Är det någon som byggt ett eget multimediasystem med mini-ITX grejor?
Verkar mycket intressant, speciellt eftersom det finns moderkort med "allt integrerat", bra prestanda och som saknar fläkt. Bör vara perfekt till ett ljudlöst system som kan byggs in i egen låda.
Kolla mer på http://www.mini-itx.com med länkar.
 
visst vad vill du veta? :D

Jag har byggt en brandväggsburk av ett mini-itx moderkort och ett compact-flash minne samt ett 55 watts nättagg. inga fläktar,diskar eller annat som rör sig i den burken. Garanterat knäpptyst

För Mediahantering så hadde jag tänkt bygga en burk på det nya fläktlösa 800Mhz kortet som skulle ha släpts i Juli 2004. Hittills har inte kortet dykt upp på marknaden så jag vet inte om detta räcker för DIVX. DVD och musik klarar alla nyare mini-itx kort. Vissa klagar på bildkvaliteten från mini-itx korten. I sånna fall skulle jag rekomendera ett begagnat pci grafikkort med S-video ut. Vill man förbättra divx kapaciteten så finns det ett kort med HW-accelerad divX avkodning.

Ett alternativ till mini-itx är en pinnacle burk brevid tv:n och en PC någonstans där bullret inte gör nått

 
Jag har byggt ett par stycken och testat dem.
Men jag var inte riktigt nöjd med prestandan. Byggde ihop en MSI-mega datorn som har samma prestanda som en vanlig dator och det var mycket bättre helt klart.

//Roger
 
Den stora fördelen med mini-itx är ju just att man kan köra fläktlöst. Sen får man tänka sig för lite då man som sagt inte har massor av prestanda att ösa av
 
Jag har byggt en EPIA-M 10000.
Tyvärr fick jag tag i en ganska surrig låda (2*40mm fläktar) så den blev inte så tyst som jag hoppats på.
Det är inga problem att spela upp film med den, jag har testat med lite olika, SVCD, DIVX och det klarar den galant.
Jag har också testat med "hyr-video" på nätet (SF Anytime), men då går det tungt.
Jag har mätt ca 90% CPU när jag kör detta så det har varit gränsfall.
Nästa projekt är att bygga en hemmaserver baserat på en EPIA-PD 10000. Jag vill ha fler än en HD i den så jag funderar på att köpa en Micro-ATX låda istället
 
Jag har byggt med Epia m10000. Fungerar bra för DVD men tyvärr så är det problem med svarta sorgkanter på tv-skärmen. Men det är ett problem som finns på de flesta tv-kort som har s-video ut. Har inte hittat något program som klarar att justera detta på dessa grafikkretsar. Tänker försöka bygga en ny processorkylare för att kunna få ner fläktljudet.
 
Ett litet tips till er som vill ha mindre fläktljud:
Använd 2 st processorfläktar seriekopplade, då snurrar dom med halvfart vilket tar bort fläktsurret nästan helt men kylningen blir bra iaf ;)
 
Titta med någon som tillverkar industripc-system, dessa är fläktlösa och riktigt robusta. Kostar lite men går i evighet.
 
Problemet är bara att de flesta industripc har sämre prestanda än en via lösning och betydligt sämre grafik. Undantaget är de som bygger på Pentium 4 Mobile eller Pentium M propparna. Nackdelen är att de då kräver kylning igen. De är också rejält mycket dyrare än via systemen men de klår via:n så det stänker om det
 
Nu är bygge på gång!
En Via 10000 PD, 2*200GB HD,512 MB, allt i en Micro-ATX låda ska bil vår nya hemmaserver.
Då den har 2*LAN tänkte jag också byta ut bef. bredbandsrouter och bygga in firewall & DHCP i denna.
Jag kommer att köra Linux Fedora Core 3 med mjukvaruraid på diskarna för att få upp hastigheten lite.
Backup löser jag med fsync till annan dator.
Det blir nog diskarna som kommer att dra mest ström denna dator (ca 8 W styck).
Jag läste att en 2,5' HD drar under 1 W, men det var lite för dyra, så det fick bli 3,5' istället.
 
2.5" har än så länge två nackdelar

Prestandan och priset, fördelarna är strömförbrukning/värme och ljudnivån

Lycka till med nya bygget. Jag väntar på att epia 1300sp ska bli tillgängligt i större omfattning
 
MG68 skrev:
Nu är bygge på gång!
En Via 10000 PD, 2*200GB HD,512 MB, allt i en Micro-ATX låda ska bil vår nya hemmaserver.
Då den har 2*LAN tänkte jag också byta ut bef. bredbandsrouter och bygga in firewall & DHCP i denna.
Jag kommer att köra Linux Fedora Core 3 med mjukvaruraid på diskarna för att få upp hastigheten lite.
Backup löser jag med fsync till annan dator.
Det blir nog diskarna som kommer att dra mest ström denna dator (ca 8 W styck).
Jag läste att en 2,5' HD drar under 1 W, men det var lite för dyra, så det fick bli 3,5' istället.
Bredbandsrouter utkastad och kör nu via en 10000PD enligt ovan. Jag fick dock problem direkt med att allt hängde vid stora filöverföringar. Lite letande på VIA forum så insåg jag att jag inte var ensam om detta problem! :(
Allmänt verkar många vara besvikna på MINI-ITX även om VIA verkar få ordning på problemen.
Mitt problem löstes genom att stänga av "processorspeed" i fc3, sedan dess har det funkat klanderfritt. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.