Jag har ett hus byggt 1973, det är suterräng där grunden är blåbetong på gjuten platta, bjälklaget till övervåning är oxo betong, jag har fått massor av vertikala sprickor i källarvåningen, jag målade om pannrummet för 2 månader sedan och det har kommit 3 långa sprickor sedan dess., det är inte bara ytterväggar som spruckit även väggar som är "inne" ,
Jag kan inte se alla väggar då vissa rum är isolerade och byggd med innerväggar,
Väggar som inte har spruckit är målade med plastfärg sedan ca 15 år.r, vissa väggar som är "inne "i huset är kläda med väv och målade, där det är väv finns inga sprickor, väven sattes upp för 15 år sedan.
det verkar inte vara fukt då jag inte har hittat några får som släppt eller "bulor"eder färgen. Det luktar ingen fukt eller mögel

Det finns även en del sprickor på putsen på utsidan (40cm mellan mark och tegel) en del av putsen är reparerad för 1 år sedan med betongputs, det lagade ställen har inte spruckit.

Huset är högt upp och det finns bära under hela huset (vad jag tror)
 
L
Blåbetong har en förmåga att spricka , mycket svårt att inte få några , den sorten måste ha puts på båda sidor som stöd , får själv lite småsprickor och försökt att spackla igen dom , men kommer tillbaka , helst vid överdel fönster och dörrar , det behövs inte mycket till rörelse för att det ska spricka
Det med väven är nog så att det finns sprickor under den som du inte ser och kan vara värt ett försök att gömma dom med glasfiberväv och måla
 
i ett rum finns det vertikala sprickor som går från golv till tak på iså alla väggar ca 3st per vägg, men ytterväggen finns det fler samt en lång spricka längst hela väggen.rummet är ca 4x3m) i det andra rummet som är mot andra ytterväggen finns det ca 6 vertikala sprickor (vägg ca 7met). är orolig att huset har satt sig, dock inga tecken på andra skador än sprickor.var hittar man någon som kan göra en opartisk bedömning, är rädd för om jag tar en firma som gör markförstärkningar kommer dom säkert att säga att jag måste fixa marken
 
  • Gilla
supera74
  • Laddar…
L
Troligtvis är det något som rör sig då det är sprickor lite här och där och genomgripande i hela huset , det framkommer inte att du har fukt i källaren , så då måste det vara under huset .
Kan inte tänka mig att överdelen rör sig så mycket att grundmurarna spricker på så många ställen
Vet du vad som finns för grundläggning under huset , hur är marken beskaffad , lera morän berg , finns det mycket vatten i marken , hög grundvattennivå eller vatten utanför huset ,
Stuprör som går ut på mark , kan underminera e.t.c , dränrören om det finns rinner i dom , går det att se det ,
Det är inga små saker att förstärka en grund om det behövs
 
tror inte heller att övervåningen rör sig, den är av tegel och har inga större problem med fönster och dörrar. under huset finns berg säkert flera meter ner, med en hel del fyllnadsmassor (antar jag), jag har tagit bort del träd som växte i närheten av huset. kan det ha påverkat markrörelse, på ena sidan var det en stor gran Ca10m hög växte 2 meter från huset. på andra sidan var det 1 björk och 2 tallar ca 10m höga dessa växte ca 3 met från sidan där jag har mest problem
 
L
Bingo , allrahelst björken , har du en kondens på grundmuren så är det namnam för en björk den går rakt in i grundmuren med sina små fina rötter och spränger invändigt ,
Sedan det barrträdens rötter , dom behöver mycket plats och knuffar undan jorden , det blir sprängverkan i hela marken .
Skulle tro att rötterna från björken sitter klistrade på grundmuren , helst ska rötterna bort , men är ett jobb för grävmaskin , och en varning till dig då , tar man bara tag i stubben och drar så kan grunden följa med ut , hela bitar kan lossna
Det måste grävas runt stubbe och rötter och friläggas närmast grunden för att vara säker
Ett himla jobb med det , kanske du har tagit bort någon stubbe tidigare , så då vet du vad som väntar :worried:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.