Bygger uterum från Willab och manualen är ju verkligen inte idiotsäkert skriven.... Limmskruvat på 45x45 på främre bärlinan i linje med underkant men ser ju nu när ja sätter på takbalkarna att det inte blir en rak linje över bärlinan

Är detta OK tro? inte mätt hur många mm det handlar om... 45orna är ju skruvlimmade så dom flyttar ja ju inte... skulle kunna lägga en liten strimma trä ovanpå så reglarna kommer upp några mm men...
 
  • Konstruktion av uterum med sned taklinje där 45x45 reglar ska ansluta, snöig mark i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade inte bekymrat mig för det.
Om du verkligen skulle vilja fixa till det så är ett alternativ att hyvla hela främre bärlinan så den får samma vinkel som takregeln. Men skit i det! :)
 
Ok, nä hyvla till blir ju inget alternativ... men ska ja tänka på nått när ja skruvar aluskenorna? dom kommer lätta lite från takbalken mot slutet
 
Ska du inte ha något överhäng framför bärlinan?
 
jo där skruvar ja på tassar
 
A Arne999 skrev:
jo där skruvar ja på tassar
Ger det tillräcklig bärighet, om man ex. tänker ett par decimeter blötsnö ovanpå?
 
tja du det är vad monteringsanvisningarna säger. Har liknande i stugan och det har inte varit några problem
 
Ok d ångra ja i efterhand....blev ju en jäkla glipa mellan profilen och balken mot slutet. Inte böjdes profilen till heller.....
 
  • Glipa mellan fast monterad profil och balk i byggprojekt, profilen är inte böjd som avsett.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Plasten ligger ju xmm ovanför bärlinan nu (och även över gavelkilarna... ) Detta vill mab ju täta på nått sätt???
 
På främre bärlinan satte jag vanlig silikonlist som kanalplasten ligger på, håller tätt och låter inget när det blåser.
 
ok nått som du bara tryckte in i spalten eller ska det limmas mot någon yta? Kanalplasten rör sig väll lite fram å tebaks ...
 
A Arne999 skrev:
ok nått som du bara tryckte in i spalten eller ska det limmas mot någon yta? Kanalplasten rör sig väll lite fram å tebaks ...
Jag satte listerna före monteringen av kanalplasten, efteråt är nog inte så lätt!
 
Nä men nu är det efteråt.... Inget som tipsades om i manualen precis...så nått får ja hitta på
 
A Arne999 skrev:
Nä men nu är det efteråt.... Inget som tipsades om i manualen precis...så nått får ja hitta på
Såhär såg det ut i min monteringsanvisning
jag satte silikonlister på alla ytor där taket ligger emot, annars blir det väl inte vindtätt och taket riskerar att låta om det blåser lite.
Vårt tak är från skånskaB, men det borde inte vara någon större skillnad mot Willab.
Monteringsanvisning för silikonlister på takkonstruktion, visar applicering av list C7 på uppstöd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ok d stog inte i min anvisning så det va inget ja tänkte på förrän efteråt. Nu får ja ju lösa det på annat sätt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.