Tröttnat på den gamla för svaga belysningen i garaget så jag har börjat planera för bättre ljus.

Idag sitter fyra armaturer med 2*36W lysrör i. Mina första plan är att fördubbla detta, vad tror ni om det?

Enligt följande bild.

Vilken typ av lysrör ska jag välja? Det är varmgarage (det blir ca 16-17 C på vintern, 23C på sommaren).

Idag är tändningen delad, två + två. Funderar på att behålla uppdelningen men då 4+4.

Tankar, tips och tricks mottages tacksamt!!

Schematisk ritning av ett garage med planerad belysning med gamla och nya armaturer indikerade och mått angivna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
L
Inget fel med bra lyse i garaget , men betänkt när du ska göra något med bilen , armaturer ska för att det inte ska bli svart under huven eller sidor ,sitta snedställda neråt på väggen , då lyses
hela sidan på en bil upp , Dom på sidorna kan med fördel ha egna tändningar och smutten en egen
Det med att dela upp tändningen är bra , jag har satt en vanligt glob i mitten på taket , kallar det för hämtalyse , varför tända en massa lyse för att köra ut bilen eller hämta ett verktyg
Finns i dag fina LED-armaturer till bra priser , kanske något dyrare men sätt upp och glöm det med byte av lysrör
 
  • Gilla
magda136
  • Laddar…
Det är ett garage, men någon bil bor inte idet :)

En alternativ layout är det här:

Schematisk ritning av ett garage med dörr, dimensioner och placering av nya och gamla armaturer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
L
Du sa garage , normalt står en bil där , den första förslaget är bäst , enär spridningensvinkeln är störst längs armaturerna , sämst på kortsidorna
 
Haha, jag vet - det heter ju garage. Men det är tydligen rätt ovanligt att folk har sin bil där har jag hört :D

Bra påpekande med spridningsvinkel, värt att tänka på.
 
L
Den första du länkar till är väl OK , men det står vitt ljus ( rör kommer med ) då är det inte riktigt
fullfärgsrör , fullfärg är lite rödare i skenet och något behagligare för ögat , men dom finns med inga extra kostnader för rör
Den sista är det bra överkurs på att sätta hos dig , är D-märkt och används mest i djurstallar och där det är riktigt dammigt , blir dyrt .
Kolla in Jula och biltema på LED-armatuter , hyfsade priser , om du skulle ändra dig
 
W
I ett garage vill man kunns se detaljer bra ochbdet ska bara bra upplyst om man meckar där mycket.
Sätt in armatuer med bra spridningsvinkel, i ett garage vill man se bra.
Sätt en rörelsedäckare till en eller två armaturer.
Kör med öppna armaturer med bra reflektor ( så vida du inte slås med ljussvärd å massakerar rörer)
Skaffar du armaturer med switchdimdon så kan du ju styra belysningen dessutom.
 
Wand - har du några länkar till såna armaturer du nämner?
 
W
Inga bra länkar på rak arm.
Sök efter öppna armaturer med hög reflektion.
Kan leta rätt på några länkar imorgon om det är ok.
Jag beställer oftast via grossist och jag vet en bra armatur mwn jag kommer inte på vad den heter dock är den inte i varken jula ellwr biltemaklassnivå.
Om ingen, typ @elmont som kan det här med belysning bättre än jag så återkommer jag gärna imorgon om det.är ok?
 
  • Gilla
magda136
  • Laddar…
Kommentaren om att fullfärgslysrör skulle vara "rödare" i skenet är inte korrekt. Fullfärgslysrör har ett mer komplett spektrum med flera färger än den g:a enkelfärgslysrör (som nästan aldrig förekommer i dag).
Fullfärgslysrör har en färgbeteckning med tre siffror tex 830 kallades tidigare varmvit (3000K) det är ett lite "varmare" ljus än 840 som är vad som tidigare kallades kallvit eller 33 (4000K) och det är hur många K som skenet har som gör hur vi uppfattar färgen Enkelfärgslysrör har bara två siffror i sin färgbeteckning.
Enkelfärgslysrör hade ett Ra index (hur bra dom ljuset sammansättning är) under 80 medans fullfärg ligger över Ra 80 (ofta betydligt över) och det innebär att färgåtergivningen blir mycket bättre med fullfärgslysrör.
Det kan ju även nämnas att olika fabrikanter kan ha lite olika nyanser (alla varmvita ligger inte på exakt 3000 K utan kan vara ner emot 2800K) dessutom finns en mängd olika färgvarianter för olika ändamål.
 
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Bara för att förtydliga elmont;)
I den tresiffriga koden anger första siffran RA värdet dvs färgåtergivningen, alltså hur bra vi uppfattar färger belyst av ljuskällan. De andra siffrorna anger färgtemperaturen i Kelvingrader. Färgtemperaturen i sin tur avgör hur vi uppfattar färg och kontrast.
Ett lysrör som heter 830 innebär alltså att RA är minst 80 på skalan där 100 är max och färgtemperaturen är 3000Kelvin.
Ett bättre och dyrare rör är 930 dvs färgåtergivningen är nu bättre än RA90 medans färgtemperaturen fortfarande är 3000K.

Förenklat kan man säga att ju lägre färgtemperatur desto rödare uppfattas färg och högre färgtemperatur desto blåare uppfattas färg.

För att snabbt förstå färgtemperatur så kan man enkelt säga att en gammal koltrådsglödlampa eller stearinljus ligger på ca 2000K, en halogenlampor på 3000, dagsljus en solig sommardag på 5600K och en mulen grå trist höstdag på 12-18000K.

Ett bra läsljus som ger god kontrast mellan svart text på vitt är 4000K.

För att återgå till grundfrågan så behövs inte IP65 armaturer i ett normalt garage. Köp det billigaste ni hittar. Även om LED är energisnålare så är det sällan tillräcklig många drifttimmar för att någonsin räkna hem merkostnaden. Det spelar heller inte så stor roll vilken färgtemperatur man väljer till garaget så ingår rör i armaturpriset så är det en sparad kostnad.

Placeringen har däremot stor betydelse.
Är det bara ledljus för att köra in bilen så kvittar det. Men om tanken är att byta däck och meka är det viktigt att bilen inte skymmer ljuset. Då är en placering bredvid bilen bättre än i centrum tak.
 
  • Gilla
magda136 och 2 till
  • Laddar…
  • Gilla
Gabriel-S
  • Laddar…
Tack för tipset @Thomas_Blekinge men jag vill nog ha rejäla armaturer. There is no kill like overkill :D
 
Tack för alla kommentarer, det fick mig att tänka igenom vad jag har för behov på ett tydligare sätt.

Idag är det för dunkelt i garaget, så det behövs starkare ljus. Däremot står det (nästan) aldrig någon bil i garaget, och byta däck etc sker på garageuppfarten. Så ev placerar jag armaturerna som befintliga, fast ökar tätheten med 50% samt kompletterar i "smatten" med två armaturer. Ska sova på saken, samt ringa elektrikern och höra när han har tid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.