Jag har tidigare frågat om vilket ni tror är det vanligaste tjafset, och fick några svar. Ställer en snarlik fråga och hoppas på mängder av svar:

Vilken/vilka saker trodde ni att ni skulle få med när ert hus kom men det blev inte så?

Även om man har läst kontraktet noga, så kanske man inte alltid tänker på detaljer - som man tar för givna. Jag tänker på sånt som ett utvändigt vattenuttag så man kan koppla på en vattenslang till trädgården eller kanske ett eluttag på insidan för ytterbelysning vid entrén eller kanske handtag på dörrarna.

Har ni såna exempel?
 

Det som tydligen inte ingick för oss var TV-uttagsdragning, de drog bara "tomrör", sedan skulle det tillkomma några hundrakr/TVuttag för att få dit sladden... ???

Eftersom det var inritat TVuttag på ritningen tog vi ju förgivet att det var ett komplett TVuttag...tills elektrikern förklarade att så inte var fallet...

Vi överklagade detta till hustillverkaren och slapp betala.

Liten skitsumma i det stora hela, men rätt ska vara rätt!

 
Aha! MYCKET BRA tips! Vi har också sett att det finns teveuttag inritat på planlösningen, men jag har inte kollat om de faktiskt installerar ett.
Tack!
 
emyran, jag antar att ni köpte modulhus då? Annars ingår väl oftast inte några el- eller teledragningar i husleveransen.

Själva bygger vi med Vårgårda och de skickar ju en bunt detaljerade ritningar på el och VVS, men det finns ju ingen garanti att entreprenören gör precis enligt dem antar jag eftersom det inte ingår i Vårgårdas åtagande utan är entreprenörens.

Någon som vet vad som gäller i dessa fall, är husleverantörens ritningar att betrakta som "standard" som entreprenören ska följa eller?
 
entreprenören ska följa ritningarna.
 
...och eftersom det är du som lejt entreprenören så är det du som ska se till att entreprenören följer ritningarna. Se till att det finns inskrivet i kontraktet och bifoga ritningarna som bilagor.
 

Vi bygger på totalentreprenad.

Allt ingår alltså, material och arbete.
Eftersom TVuttagen var inritade på elritningen så tog vi förgivet att det var ett komplett fungerande också... ;)

Enl elektrikern så har "alla" blivit förvånade/förbannade över detta. Han trodde inte att hustillverkaren skulle stå för den kostnaden i efterhand. Men det gjorde de! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.