BirgitS
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Jag tänker mig att ett tvättnedkast mellan våningar ska vara så litet som möjligt för att bekvämt tillåta nedsläpp av tvätt och effektivt förhindra att barn och/eller oförståndiga får för sig att åka och därför faller flera meter. Finns det riktlinjer för sånt här i privata bostäder?
För barnsäkerhet gäller generellt att inga hål/mellanrum som är större än 10 cm är tillåtna.
 
R rocketlauncher skrev:
Tänkte börja samla på mig smarta lösningar som är ett "måste" när man ska bygga nytt hus / renoverar.

Detta är exempel på saker som jag sett andra ha:
Eluttag med dubbla tändbrunnar så att man kan styra ett uttag separat.
Centraldammsugar sockeluttag i köket.
Centraldammsugaren i låda utanpå huset så man slipper oväsen inomhus när man dammsuger.
Pop-up strömbrytare i köksön.

Kort och gott vad har ni hittat på för "hyss" i era hus som ni är riktigt nöjda med?
Verkar inte gå att uppdatera ordinalmeddelandet så skickar in en sammanställning här.
Spolbrunn innanför groventre till hundtassar och små stövlar.
Eluttag till dammsugare innanför innerdörrar på arbetshöjd.
Eluttag till mobilladdare etc på arbetshöjd.
Uttag ovan varje fönster med extra rymliga eldosor innanför.
Tvättnedkast.
Separat brunnständning på eluttag.
Nedfällt skrapgaller utanför ytterdörrar bra för grus, mög och snö
Vattenutkast på flera sidor om huset.
Källare :)
Extra djup bänkskiva
Spegelvärmare i badrum
Ordentligt med eluttag
Dubbla diskmaskiner/tvättmaskiner
Förbereda vp rör till ljud i alla rum.
Förbereda till trådat larm.
Stor vindslucka så att man kan få upp skrymmande saker.
gardinstänger på två meters höjd i tvättstugan istället för tvättlinor. Jätteskönt att de inte slackar och att man kan torka mattor och annat tungt på dem.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Gillar man tomm/rena ytor i köket så har jag funderat på att ha utdragbar låda eller liknande med eluttag.
I denna kan man ha vattenkokare, brödrost etc.
 
hsd
Nätverket, kabla till varje rum från en central där fibern kommer in
Dubbla till rum där tv kommer att finnas
Fast telefon kanske kan önskas, dra kablar från samma central
Ev planera för batterbackup och nas i centralen
 
Sockellådor i köket. Perfekt extra förvaring. Och det dör med extra djup bänkskiva är sååååå bra.
 
När vi ändå snackar bänkskivor i kök: jag saknar verkligen ett litet överhäng på 1,5-2,5cm i framkant så att man får in handen under ordentligt och kan fånga brödsmulor när man borstar/torkar av bänken.
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
Några saker från vårt hus som vi blev sjukt nöjda med:
Extra djup bänkskiva.
Eluttag på arbetshöjd på köksön. Förmodligen de som används mest.
Eluttag i golvbrunn under soffan i vardagsrummet.
Fuktstyrning på ventilationen i badrum. Var ett väldigt litet pristillägg men fungerar kanon.
Köksfläkten på vinden med en extra ljuddämpare. Väldigt tyst och enormt bra drag, kör sällan över 50% på fläkten.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
D DrGreenbaum skrev:
Några saker från vårt hus som vi blev sjukt nöjda med:
Extra djup bänkskiva.
Eluttag på arbetshöjd på köksön. Förmodligen de som används mest.
Eluttag i golvbrunn under soffan i vardagsrummet.
Fuktstyrning på ventilationen i badrum. Var ett väldigt litet pristillägg men fungerar kanon.
Köksfläkten på vinden med en extra ljuddämpare. Väldigt tyst och enormt bra drag, kör sällan över 50% på fläkten.
Fuktstyrningen är kanon! Aldrig mer oro för att man kört fläkten för lite.
 
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Men hallå! Kan man ha två disk- och tvättmaskiner kan man definitivt ha tre tvättnedkast.
... Eller kanske ett nedkast med kamera och mekanisk styrning till olika korgar beroende på färg?
 
  • Gilla
Bangan och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
J JohanLun skrev:
... Eller kanske ett nedkast med kamera och mekanisk styrning till olika korgar beroende på färg?
Fast lite svårare att skilja ut kläderna beroende på vilken temperatur de ska ha ;)
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Uppvärmd spegel är väl ärligt talat en mindre nödvändig uppfinning... Och har man för kallt är det smartare med ett element i badrummet kanske?
Är det inte precis det en uppvärmd spegel är?
 
  • Gilla
Pecka Langer och 4 till
  • Laddar…
Det verkar finnas två olika sorter, kände bara till den första som jag refererade till, alltså en spegel med elslingor som håller imman borta. Nu läste jag att det även finns en produkt som kombinerar spegel med värmekälla vilket är intressant om man inte har golvvärme och då slipper ett fult element. Om man har problem med imma finns ju oxå gratislösningen fönster-på-glänt-metoden ;)
 
Ska man dra upp golvvärmeslingan i spegeln?
 
  • Gilla
Lostmoose och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Fast lite svårare att skilja ut kläderna beroende på vilken temperatur de ska ha ;)
säkert kan bildanalys tolka vilket plagg som susar förbi och avgöra detta... ;)
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Fulkemisten
J JohanLun skrev:
säkert kan bildanalys tolka vilket plagg som susar förbi och avgöra detta... ;)
Lättast är väl att chippa alla textilier så att de kan läsas av elektroniskt. Då får man också direkt reda på vart alla gudförbajade strumpor tar vägen någonstans.
 
  • Gilla
Pen och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.