Tjena,

Vad är det för nackdelar med att ha ett furugolv i köket? För mjukt eller för vattenotåligt? Är ekparkett ett bättre alternativ?
 
den frågan har jag åkså funferat på .- vi funderade på att lägga in ett furugolv & luta av det så man får den där "vita" nyansen fast det kanske inte blir snyggt då vi skall ha ett vitt kök (med ekskivor)
-Kommentera gärna de olika bitarna .
 
vi funderade också på ett furugolv men ville ha nåt mer tåligt och lättskött golv eftersom det även går ut i hallen. valde därför Alloc canadensisk furu (laminatgolv) , tittad också på "lutat" alloc furugolv men tyckte att det blev för blekt och kallt till våra vita lucor, eksskivor och rostfritt

Har haft laminatgolv förrut i många år i kök o hall o varit mkt nöjda med det. /Mia
 
Furugolv kan vara konstiga, stenhårda att såga i men dunmjuka när man tappar något. Vi har furugolv i vårt vardagsrum och i vårt kök som ansluter och det är original från 1950. Vi lät slippa och lacka om det nu inför vår renovering. Jag har redan tappat verktyg och grejor i golvet innan vi ens "flyttat" in och det blir ordentliga märken. Däremot när jag sågade ut hål för att kunna gjuta fundament för vår öppna spis och för att dra ny VVS, då var det stenhårt.

I vårt gamla hus så är lite skavanker att förvänta så jag kan hantera det men om jag hade haft ett modernare hus så hade jag nog avstått från mjuka träslag typ furu och alm. Nu pratar jag alltså om riktiga furuplank, inte parkett. I ett kök skulle jag - om det inte är barnfritt/djurfritt och bara till för att impa på polarna - helt klart INTE välja ett oljat golv. Snyggt, ja, men praktiskt nej.
 
T
Furu är skit, alldeles för mjukt och dessutom ser det för taskigt ut.
 
  • Gilla
Fregol
  • Laddar…
Jag har just skurat vårt köksgolv, och det blev som nytt. Det är iof inte gammalt, knappt två år.
Vi är mycket nöjda med vårt skurgolv i köket, men vi är bara två personer. Hade vi haft småbarn hade vi nog valt linoleum i stället. Vi har ett gammalt hus och parkett var aldrig aktuellt.

/EB
 
  • Gilla
Tramt
  • Laddar…
Hej!
Personligen skulle jag aldrig välja ett furugolv. Snickaren lade in ett grangolv som vi lutade och oljade på övervåningen. Snyggt men jobbigt att göra. I hallen på bottenvåningen blir det linoleum. Så blir det nog i köket också.
 
  • Kuragårdsvind 061218Nr004.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för erfarenheterna
Har slipat upp flera furugolv i huset & har sagt just detta till tjejen att det är för mjukt ett kök är ju ett kök där det kan tappas lite saker ibland & jag visade era inlägg så nu slipper jag övertala henne utan det blir ett klick golv i ek,hmm tror jag om hon inte kommer på nått nytt så klart :)
 
W
Har furugolv i köket, lutat och vitoljat och måste säga att det håller över förväntan. Lätt att rengöra och en blåbärstårta som åkte i golvet kunnde inte ens färga av sig på det vita golvet. Det gäller bara att hålla det väl inoljat.
Har iförsig bara haft det i två år men hittils klar över förväntan.
Så mycket saker tappar vi inte i golvet heller men några märken är det säkert men det ser man knappt om det är vitt.
 
B52 skrev:
Vi har furugolv i vårt vardagsrum och i vårt kök som ansluter och det är original från 1950. Vi lät slippa och lacka om det nu inför vår renovering. Jag har redan tappat verktyg och grejor i golvet innan vi ens "flyttat" in och det blir ordentliga märken.
Det är klart, du har ju förstört golvet.
Träet var hårt på ytan, det blir hårt med tiden och slitage, sedan slipade du bort den hårda ytan ned till den "mjuka" kärnan.

Det kommer att ta 50 år innan golvet är bra igen, men det är inte ditt fel.
Anledningen att det var fult var för att någon hade lackat det, och då måste man slipa för att få bort partial lackningen ( det kommer vi också att få göra)

.Henrik
 
Alla tycks gnälla över märken. När man efter några år har 1000 märken så blir det väl ett mer personligt golvet, i kontrast till könlösa ekparkett golv?

Därtill, har inte många innerstadsbostäder furuplankor i sina bostäder?
 
  • Gilla
villsnickra_89 och 1 till
  • Laddar…
Nu har det gått en tid sen denna artikel skrevs. Vi planerar att lägga ett massivt trägolv, Moelvengolvet Artic Furu. Som löper genom hallen, köket, sovrummet och varadagsrummet. Väldigt fint.

Golvet är hårdvaxoljat och skall vara mer tåligt än bara lackat eller oljat. I alla fall enligt Moelven själva: http://www.moelven.com/se/Produkter...ragolv/Moelvengolvet---hardvaxoljade-tragolv/

Kostar på Hornbach 392 kr/m2.

Någon som har fler tankar/tips om detta? Furu i köket är det ok? Något vi behöver tänka på?
Finns det liknaden billigare varianter?

Tacksam för tips.
 
  • Gilla
magnetens
  • Laddar…
Jättefint golv, bara att köra på. I köket kan man lägga mattor ,tex snygga trasmattor som är mycket underskattade och superbilliga :)
 
  • Gilla
skoogander
  • Laddar…
Massiva trägolv är super. Mkt bättre än laminat och parkett som med tiden reser sig i kanterna och/eller blir missfärgade pga vatten som alltid stänker på köksgolv.

Gnället om mjuka golv som får märken - ja, det blir märken lätt, men det är bara när golvet är nytt och/eller nyslipat som det märks. Så fort det gått lite tid och det blivit tillräckligt många märken i golvet så syns det inte.
Laminatgolv däremot, de får också märken och är då förstörda.

Det enda är väl att slitaget är hårdare i köket, och golvet behöver därför förmodligen skötas oftare - om man tycker det är väsentligt att det ser likadant ut överallt år efter år efter år.
 
  • Gilla
jonko
  • Laddar…
Dessutom är furugolv det absolut skönaste golvet att gå på, och väldigt hälsosamt för små barn att krypa runt på. Vi ska själva byta ut vårt dyra hårda och kalla laminatgolv i köket mot furugolv, så kör på med furugolvet!
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.