Ny Husägare 2012 skrev:
Så bättre ventilation för att få ut den fuktiga luften då med andra ord.

Men konstigt att dom förra ägarna inte hade problem med detta. Det är ju dom som renoverat toaletten..

Kan ju varit bättre ventilation då när allt var relativt nytt iofs.
Eller så hade de förra ägarna en lägre fuktbelastning. Men ventilationskanaler behöver underhåll, annars bäckar de igen, med dåligt flöde som följd.
Om ni inte vill ventilera bort fukten (vilket jag rekommenderar) så kan ni alltid installera avfuktare på strategiska ställen som badrum/tvättstuga. Finns vettiga avfuktare från ca 3500kr senast jag tittade. Dessa är både små och programerbara, en förde är även om man kan montera de nära avlopp så de kan dräneras automatiskt istället för att tömmas manuellt.
Om man ser till regelverken som styr ventilation (för nybyggnation) så som t ex BBR så finns där minimivärden för luftutbyte. Detta dels pga fukten men främst pga hälsoaspekten för de som bor i huset. Låg utbytesfrekvens har många negativa effekter på människan. Jag rekomenderar dig att ta in en oberoende ventilationskonsult som grundligt ser över systemet. Denna kan efter genomgång rekommendera lösningar och ange hur mycket varje frånluftsventil skall suga i liter/s. Sedan tar du in en vent.firma som genomför planen och justerar in ventilerna till rätt flöden.

Jag vet att det känns surt, men jag lovar dig, det är väl investerade pengar!
 
Kan ju vara så som du säger Doozer.

Ska kontrollera ventilationen. Får gå upp på taket och se hur det ser ut där.

Ska verkligen försöka få tag på ett sådant verktyg. Verkar ju smidigt och bra att ha.

Nog känns det surt allt. Men är rädd att det får nog bli något sådant. Men just den där pax fläkten verkar vara ett smidigare alternativ.
 
Jag har nu köpt en Pax passad fläkt.
Men vad kan det kosta att få den monterad utav en elektriker..
Vad är rimligt pris?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.