Hej alla.

Precis som rubriken lyder; är det tillåtet/godkänt/ok, eller skall de alltid vara inbyggda i väggar och bjälklag (alltså dolt, helt enkelt)?
 
L
Inga problem , men alla rör ska ligga i varmdelen , alltså under isoleringen närmast befintligt tak ,som är det normala installationssättet , kommer rören ovanför isoleringen ska det vara kabel i röret , detta för att det finns en risk med kondens i rören annars
 
tommib
Kondensrisken finns ändå, men en kabel är inte känslig på samma sätt som enkelisolerade ledare.

Se till att avsluta alla rör korrekt i dosor. För en utanpåliggande installation kan man använda rörmuffar som passar bra i t.ex. Scheiders U-56 dosor.
 
L
Har aldrig sett kondens i rör som ligger i den varma delen , inte ens i hus med stålrörsinstallation över vind och kutterspån , så det med kondensrisk är nog att ta i lite
Likadant i ytterväggar ska rören ligga på den varma sidan
 
L Liteavvarje skrev:
Har aldrig sett kondens i rör som ligger i den varma delen , inte ens i hus med stålrörsinstallation över vind och kutterspån , så det med kondensrisk är nog att ta i lite
....
Kondensrisken är ju på den kalla sidan.
 
Super. Toppen. Tack.
 
Att bara lägga rör på vinden är inget speciellt, det blir lite jobbigare om du går från varmt(nedanvåning) till kallt(kall vind) till varmt(nedanvåning igen) då förligger stor risk för kondens i röret. Detta kan leda till att du får vatten i dosan/rörets in/utlopp.
Så isolera röret/lägg under isolering eller täta rörändarna med sillicon.
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
K kanonkula skrev:
Att bara lägga rör på vinden är inget speciellt, det blir lite jobbigare om du går från varmt(nedanvåning) till kallt(kall vind) till varmt(nedanvåning igen) då förligger stor risk för kondens i röret. Detta kan leda till att du får vatten i dosan/rörets in/utlopp.
Så isolera röret/lägg under isolering eller täta rörändarna med sillicon.
Jamen där har jag en lösning jag gillar. Jag isolerar rören helt enkelt :) Tack :)
 
  • Gilla
kanonkula
  • Laddar…
Av egen erfarenhet så är det bra att täta rörändarna. Det var blött i "mediaskåpet"
Tryckte i plastpåsar i rören för att täta.
 
  • Gilla
kanonkula
  • Laddar…
Har fått bytt kablar och öppnat dosor med, swimmingpool i pga kondens . Rör läggs i isolering varmdel och kablar ovan isolering men aldrig rör genom varmt till kallt utan täta överdelen,, i dosa eller rörsläpp ovan isolering med en klick fog/brandmassa. Sett rörsläpp som orsakat flera m2 med svartmögel/genomblöt gipsvägg på vind . Men en klick fog och så går man över till kabel i kalldelen så uppstår inte problemen. Samma gäller matningar till ytterlampor ,antenn, mm en klick fog.. Mögel och kondens märks inte innan det är problem och för sent då märks det att man fuskat....svårare är det inte... En klick fog..../P
 
  • Gilla
Jonaskaboonas och 1 till
  • Laddar…
tommib
L Liteavvarje skrev:
kabel i röret , detta för att det finns en risk med kondens i rören annars
Jag avsåg detta. Det finns en kondensrisk på kalla sidan oavsett om det är kabel eller FK i röret.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Ja det som händer är ju alltså att varm fuktig luft från rummet stiger genom röret, kondenseras på den kalla vinden och sen rinner det ner kondens.

Sätter man igen rören så minskar man mängden luft som rör sig och därmed mängden kondens.
 
Är det tillåtet att göra så, dvs täta rören där de kommer upp på vind? Och det sen är OK att köra kabel däruppe? För bäst måste ju vara att täta så nära genomföringen som möjligt?

Idag ligger en bunt med nån slags "kabel" utanpåliggande på vinden, hur det går ned vet jag inte. Ska göras om när jag helt kopplar ur en gammal elcentral nån gång i framtiden (har satt ny central i källare, tidigare i övervåning, trol pga luftledning, så allt har gått upp från central på vinden, nu blir det så att säga "omvänt" men ett par ledningar från nya central måste upp på vinden för att ansluta till det gamla).

Jag har ett antal tomrör jag lade i som går upp på vind och 50cm upp sitter täta dosor. Men allt är inte inbäddat i isolering, frågan är om det hjälper iom att det inte ligger i golvet utan sitter på vägg på vinden...

Mest är det nätverk, men några el oxå, elen är inte inkopplad... Än. Det tänkte jag ta hjälp av elektriker med... hade hjälp av elektriker att förbereda detta för ett tag sen, men jag drog rören själv (det var väl "ok" med då rådande regelverk). Nätverk blir ju lika mkt kondens och det har jag dragit helt själv...

Kanske ska jag både täta men även sätta dosor precis innan de går upp på vind så man kan peta i isolering där, och så får det på vinden bli kabel och inte lösa ledare...

Jag har faktiskt lika på en ytterbelysning, det går ut en kabel från en dosa. Kanske ska jag även här se till det är tätt... Det är tätt på utsidan, men jag antar att det är inne i dosan just där det går ut som det är bäst att täta?
 
Vad som i praktiken fungerar finns det ingen "vetenskaplig" studie på vad jag sett. Man skulle dock kunna dra lite slutsatser om de vittnesmål kring kondens hade nödvändiga data kring utförandet.

För att undvika kondens gäller det att hindra varm luft att strömma mot den kalla delen av ett rör, kondenseras där och rinna tillbaka. Om det hjälper att täta rören är oklart, likaså i vilken ände man i så fall ska täta, och hur.

Reglerna säger ingenting om hur man ska förhindra kondens utan säger bara att man ska hantera effekten av kondens. I en kommentar sägs faktiskt
Att genom tätning förhindra luftfuktighet att tränga in i ledningssystem är normalt inte möjligt.
Dvs man bör se till att ev kondensvatten dräneras på den varma sidan på något sätt.
 
  • Gilla
_Elman_
  • Laddar…
Genom att täta rörets ena ände med någon tätningsmassa som inte blir hård förhindrar man att luft cirkulerar och därmed kondensutfällning. Det finns bla moderna silikonbasserade "massor" som används vid kabelskarvning som fungerar utmärkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.