Hej,
Har satt in en ny duschkabin med Trio Perfekt anslutningskoppling till 160 duschblandare (Mora Cera T4). Har dragit muttern som sitter på kopplingen i botten men den läcker med en droppe kanske var 20:e minut. Törs inte dra den mer. Bara den ena läcker. Alltså ingen katastrof eftersom dropparna hamnar i duschkabinen och det är väldigt lite. Men det är irriterande-

Kan jag ha missat att ha tryckt in duschblandaren i botten eller dras den automatiskt in av gängningen?
Kan jag sätta lin och pasta på duschblandarens gängor?
Hur mycket törs jag ta i när jag ska dra åt muttern?
 
Lin skall du inte ha där på en sådan koppling.

Jag är amatör, så ta mina råd med en nypa salt (men inte lin i gängorna!).

Jag antar att vi pratar om en konisk koppling?
En del rekommenderar att man ska smörja gängorna på klämringskopplingar med pasta. Då kan man dra dem hårdare med mindre spänningar i gängorna. Andra varnar för metoden, det är då lätt att dra för hårt. Även att smörja konan rekommenderas av vissa, med samma varningar från andra.
 
Krilleman
Smörja M26 på duschblandare är inte fel, lochern hjälper även till vid små repor på konsika delarna.

Dra sönder muttern pga övervåld lyckas man med även osmörjt.

http://www.locher.se/
 
Tack för svar.
Den är konisk.
Ok, pasta kan vara bra. Är det helt fel att använda lin och pasta på duschblandarens gängor även om man normalt inte använder det?
Går den koniska delen maximalt in när jag gängar på muttern?
 
Vad kan droppet bero på? Jag tyckte att duschblandarens gängor på en var repig på ett ställe. Är det ett vanligt problem?
 
Inget lin på gängorna! Lossa blandaren och inspektera tätytorna på både blandare och koppling. Kanske är någon skada där? Om själva gängan är lite repig ska inte ha någon betydelse, för tätningen sker ändå inte där.

Du skriver att du dragit muttern i botten? Kan du ha dragit för hårt så muttern spruckit kanske?
 
Är det någon skillnad på Locherpasta och Unipaks pasta? Tätar Locherpasta lite?
 
L
O olotor skrev:
Är det någon skillnad på Locherpasta och Unipaks pasta? Tätar Locherpasta lite?
Ungefär samma sak i funktion , men med olika namn
 
Krilleman
Tack för informationen. Har Unipak hemma så det vore bra om jag kan använda den. Pratade med Hornbach där produkterna köpts och de var inne på att packningen i duschblandaren kanske saknas. Men det kanske läcker mer än en droppe per 10 min om den saknas?
 
  • Gilla
oakleafh
  • Laddar…
Krilleman
En 160cc blandare har ingen packning utan tätar koniskt.

(Det finns ett fåtal blandarfästen som har gummipackningar till 160cc men dom är inte löstagbara)
 
Ok, jag tittade på sprängskissen för Mora Cera badkarsblandare 150 cc
 
Krilleman
Precis.
150cc blandare tätar med packning och muttern sitter på blandaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.