13 750 läst · 34 svar
14k läst
34 svar
Kondensvatten, konstant blött under rören till pumpen
Har en bergvärmepump från IVT, installerad under 2017 vid nybygge.
Rören till pumpen är ju inklädda med svart kondenstejp/isoleringstejp eller vad det kallas.
Det har varit ganska blött och droppat ner på betongplattan under.
Jag har sedan värmt området med kupévärmare till bilen.
Sedan har jag klätt in det mer likadan tejp och alltså ”byggt på”.
Längst ner vid plattan är det nu ganska tjockt som man kan se på bilden.
Men det är fortfarande blött på rören, och man bör se på bilden att det är blöta ringar runt rören.
Ska det vara så här?
Risk för fuktskador om plattan är konstant blöt?
Vad gör man?
Rören till pumpen är ju inklädda med svart kondenstejp/isoleringstejp eller vad det kallas.
Det har varit ganska blött och droppat ner på betongplattan under.
Jag har sedan värmt området med kupévärmare till bilen.
Sedan har jag klätt in det mer likadan tejp och alltså ”byggt på”.
Längst ner vid plattan är det nu ganska tjockt som man kan se på bilden.
Men det är fortfarande blött på rören, och man bör se på bilden att det är blöta ringar runt rören.
Ska det vara så här?
Risk för fuktskador om plattan är konstant blöt?
Vad gör man?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Du har gjort rätt med att förstärka isoleringen
Ser ut som dåligt med isolering genom plattan , bara en slang , det med det blöta som du säger är kondens mellan isolering och rör som finns kvar och vill rinna ner ,
( lite långsökt men kan var vatten innanför dina skyddsrör som kommit från uppsidan )
Den kondens som finns emellan kommer du aldrig att få bort utan att göra om hela delen ca
0,5 meter upp på raksträckan upp . kanske inte ens då
Det blir alltid lite kondens mellan rör och isoleringen , men inte mycket så det börjar komma ut
Det med vattenskada är nog ingen fara med , det torkar upp , däremot om du har en värmefläkt blåsande mot kalla rör , så blir det ännu mer kondens , bara fläkta utan värme bäst
Ser ut som dåligt med isolering genom plattan , bara en slang , det med det blöta som du säger är kondens mellan isolering och rör som finns kvar och vill rinna ner ,
( lite långsökt men kan var vatten innanför dina skyddsrör som kommit från uppsidan )
Den kondens som finns emellan kommer du aldrig att få bort utan att göra om hela delen ca
0,5 meter upp på raksträckan upp . kanske inte ens då
Det blir alltid lite kondens mellan rör och isoleringen , men inte mycket så det börjar komma ut
Det med vattenskada är nog ingen fara med , det torkar upp , däremot om du har en värmefläkt blåsande mot kalla rör , så blir det ännu mer kondens , bara fläkta utan värme bäst
Hej, tack för svar!
Men vad rekommenderar du att jag gör?
Rörmokaren har hittills bara sagt att jag ska torka ut och sen tejpa mer.
Men har man ngn anledning nu att tro att jobbet inte är riktigt gjort från början?
Be han undersöka och göra om ngt?
Men vad rekommenderar du att jag gör?
Rörmokaren har hittills bara sagt att jag ska torka ut och sen tejpa mer.
Men har man ngn anledning nu att tro att jobbet inte är riktigt gjort från början?
Be han undersöka och göra om ngt?
Vad har du för temp på köldbärare ( KB ) är den bra kall så blir det kondens
Vilken tjocklek på isoleringen ? 20 30 eller 40 mm , den ska sluta tajt mot rören , inte som en fladdrig byxa , detta för att det inte ska finnas luft i mellan , samt det som är viktigt ,vara klistrade i alla skarvar , dom remsor du har ska limmas , dom har en förmåga att släppa i limmet
Svårt det med kondens , ur min synvinkel så bör du ta bort ca 0,5 m upp ,hur ser det ut längre upp , det kan kondensera längre upp och rinna ner ,
Nertill mot golvet ska det vara tätt och vara limmat mot golvet , kanske lite extra tjock , då plattan är varmare än KB .
Och skyddsrören ut ska gå snett nedåt , för att ev. kondens som blir i anslutning till plattan som är varmare ska rinna ut
Normalt har man kondensisolering ut i mark ca 1 meter för att inte det ska frysa närmast grunden och tjäla där , inget bra med tjälskott mot grunden , kan spränga lite
Vilken tjocklek på isoleringen ? 20 30 eller 40 mm , den ska sluta tajt mot rören , inte som en fladdrig byxa , detta för att det inte ska finnas luft i mellan , samt det som är viktigt ,vara klistrade i alla skarvar , dom remsor du har ska limmas , dom har en förmåga att släppa i limmet
Svårt det med kondens , ur min synvinkel så bör du ta bort ca 0,5 m upp ,hur ser det ut längre upp , det kan kondensera längre upp och rinna ner ,
Nertill mot golvet ska det vara tätt och vara limmat mot golvet , kanske lite extra tjock , då plattan är varmare än KB .
Och skyddsrören ut ska gå snett nedåt , för att ev. kondens som blir i anslutning till plattan som är varmare ska rinna ut
Normalt har man kondensisolering ut i mark ca 1 meter för att inte det ska frysa närmast grunden och tjäla där , inget bra med tjälskott mot grunden , kan spränga lite
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tog lite kort, bifogar.
Vad menar du med att understa 50cm behöver göras om, hur?
Hur tät isoleringen är? Ja det är alltså bara den svarta tejpen man ser på bilderna.
Den är väl kanske 6mm tjock skulle jag gissa. Sen är den ju lindad flera varv på sina ställen.
Hur tjock är armaflexen på rören som går upp mot tak och sitter den tajt mot röret , det ska inte glappa , on den gör det så blir det kondens mot röret .
Det med 50 cm , är upp från golvet som ska göras om , under förutsättning att det rinner vatten mellan rör och isolering
Armaflexen ( isoleringen ) bör vara 30 mm för att täta bra mot luft och vara limmad mot varandra väl och gå ända ner till golvet , annars kommer luft in på rören med kondens som följd
Det med 50 cm , är upp från golvet som ska göras om , under förutsättning att det rinner vatten mellan rör och isolering
Armaflexen ( isoleringen ) bör vara 30 mm för att täta bra mot luft och vara limmad mot varandra väl och gå ända ner till golvet , annars kommer luft in på rören med kondens som följd
Sent svar!
Armaflexen verkar vara lite olika tjock på olika ställen.
Visst känner jag att det är lite blött i skarvarna längst upp ja.
Skickar lite bilder, hoppas du kan se ngt.
Armaflexen verkar vara lite olika tjock på olika ställen.
Visst känner jag att det är lite blött i skarvarna längst upp ja.
Skickar lite bilder, hoppas du kan se ngt.
AF2 brukar användas för kyl applikationer och AF3 för frys dito tjockleken skiljer
028 är innerdiametern på isoleringen
tjockleken varierar med innerdiametern
täta skarvar är ju självklart A&O för kondensskyddet
man brukar limma med ett kontaktlimsliknande klet och tejpa med plasttape ovanpåovanpå
028 är innerdiametern på isoleringen
tjockleken varierar med innerdiametern
täta skarvar är ju självklart A&O för kondensskyddet
man brukar limma med ett kontaktlimsliknande klet och tejpa med plasttape ovanpåovanpå
Redigerat av moderator:
Det är kondens på handtaget sista bilden , och ventilen syns i glipor
Alla metalldelar ska isoleras och limmas , annars blir det kondens som rinner i mellan rör och isolering ,och vidare ner till lägsta punkt , normalt på KB-rör är ventiler med lång hals , så det går att isolera in dom
Det är ett flertal metalldelar på fotona som inte har isolering , om röris har isolerat så har kunskapen om isolering inte räckt ända fram
Är det då olika dim på isoleringen så dom fladdrar som ett byxben , kommer det att bli kondens och rinna bra , går inte att få bort , utan att isolera om och limma skarvarna med kontaktlim
Alla metalldelar ska isoleras och limmas , annars blir det kondens som rinner i mellan rör och isolering ,och vidare ner till lägsta punkt , normalt på KB-rör är ventiler med lång hals , så det går att isolera in dom
Det är ett flertal metalldelar på fotona som inte har isolering , om röris har isolerat så har kunskapen om isolering inte räckt ända fram
Är det då olika dim på isoleringen så dom fladdrar som ett byxben , kommer det att bli kondens och rinna bra , går inte att få bort , utan att isolera om och limma skarvarna med kontaktlim
Produkter som diskuteras: "kontaktlim"
Kontaktlim
Kontaktlim är ett kraftfullt, snabbverkande lim som är utformat för att permanent binda samman en mängd olika material, inklusive laminat, fanér, läder, kork, papper, plywood, tyg och många typer av plast. Det är mycket effektivt för
Läs mer
Är det rörmokarn själv som isolerat? Isf är det garanterat undermåligt gjort. Och det bekräftar även bilderna. Det är förmodligen bara tejpat i alla skarvar, allt ska vara limmat.
Tyvärr är det nog svårt att rädda det där.. för att få det rätt gjort är det nog tyvärr bara att riva och göra om. Bästa är att leja en riktig isolerare.
Han har även kört med förlimmade skålar och skjutit över böjen ser jag, och det går absolut inte, det släpper om det är minsta spänning i skålen, som tex över böjen.
Enda gången jag anser att man ska köra med förlimmade skålar är på alla raksträckor mellan böjen.
Håller med ovanstående, är verkligen alla rör KB? I en villapump brukar det bara vara två st. Iaf i alla dom pumpar jag isolerat, och jag har isolerat ganska många.
Tyvärr är det nog svårt att rädda det där.. för att få det rätt gjort är det nog tyvärr bara att riva och göra om. Bästa är att leja en riktig isolerare.
Han har även kört med förlimmade skålar och skjutit över böjen ser jag, och det går absolut inte, det släpper om det är minsta spänning i skålen, som tex över böjen.
Enda gången jag anser att man ska köra med förlimmade skålar är på alla raksträckor mellan böjen.
Håller med ovanstående, är verkligen alla rör KB? I en villapump brukar det bara vara två st. Iaf i alla dom pumpar jag isolerat, och jag har isolerat ganska många.
Okej, detta verkar ju inte bra.
Jag behöver alltså säga till röris att riva bort all isolering och göra om det?
Om alla rör är KB? Vad är KB?
Korten är ju tagna vid vår bergvärmepump, vi har även frikyla och ftx-system om det säger ngt.
Vilka rör som är till vilket har jag ingen kunskap om.
Vad innebär förlimmade skålar?
Jag behöver alltså säga till röris att riva bort all isolering och göra om det?
Om alla rör är KB? Vad är KB?
Korten är ju tagna vid vår bergvärmepump, vi har även frikyla och ftx-system om det säger ngt.
Vilka rör som är till vilket har jag ingen kunskap om.
Vad innebär förlimmade skålar?
KB är köldbäraren , det som kommer från borrhålet och går även till frikylan , alla dessa rör ska isoleras tajt och tätt , inga metalldelar synliga , förutom vreden på ventiler .
Förlimmade skålar är sådana som kan delas och klämmas över rören , längs med är det en skyddstejp som tages bort , under den är det lim , varefter sidorna kläms ihop
Förlimmade skålar är sådana som kan delas och klämmas över rören , längs med är det en skyddstejp som tages bort , under den är det lim , varefter sidorna kläms ihop
Ja, så tycker jag iallafall. Eftersom isoleringen är bristfälligt utförd i stort sett överallt.S specter skrev:Okej, detta verkar ju inte bra.
Jag behöver alltså säga till röris att riva bort all isolering och göra om det?
Om alla rör är KB? Vad är KB?
Korten är ju tagna vid vår bergvärmepump, vi har även frikyla och ftx-system om det säger ngt.
Vilka rör som är till vilket har jag ingen kunskap om.
Vad innebär förlimmade skålar?
Just med armaflexen är det jättenoga att limma allt och se till att allt är tätt.
Vet inte om dom bara var lata och gjorde själva eller om dom hade tajt budget på installeringen av värmepumpen. Rörmokare ska hålla sig till att montera rör och pump. Och låta dom som KAN isolera det utföra jobbet.
Om man nu ska trilskas med att skjuta skålen över böjen ist för att göra riktiga böj, så bör man med köra med olimmad/sluten skål, det innebär att man snittar upp skålen, limmar, och sätter dit den. Då håller det.
Förlimmade skålar innebär att den har färdiglimmad. Man drar bort skyddet på limmet och sätter dit den.
Bifogar en bild på hur jag brukar göra. Detta är bara en liten skvätt, men du ser ju hur det ska se ut iaf.
Fick nämligen inte på någon Annan isolering än armaflex, så fick bli en specialare. Går att isolera värmerör med armaflex då armaflexen tål ca 100 grader. Men det brukar man aldrig göra med denna armaflex, finns speciell HT armaflex till det. Med dessa rör var bara ljumna, så jag ansåg att det gick.
Redigerat:
Tack för alla svar!
Menar ni att det finns andra personer än rörisar som går sådana här arbeten,
Isolerare?
Aldrig hört talas om detta.
Men det verkar ju vara en behövd tjänst när man ser på detta arbetet .
Haft sms-kontakt med rörmokaren.jag skrev att jag inte var nöjd med arbetet och att det behöver göras om då det bevisligen läcker rejält.
Skrev även att det tex är tejpat istället för limmat i skarvarn, och att flera metalldelar är synliga.
Han svarade att han skulle återkomma, men att tejpen funkar lika bra över metalldelarna.
Hur ska jag gå vidare?
Vad kan jag hänvisa till för att han ska få all info?
Menar ni att det finns andra personer än rörisar som går sådana här arbeten,
Isolerare?
Aldrig hört talas om detta.
Men det verkar ju vara en behövd tjänst när man ser på detta arbetet .
Haft sms-kontakt med rörmokaren.jag skrev att jag inte var nöjd med arbetet och att det behöver göras om då det bevisligen läcker rejält.
Skrev även att det tex är tejpat istället för limmat i skarvarn, och att flera metalldelar är synliga.
Han svarade att han skulle återkomma, men att tejpen funkar lika bra över metalldelarna.
Hur ska jag gå vidare?
Vad kan jag hänvisa till för att han ska få all info?