Fulkemisten
Oooh. Bygger man altan eller farstukvist är ett infällt skrapgaller utanför ytterdörrar/altandörrar bra. Grus, skit och snö ramlar ned igenom och man slipper få in lika mycket i hallen/annat innanförvarande utrymme.
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Jag är så jävla nöjd med att vi satte toapappershållaren bredvid holken. Skulle vi satt den i hallen så vore det jobbigt...

Skål =)
 
  • Gilla
ricebridge och 4 till
  • Laddar…
Radio inbyggd i ett uttagsfack i badrummen. Rediga LED-rampor i källaren. Vattenutkast på flera sidor om huset sparar mycket slangtrassel.
En källare är värd miljoner, både som förvaring, som extra säkerhetsavstånd till markfukt, som verkstad, som reträtt, som kopplingsutrymme både för ny el och VVS.
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Fulkemisten
Jag tänker mig att ett tvättnedkast mellan våningar ska vara så litet som möjligt för att bekvämt tillåta nedsläpp av tvätt och effektivt förhindra att barn och/eller oförståndiga får för sig att åka och därför faller flera meter. Finns det riktlinjer för sånt här i privata bostäder?
 
Extra djup bänkskiva i kök, 80 cm är att föredra.
Spegelvärmare i badrum
Bygga in rör i badrum, underlättar städning
Ordentligt med eluttag
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
S s07 skrev:
Spegelvärmare i badrum
Eller fungerande ventilation så behöver man ingen spegelvärmare?
 
  • Gilla
Lostmoose och 3 till
  • Laddar…
M munge skrev:
Eller fungerande ventilation så behöver man ingen spegelvärmare?
Det räcker tyvärr inte alltid.
 
Jo, om man har rätt injusterad vent. Annars finns ju handdukar som man kan torka bort imman med, I-landsproblem.se :)
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
A
Dubbla diskmaskiner, helt fantastiskt att alltid ha en maskin som det går att ställa in disken i.
Inga mer berg av disk som står och väntar på att en diskmaskin ska bli färdig.

Vid jul och andra stora kalas så ser man till att båda maskinerna är tomma och redo att fyllas på med all disk som blir.

Kan även rekommendera dubbla tvättmaskiner, framförallt till barnfamiljer.
 
  • Gilla
Soolind och 4 till
  • Laddar…
kodrod skrev:
Dubbla diskmaskiner, helt fantastiskt att alltid ha en maskin som det går att ställa in disken i.
Inga mer berg av disk som står och väntar på att en diskmaskin ska bli färdig.

Vid jul och andra stora kalas så ser man till att båda maskinerna är tomma och redo att fyllas på med all disk som blir.

Kan även rekommendera dubbla tvättmaskiner, framförallt till barnfamiljer.
Det har vi också satsat på men ej byggt upp köket än... andra saker som jag kan rekommendera är inbyggd belysning i fönsterkarmarna, plaströr infrästa i väggar för högtalarkablar
 
  • Gilla
Manhunter
  • Laddar…
Hade jag byggt nytt hade jag förberett för ett trådat larm; billigare, håller längre, slipper byta batterier och syns mindre. Till fönster och dörrar finns små brytare man borrar hål för och som bara syns när man öppnar den.

Hade även satt så att man kan detektera fönster i vädringsläge.
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jo, om man har rätt injusterad vent. Annars finns ju handdukar som man kan torka bort imman med, I-landsproblem.se :)
Sicket dumt svar. Det beror ju helt på hur varmt man har hemma, hur varmt man duschar och hur stort badrummet är. Jag kan lova att enbart normal ventilation inte skulle duga när jag duschar.
 
Mr Costanza, dumma ideér får oftast inga smarta gensvar ;) Uppvärmd spegel är väl ärligt talat en mindre nödvändig uppfinning... Och har man för kallt är det smartare med ett element i badrummet kanske?
 
En liiiiite större vindslucka så att även lite mer skrymmande säsongssaker kan stuvas in där uppe istället för att belamra förrådsutrymmen.

Önskar att jag hade planerat groventrén bättre. Den leder rakt in i tvättstugan men det finns ingen given yta för skoställ och klädhängare t ex. Nu fungerar det iofs bra att ha arbetskläderna i garaget istället men då försvinner ju nästan poängen med en groventré.

EDIT:
Glömde en av de största tidsbesparingarna i vår vardag: Plats för minst 3 st tvättkorgar. Har inte behövt sortera tvätt på hur länge som helst! (Det här går emot diskussionen om tvättnedkast, har aldrig levt med ett sådant men det känns som att tidsbesparingen äts upp av tiden det tar att sortera senare).
 
Redigerat:
Fulkemisten
ghoti ghoti skrev:
EDIT:
Glömde en av de största tidsbesparingarna i vår vardag: Plats för minst 3 st tvättkorgar. Har inte behövt sortera tvätt på hur länge som helst! (Det här går emot diskussionen om tvättnedkast, har aldrig levt med ett sådant men det känns som att tidsbesparingen äts upp av tiden det tar att sortera senare).
Men hallå! Kan man ha två disk- och tvättmaskiner kan man definitivt ha tre tvättnedkast.
 
  • Gilla
Pecka Langer och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.