O Oxsar skrev:
Men troligen blir det en föga tröst om det visar sig att din arbetsgivare slipper straffavgift även om det visar sig att olyckan inträffat pga för dålig utbildning/avsaknad motorsågskörkort.
Du missade nog vad jag skrev, om jag arbetar i skogen för min utkomst så var det rimligt.
Arbetar jag enbart för nöjet att vara i skogen och för mig själv, inte för min utkomst, nej inte rimligt. Och äger jag 1 % av fastigehten eller mera är det Ok även för utkomst.
Det finns så många andra moment i skogen med traktor, vinsch, etc, så precis som du skriver är det min verkliga kunskap och erfarenhet som betyder något. Det hjälper mig också att sätta olika gränser för vad jag kan utföra för att minimera olycksrisken.
Däremot är det mycket bra att det finns kurser om man känner att behovet finns.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Har skummat igenom lite utredningar, analyser, ändringar från av.se

Har ingen länk, läst mycket blandat, det mesta är några år gamla utredningar.

Slutsatsen som jag (jag och ingen annan) kom fram till var att en av orsakerna till motorsågskörkortet är en konsekvens av flertalet dödsfall inom skogsbruket varje år.
Dödsfall samt tusentals skador orsakade av kedjemotorsågar samt röjsågar medför många och långa sjukskrivningar (enligt AFA).
20% av olyckor inom skogsbruk är olyckor orsakade av motorsågar/röjsågar.

Skogsbruket är överrepresenterat procentuellt mot andra branscher, skademässigt, 3-4 gånger högre skadedrabbat än snittet för andra arbeten.
(källa av.se, AFA)

Eftersom arbetsrelaterade olyckor inte alltid rapporteras in finns ett mörkertal (gäller alla branscher).

Skador som gäller privatpersoner rapporteras inte till arbetsmiljöverket så de som skadas och inte registreras mer än till arbetsgivare i form av sjukskrivning, långtidssjukskrivning (försäkringskassan), bestående skador som förlorade kroppsdelar (försäkringskassan, försäkringsbolag) är tusentals i Sverige, varje år.

Så med de som utgångspunkt, kostar skadorna mångmiljonbelopp varje år, vilket jag anser kan räcka som krav på motorsågskörkort, man behöver inte alla kategorier på kortet, även som yrkesutövare behövs bara vissa, beroende på yrkesgrupp.

Jag använder motorsåg 1-3 timmar/vecka inom yrket, men som tidigare skrivet så betalade arbetsgivaren detta.

Till er som vill ha hjälp ekonomiskt så finns det fonder att söka medel från, samt arbetsförmedlingen, däremot vet jag inte om eu-bidraget gäller fortfarande.

Mvh P-A
 
  • Gilla
Robban_C och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Du missade nog vad jag skrev, om jag arbetar i skogen för min utkomst så var det rimligt.
Arbetar jag enbart för nöjet att vara i skogen och för mig själv, inte för min utkomst, nej inte rimligt. Och äger jag 1 % av fastigehten eller mera är det Ok även för utkomst.
Det finns så många andra moment i skogen med traktor, vinsch, etc, så precis som du skriver är det min verkliga kunskap och erfarenhet som betyder något. Det hjälper mig också att sätta olika gränser för vad jag kan utföra för att minimera olycksrisken.
Däremot är det mycket bra att det finns kurser om man känner att behovet finns.
Nu skrev jag också "Att AV skulle komma ut och kontrollera er är ju lika med noll."
Så om du bara ska ta kortet för att vid en olycka spara in 10 000:- så känns det ju som det kvittar då en eventuell straffavgift för din släkting lär vara flera hundra gånger större.

Vad är det man brukar säga?
Högmod går före fallande träd...
 
S
H heimlaga skrev:
Är det någon som är oförskämd här är det du RobbanC.

Man kan inte kräva en dyr utbildning av en person som inte har råd att betala den.
Vad skulle ni säga om jag och andra fattiga skulle göra revolution och ta av er egendom som vi ensidigt anser att ni inte behöver ha? Det är samma sak. Nu bestämmer ni rika ensidigt vilka rättigheter en fattig skall ha och för att få fler rättigheter måste man betala.

Antagligen skulle ni bli väldigt upprörda om vi behandlade er på samma vis....... men ni anser att det är rätt att förbjuda fattiga att idka hederligt arbete för att komma på fötter.
Det här går inte ihop......

Det är bara facister och bolsjeviker som stiftar lagar som inte går att följa för att få nöjet att straffa folk. Det är bara facister och bolsjeviker som delar upp befolkningen i sådana som har rättigheter och sådana som inte har..... och vårt samhälle är med rasande fart få väg i facistisk riktning.
Med ditt resonemang så kan man inte heller kräva körkort av en fattig bilförare... :O
 
  • Gilla
Robban_C
  • Laddar…
N Noseone skrev:
Alla lagar bör ha en konsekvensanalys kopplad till sig. Är det värt att införa lagen, vad kostar i detta fall licensen för alla de som vill fälla träd på samfälligheten vs olyckorna.

Om man ville få ner olyckorna, hade en nollvision, så kanske skulle man förbjuda motorsågen.

Det stod i den länkade artikeln att 10.000-tals stod i kö och 70tusen körkort va utfärdade.

Om kortet kostar 5000kr så är det 350 miljoner kroner I kostnader hittils för något som sannolikt inte fått några konsekvenser eftersom det riktigt farliga skadorna enligt av.se verkar vara pga fallande träd, inte sågskador. Det va ju inget trädfällarkort.

Kortet har funnits i några år, så säg 50 miljoner om året i kostnad för kortet för samhället. 2 dödsfall verkar det vara i snitt oavsett kort eller ej.

Kostar olyckor + dödsfall mer än 50 miljoner, så borde lagstiftarna resonera. Okänsligt men så borde det funka.
Oh shit, detta kan de inte haft en aning om på AV. Men är det verkligen så man räknar?
 
O Oxsar skrev:
Oh shit, detta kan de inte haft en aning om på AV. Men är det verkligen så man räknar?
Det vet jag inte( och ja jag läser att du är ironisk) men jämför man med många andra lagar så gör inte myndigheter det när en ny lag presenteras.

Om du inte tror att lobbyorganisationer påverkar tjänstemän i förberedandet av en ny lag så är du okunnig.
 
N Noseone skrev:
Det vet jag inte( och ja jag läser att du är ironisk) men jämför man med många andra lagar så gör inte myndigheter det när en ny lag presenteras.

Om du inte tror att lobbyorganisationer påverkar tjänstemän i förberedandet av en ny lag så är du okunnig.
Okej, så din uträkning är bara vad du tror eller vad visar den? Känns mest som en multiplikation av två stora tal som sedan delas med ett litet. Tycker förarbetet till dessa typer av ny lagstiftning brukar vara ganska gediget där ekonomiska faktorer och samhällseffektet får en ganska stor del.

Sedan är det väl så att om man tror på något så är det inte samma sak som att ha kunskap om ett ämne. T.ex. så räcker det med att använda Internet för att skaffa sig kunskap om att det finns lobbyverksamhet.
 
N Noseone skrev:
... Om kortet kostar 5000kr så är det 350 miljoner kroner I kostnader hittils för något som sannolikt inte fått några konsekvenser eftersom det riktigt farliga skadorna enligt av.se verkar vara pga fallande träd, inte sågskador. Det va ju inget trädfällarkort. ...
Jag antar att du var ironisk men nämner trots detta att dom fallande träden oftast inte faller utan anledning och den anledningen skulle ju faktiskt kunna vara en motorsåg. :)

Motorsågskörkortet handlar alltså långt ifrån om enbart säker hantering av motorsågen för den som inte vet. Utbildningen går även rätt långt in på säker fällning, kvistning, kapning etc liksom underhåll av sågen.
Om man sen kallar utbildningsbeviset för motorsågskörkort eller för trädfällningskort kanske inte spelar så stor roll. :)
 
Mikael_L
N Noseone skrev:
Kostar olyckor + dödsfall mer än 50 miljoner, så borde lagstiftarna resonera. Okänsligt men så borde det funka.
Precis så fungerar det ibland vid lagstiftningsfrågor eller andra insatser från staten, men inte alltid.
Men trafikverket räknar som regel på just det viset, som förarbete till ett beslut om ombyggnad eller nybyggnad av väg så räknar man stenhårt på samhällskostnader/vinster. T.ex. vad olyckor på befintlig vägsträcka kostar (och då har man schabloniserade belopp för människoliv, invaliditet och arbetsfrånvaro osv. De räknar även in tidsvinster och sparat bränsle. Sen jämförs olika byggen mot varandra och det läggs pengar där samhällsvinsten är störst.

Lite okänsligt mot enskilda förolyckade personer, men trots allt bästa sättet att välja var skattepengarna ska gå.


Nu är det ju inte alltid det sker på detta vis, i många andra sammanhang är det nog betydligt luddigare och kraftig lobbying snedvrider ytterligare vad "samhället" beslutar.

Och det som sker i trafikverkets regi är nog inte ens jämförbart med detta trädfällarkort.
 
  • Gilla
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
Fast väldigt ofta handlar det om att storföretag lobbar för en lagstiftning som skall göra derar produkt obligatorisk eller för att det skall skapas byråkrati som slår ut mindre konkurrenter eller utbildningar som de själva ordnar.

Jag har ingenting emot obligatoriska säkerhetsutbildningar men jag anser att de som bestämmer att en utbildning måste finnas samtidigt tar på sig en skyldighet att arrangera så att den som behöver utbildningen har råd med den.
Skall det vara motorsågskörkort så måste prisläget vara sådant att en fattig husbehovsvedhuggare har råd med det. Under 1000 kronor är ett skäligt pris. Har man inte råd att göra saker lagligt så gör man den olagligt. Det är så det fungerar. Så brukar jag göra själv för att inte tvingas bli en sån där apatisk hopplös figur som RobbanC helt uppenbart både tror och önskar att jag vore.
Problemet är att det skadar hela samhället och förtroendet för lag och rätt när de styrande tvingar folk att bli lagbrytare.

Om jag jämför med sprängarpapper i Finland så är det helt klart orimligt att man skall tvingas ta ett stort lån för att ha råd att arbeta ett år gratis åt ett företag som profiterar på det för att man skall få ut sina sprängarpapper.
 
H heimlaga skrev:
... en sån där apatisk hopplös figur som RobbanC helt uppenbart både tror och önskar att jag vore. ...
Du är en riktig dumjävel du!
Jag tror varken att du är apatisk eller hopplös men jag har insett att du är en oerhört inskränkt figur med klara mobbningstendenser sen du började med att göra narr av mig enbart därför att jag råkade, i medlemmarnas intresse, tala om vilka regler som gäller och vad det kan kosta att bryta mot dessa.
Och allt detta enbart därför att just du ska få lite gratis ved på bekostnad av människoliv och lemlästning enligt tidigare resonemang.



H heimlaga skrev:
... Under 1000 kronor är ett skäligt pris. Har man inte råd att göra saker lagligt så gör man den olagligt. ...
Eller så låter man bli.

Eller så tycker man att det är skäligt med 2000:- (uppskattning av vad validering kostar). Du som kan det här klarar dig ju med validering. Men du är väl rädd för att du ska ta en validering och bli underkänd.

En annan möjlighet är ju att köra på som tidigare. Det är ok, ingen har sagt något annat. Men det är fanimej inte ok att börja jävlas med den som upplyser om vad som gäller. Då är man väldigt låg.
 
  • Gilla
Snål-Jocke och 1 till
  • Laddar…
Släpp detta nu.
 
Mikael_L
H heimlaga skrev:
Jag har ingenting emot obligatoriska säkerhetsutbildningar men jag anser att de som bestämmer att en utbildning måste finnas samtidigt tar på sig en skyldighet att arrangera så att den som behöver utbildningen har råd med den.
Nej, varför det?
(Det är ingen idé att du upprepar ännu en gång vad du skrivit massor med gånger i tråden, att just du måste ha utbildningen för ditt vedbehov är inget giltigt skäl)
H heimlaga skrev:
Skall det vara motorsågskörkort så måste prisläget vara sådant att en fattig husbehovsvedhuggare har råd med det. Under 1000 kronor är ett skäligt pris.
Nej, varför det?
(Det är ingen idé att du upprepar ännu en gång vad du skrivit massor med gånger i tråden, att just du måste ha utbildningen för ditt vedbehov är inget giltigt skäl)



Jag tycker det vore väldigt smutt att kunna spränga bort en sten från tomten, eller hjälpa någon släkting någon gång, så jag kräver att staten (eller något privat företag) bekostar mig en spränglicens.

Jag tror det vore bra för min arbetskarriär att jag har en licens för truck och lastmaskiner på byggen, så jag kräver att staten (eller något privat företag) bekostar mig trucklicens.

Jag skulle verkligen behöva allmän behörighet så jag inte måste koppla in nya uttag hemma olagligt, så jag kräver att staten (eller något privat företag) bekostar mig en a-auktorisation .
 
Redigerat:
  • Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nej, varför det?
(Det är ingen idé att du upprepar ännu en gång vad du skrivit massor med gånger i tråden, att just du måste ha utbildningen för ditt vedbehov är inget giltigt skäl)

Nej, varför det?
(Det är ingen idé att du upprepar ännu en gång vad du skrivit massor med gånger i tråden, att just du måste ha utbildningen för ditt vedbehov är inget giltigt skäl)



Jag tycker det vore väldigt smutt att kunna spränga bort en sten från tomten, eller hjälpa någon släkting någon gång, så jag kräver att staten (eller något privat företag) bekostar mig en spränglicens.

Jag tror det vore bra för min arbetskarriär att jag har en licens för truck och lastmaskiner på byggen, så jag kräver att staten (eller något privat företag) bekostar mig en spränglicens.

Jag skulle verkligen behöva allmän behörighet så jag inte måste koppla in nya uttag hemma olagligt, så jag kräver att staten (eller något privat företag) bekostar mig en spränglicens.

Hmmm!
Om jag vetat om att spränglicensen gav behörighet till allt så hade jag tagit den istället, märkligt, man lär sig något nytt varje dag.

Och nej, jag är inte allvarlig, jag är helt övertygad att antingen har du kopierat sista meningen eller skrivit fel.

Men jag förstår poängen, kanske gör inte alla det.

Mvh P-A
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Japp ctrl+v-röta ... :oops:

fixat ...
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.