Köpte K-rautas Bastufolie till bastubygget i Attefallaren. Två väggar är ytterväggar och tanken var utifrån sett: panel/läkt/120mm stomme/bastufolie/15mm läkt/bastupanel.

Skulle börja sätta upp folien och såg då att den var lätt att riva sönder jämfört med åldersbeständig plast vilket fick mig att börja fundera på hur bastufolien kan fungera som luft/ångspärr om den inte har ett lager plast?

" Åldersbeständig byggfolie avsedd att användas vid bastubyggnation. Fungerar som en luft- och ångspärr. Tål höga temperaturer." Saxat från K-rauta.
 
Tätare än en aluminiumfolie, förutsatt att den är hel och monterad rätt, går väl inte att få?
Ålders- och värmebeständig är den också.
Vanlig byggplast är inte gjord för de temperaturer som kan uppnås i bastuväggar: den drar ihop sig som en krympslang när det blir för varmt.
 
Ja, den är ngt ömtålig, men relativt lätt att få till likaväl. Kom ihåg överlapp 10-15cm och alutejp i skjötar och över häften. Skjötar placeras så att övergång hamnar under spikläkt
Mvh
Sakke
 
Bra bra. Då behöver jag inte noja mer. Tack för tipsen!
 
Hej! Hade du problem med att få folietejpen att fästa...? Jag kan inte få min att sitta kvar!
 
Märkligt - min tejp klibbade som bara den mot folien. Både tejp och folie var från K-Rauta.
 
Ok! Tack, då ska jag kolla där!
 
Den sitter, men långt ifrån lika bra som T-flextejpen som resten av stugan är tejpad med. Ska ha liggande panel i bastun och har lagt folieskarvarna så dom hamnar bakom spikläkten. Hur det blir i övergången mot taket är ett senare bekymmer....
 
  • Gilla
andhul
  • Laddar…
Samma här. Ska inhandla tesas alutejp o se om den sitter bättre. Funderade ett tag på om jag skulle tvätta plastfolen med tsprit?
 
Vet du vilket fabrikat på tejpen?
 
andhul andhul skrev:
Vet du vilket fabrikat på tejpen?
Jag har den som "svartöra" länkar till.
 
Köpte ny tejp på biltema. Den verkar funka. Min gamla tejp är den du rek men jag tror det är fel på den... inget klibb över huvudtaget.
 
Hej!
Jag står själv inför ett bastu projekt, där Tylö ska leverera panel och lavar!
Jag hajkade till när dom inte hade offererat någon folie.
I deras produktkatalog så står det bara att dom inte rekommenderar det och inte varför.
Jag har inte grävt så mycket mer i det än men ska göra det efter helgerna!
Min egen bastu som jag gjorde för 7 år sedan är bygd med folie och även några andra jag gjord är med det, och alla står sig än så jag förstår inte varför dom inte rekommenderar det.
Bilden är hämtad från tyles kattalog Schematisk illustration av bastuväggens uppbyggnad med och utan rekommenderad folie enligt Tylös katalog.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det lär finnas olika tankar kring bastufolie... kolla mer här på forumet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.