Du är för dåligt på löst, som vi sagt några gånger nu så måste framledningstempen i takvärmen vara extremt hög föra tt kunna ge strålvärme. 20-40 grader över rumstempraturen.

en fläktkonvektor håller mycket låg framledningstempratur & är optimalt att andvända ihopp med värmepump! många gånger kan man hålla lägre temp med fläcktkonvektorn än med golv värme, då golveren har en hel del värmeförluster nedåt!

en sån här kan du montera i taket, som du ser på bilden & den lär kunna värma nästan hela huset!
http://www.schildts.se/Shop/Index.php?ArticleId=FE701110
 
CarMan skrev:
Du är för dåligt på löst, som vi sagt några gånger nu så måste framledningstempen i takvärmen vara extremt hög föra tt kunna ge strålvärme. 20-40 grader över rumstempraturen.

en fläktkonvektor håller mycket låg framledningstempratur & är optimalt att andvända ihopp med värmepump! många gånger kan man hålla lägre temp med fläcktkonvektorn än med golv värme, då golveren har en hel del värmeförluster nedåt!

en sån här kan du montera i taket, som du ser på bilden & den lär kunna värma nästan hela huset!
[länk]
Nackdelen med fläktkonvektorer är ljudet en fläkt som alltid går när det är värmebehov.

Swegon (StifabFarex) har en ny intressant produkt när det gäller att värma med luft:

http://www.swegon.com/swegon/templates/ClusterPage____33412.aspx

Ett tilluftsdon med inbyggt värme- och eller Kylbatteri.
Donet blåser in längs taket genom en spalt som medejekterar rumsluft genom värmebatteriet med normalt luftflöde för ett sovrum ca 7 l/s kan man tillföra ca 500-600W vid 55-40°C på vattensidan.
Vid större luftflöden kan man få ända upp till 2000W.
Donet placeras mitt i taket och ger god omblandning och låg temperaturgradient i rummet.

Detta förutsätter såklart att man har mekanisk till- och frånluft.

/Patrik
 
Pasta skrev:
Nackdelen med fläktkonvektorer är ljudet en fläkt som alltid går när det är värmebehov.
Ja, sen kanske det inte är värdens snyggaste sak heller.
 
Pasta skrev:
Att använda låga golvvärme temperaturer för takvärme fungerar inte bra om man enbart har takvärme.
Nu diskuterar vi pudelns kärna!

Min tanke var främst som ett lågtempererat komplement i källar/suturängvåning under de perioder då bara den behöver värme, eller som ett komplement till det vanliga radiator systemet.

Men också som en testbalong för att se om någon visste ngt om de system som byggts med värmning/kylning av stommen.

Helt ointressant är ju inte heller frågeställningen vad man når för resultat med kombinationen golv/tak eventuellt vägg.

(Någonstans bland mina papper har jag beräkningsformeln för takvärme, men om jag minns rätt så finns där inga giltighetsgränser för temp angiven.)

Pasta skrev:
Problemet är att takvärmestrips kräver höga temperaturer för att det skall fungera hellst framledningstemperatur över 80°C.
Värmestrips är ju inte riktigt det jag föreslår. Deras användningsområde är delvis annorlunda bla används de för att minska strålnings drag och så vill man ju oftast ha plats för installationer mellan dem så de täcker inte hela taket. Och att de ofta ensamt värmer stora lokaler.

Pasta skrev:
Swegon (StifabFarex) har en ny intressant produkt när det gäller att värma med luft:

[länk]
Förr fanns det fönsterapparater för kyla/värme med med ejektering. Om det fortfarande finns så skulle det ju kunna vara av intresse vid ombyggnader i fastigheter med befintligt radiator system. Problemet blir att få en snygg rördragning av ventilationen.
Men den där burken ovan är inte helt lättplacerad om man inte har ett undertak.

Jag undvek medvetet att klanka på buller och utseende på konvektorer för jag ville ha en diskusion om takvärmes möjligheter som en lösning för lågtemp. system.
 
poiu skrev:
Nu diskuterar vi pudelns kärna!

Min tanke var främst som ett lågtempererat komplement i källar/suturängvåning under de perioder då bara den behöver värme, eller som ett komplement till det vanliga radiator systemet.

Men också som en testbalong för att se om någon visste ngt om de system som byggts med värmning/kylning av stommen.

Helt ointressant är ju inte heller frågeställningen vad man når för resultat med kombinationen golv/tak eventuellt vägg.

(Någonstans bland mina papper har jag beräkningsformeln för takvärme, men om jag minns rätt så finns där inga giltighetsgränser för temp angiven.)
Med lågtempererad takvärme så blir strålningsvärmen troligen allt för liten, vilket gör  att andelen konvektionsvärme och värme ledning uppåt blir stor, detta får till följd stor temperaturgradient i rummet och värmen hamnar högst upp mot taket och inte i vistelsezonen upp till 1,2m.

Iden är inte ny Frengertak med både kyla och lågtempererad värme finns med värmefunktionen är ganska dålig.

Kombinationen tak och golvvärme fungerar bättre.

I denna skrift från SERC Högskolan Dalarna kan du läsa om lågtempererade värmesystem som tex golvvärme, väggvärme och takvärme.
http://dalea.du.se/research/archive...8d03/4aa66e51-72e8-434b-a6c6-a393d833753a.pdf

Fönsterappareter förekommer fortfarande i kontorskomplex od största nackdelan med dom är att det krävs höga tryck på tilluften för bra funktion helst 200-300Pa
Swegons Parasol klarar sig med 50Pa, den bygger 230mm på höjden så den går att bygga in i de flesta träbjälklagskonstruktioner.

/Patrik
 
Den rapporten har jag läst.

Det var bla den som gjorde mig intresserad av att luska vidare och valde den enkla vägen att slänga ut en fråga och se om det fanns någon med erfarenhet/kunskaper om de omnämnda systemen.

Den lite jobbigare varianten är ju att lita upp rapporterna i literaturförteckningen, men jag är obotligt lat. ;)

Till viss del borde man kunna undvika temperatur gradienten genom att välja ventilationsdon och placering på ett bra sätt.
 
snackan68 snackan68 skrev:
Öh!?

Grundläggande fysikkunskaper: Värme stiger - kyla sjunker. ;)

Alltså takvärme innebär således att du värmer upp bjl ovanför...
Installerar du däremot infravärme så strålar den nedåt, men hur ser det ut? Dessutom rekommenderas detta ej pga brandrisken.

Konvektor koplas i samband med radiatorer där det finns risk för kallras. Vid ex större fönsterytor. Konvektorn fungerar som en liten "fläkt" som hjälper värmen att stiga.

Idén för övrigt med vattenburen golvvärme är just att framledningstemperaturen är låg, då radiatorarean (golvet) är stor. Mycket ekonomiskt i samband med värmepump.

Lycka till // Snäckan
 
11,5 år gammal tråd.
Rejäl trådlyft utan någon info i inlägget.
 
M m_westling skrev:
Golvvärme i taket låter vettigt. Jag har ett hus från -78 med eluppvärmd takvärme och tycker det fungerar kanon. Det håller rätt temperatur i rummet samtidigt som golven värms upp via strålningsvärmen.
Eluppvärmd takvärme fås genom att sätta upp en folie, se [länk].
Sökte på nätet och hittade faktiskt en text om om just någon som provat på vattenburen takvärme, se [länk].
Vad tiden lider så måste jag nog gå över till värmepump... och kanske skall jag då satsa på vattenburen takvärme på nedre plan och vattenburen golvvärme på övre plan. Skulle då ev kunna vara samma slingor.
Den stora frågan är vad minsta framledningstemperaturen är för takvärmen, då strålningsvärmen är viktig.
Någon som har ett svar?
Jag har bestämt mig för att ha takvärme i huset jag ska bygg och har då tänkt mig vattenburen, hur funkar det i ditt hus alla säger attvdet inte funkar att det känns varmt runt huvudet kallt under bord och kalla golv
Tacksam för svar
 
K Killen123 skrev:
Jag har bestämt mig för att ha takvärme i huset jag ska bygg och har då tänkt mig vattenburen, hur funkar det i ditt hus alla säger attvdet inte funkar att det känns varmt runt huvudet kallt under bord och kalla golv
Tacksam för svar
Kan tyvärr inte säga hur vattenburen takvärme är..Men i mitt hus var det el takvärme och det var då ingen höjdare..
Det var varmt runt huvudet och kallt under borden (tänk dig infravärmare på en altan , hur dom upplevs) numera har jag luftvärmepump och det finns vanliga el element att starta om pumpen inte hänger med i kylan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.