Några egentliga personliga problem har jag inte....... men det är vanligt att pådyvla folk sådana om man inte har något bra argument.
Det enda problemet som är ens litet personligt är att när man först arbetar och lever på ungefär 1000 euro i månaden i åratal...... och sedan som sjukskriven på 500 euro i månaden i fyra år....... med samma levnadskostnader som i Sverige......och på den ekonomin bygger upp och försöker skaffa sig litet bättre förhållanden...... så blir man förbannad till slut på alla som bara kräver betalt av pengar man inte har.

Egentligen försöker jag göra just det du säger.... försöker komma ifrån arbetsgivare där man skall stå bakpå grävmaskinsskopan 5 meter över mark i brist på skylift eller riva asbest utan skydd eller betala flera veckolöner i gången i mutor under bordet....... försöker komma ifrån det eviga bråket om obetalade löner och oavlönad övertid. Allt det där och mycket mer har jag råkat med om och just för att jag fick nog och stämde en av dem till domstol blev jag svartlistad.

Just därför blir jag så förbittrat arg på bestämmelser som hindrar mig från att komma bort från den sortens arbete till någonting bättre.
Målet är att jag vill vara så fri att när arbetsgivaren hotar med indragen lön om jag inte river asbest eller skickar upp mig på ett tak och hotar med löneavdrag för att jag använder egen säkerhetslina skall jag kunna packa ihop verktygen och fara hem och börja någon annanstans. Utan att vara tvungen att arbeta kvar.

Eftersom jag vill ha den friheten är det ytterst viktigt med ved och annan delvis självhushållning så jag klarar mig som arbetslös tills jag hittar arbete igen. Utan att tvingas sälja allt jag äger för att uppfylla kriteriera för socialbidrag.
Därför är det viktigt att jag kak komma in hos en annan arbetsgivare utan att tvingas ta lån för att skaffa mig papper och sedan tvingas riva asbest och klättra på isiga tak trälbunden av lånet.

Egentligen så vill jag just det som du vill Snål-Jocke.
 
O Oxsar skrev:
Nja, oavsett krav på motorsågskörkort så är det din släkting som åker på arbetsmiljöansvaret om det klassas som arbete det du gör.
Det var därför jag ansåg att kravet inte var rimligt. Men jag kan ju köpa 1% av fastigheten med avtal om reglerat återköp utifrån anskaffningsvärdet.
 
Försök inte att avväpna mig genom att skriva att jag inte har några argument. Din ståndpunkt i den här frågan är helt utan tanke på alla oss andras situation, du upprepar hela tiden att DU inte kan såga ved för att överleva i DIN fattigdom. Det är ditt PERSONLIGA problem, säg inget annat. JAG argumenterade för en säker arbetsmiljö, med just argument som vapen.

Egentligen skulle jag hellre ha gett mig in i en diskussion där jag själv skulle varit övertygad om att min åsikt är den rätta, det är jag inte här, men din arrogans triggade alla mina dåliga sidor på en och samma gång.
 
hsd
Nu är det ju många som kan hantera en motorsåg, utan kortet, som har lärt sig hur man gör /vad man inte ska göra , och vet vikten av skydd
Men kortet är ett bevis på att innehavaren har lärt sig tillräckligt för att använda sågen
 
  • Gilla
Robban_C
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Nu är det ju många som kan hantera en motorsåg, utan kortet, som har lärt sig hur man gör /vad man inte ska göra , och vet vikten av skydd
Men kortet är ett bevis på att innehavaren har lärt sig tillräckligt för att använda sågen
Håller med. Men efter ett halvt sekels användande på släktfastigheter så känns det inte så motiverande.
 
S Snål-Jocke skrev:
Försök inte att avväpna mig genom att skriva att jag inte har några argument. Din ståndpunkt i den här frågan är helt utan tanke på alla oss andras situation, du upprepar hela tiden att DU inte kan såga ved för att överleva i DIN fattigdom. Det är ditt PERSONLIGA problem, säg inget annat. JAG argumenterade för en säker arbetsmiljö, med just argument som vapen.

Egentligen skulle jag hellre ha gett mig in i en diskussion där jag själv skulle varit övertygad om att min åsikt är den rätta, det är jag inte här, men din arrogans triggade alla mina dåliga sidor på en och samma gång.
Det handlar inte bara om mig. Det finns många fattiga både i Sverige och här i Finland. Om fattigdom är ett personligt problem som inte skall beaktas när man fastställer reglerna för samhället så leder det till att de fattiga ställs utanför samhället..... och ställs man utanför blir man bråkig och besvärlig.
 
  • Gilla
BigR
  • Laddar…
Lägg ned. ALLA dina argument i den här tråden har mer eller mindre handlat om hur mycket pengar du skulle behöva betala för olika licenser. Du kan inte i ett inlägg bedyra hur mycket du avskyr sådant som är till för de olika arbetarskråernas säkerhet, när du i nästa inlägg inget hellre vill än att arbeta på en seriös firma.

För det är vad det handlar om, och nu har du målat in dig i ett hörn. Inse det.

Dessutom drabbar inte kravet på motorsågskörkort dig, det är ett krav vi har i Sverige. Enligt dig verkar Finland sakna precis allt som är viktigt för att kunna arbeta säkert, jag tror inte på dig.

Det finns många Finländare här, kan någon av er styrka heimlagas bild av hur usla förhållanden en byggarbetare har det i Finland?
 
  • Gilla
Robban_C
  • Laddar…
Det finns seriösa firmor men tyvärr är allt jag har sagt sant. En tvådelad arbetsmarknad.
 
Personligen skulle jag skita blankt i om jag blev svartlistat av KalleAnka-firmor. INGEN etablerad seriös firma skulle nobba mig för att jag håller hårt på det som de själva har i sitt grundtänk. Även detta är en merit att lägga till i CV:t.
 
  • Gilla
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Det var därför jag ansåg att kravet inte var rimligt. Men jag kan ju köpa 1% av fastigheten med avtal om reglerat återköp utifrån anskaffningsvärdet.
Rimligt eller ej men det är lagen som styr. Att AV skulle komma ut och kontrollera er är ju lika med noll. Det är ju först när det händer någon allvarlig olycka som det troligen kommer att utredas om du har tillräcklig utbildning eller ej. Men troligen blir det en föga tröst om det visar sig att din arbetsgivare slipper straffavgift även om det visar sig att olyckan inträffat pga för dålig utbildning/avsaknad motorsågskörkort.

Vedhuggning är ett roligt men farligt så tycker man ska ta varje chans att minska riskerna.
 
  • Gilla
Robban_C
  • Laddar…
S Snål-Jocke skrev:
Personligen skulle jag skita blankt i om jag blev svartlistat av KalleAnka-firmor. INGEN etablerad seriös firma skulle nobba mig för att jag håller hårt på det som de själva har i sitt grundtänk. Även detta är en merit att lägga till i CV:t.
Jag ÖNSKAR att fler arbetsgivare skulle tänka sådär..... det finns enstaka som gör det men oftast blir jag nobbad och får gå arbetslös för de säger att "Jag har hört att du bråkade med NN".
Pengarna talar......
 
Det är ju ett faktum att du är spärrad för påhugg i seriösa firmor om du inte har alla erfoderliga behörigheter. Det är definitivt ett problem att vi har de låsningarna på arbetsmarknaden. Jag är inte personligen drabbad, det är bara ideella insatser som jag blir hindrad att genomföra. Men den som påstår att det inte finns nackdelar med alla regler har inte förstått mycket.
 
Några kommentarer till heimlagas dumheter:
---Vet du Robban C om att din bostad är uppvärmd?
Den frågan är ställd endast för att provocera så den tänker jag inte ens nedlåta mig till att besvara.

---Vet du Robban C vilken sorts energi som används för att värma upp din bostad?
Ved. 24,1 gr inomhus, drygt 6 grader utomhus just nu.

---Vet du RobbanC vad den uppvärmningen kostar?
Nästan ingenting.

---Vet du RobbanC vad ved är?
Ännu en fråga som jag inte tänker besvara eftersom du ställer den endast för att provocera och nedvärdera. Du är en riktigt, riktigt otrevlig person.

---Vet du RobbanC hur många kubikmeter blandved travat mått som går åt för att värma ett hus i året?
För oss som kan en del om det här så bevisar frågan att du inte kan särskilt mycket om det här. Frågan går nämligen inte att besvara utan kompletterande information om storlek på huset, klimat där man bor, mängd isolering etc.



H heimlaga skrev:
... Kom hit och se om du vågar så skall du få se vad jag har åstadkommit! ...
Jag vågar men har varken tid eller intresse. Men jag förstår att det du har åstadkommit, förutom en jävla massa gnäll, är några vedstumpar för att värma huset. Inte imponerad.



H heimlaga skrev:
... Kom hit och se eller knip käft om sådant som du inte vet någonting om.
Med din attityd så borde du bannas från forumet för gott.
Och det där med att inte veta någonting om, det har vi redan avkunnat i den sista av dina frågor här ovan.


Ungefär 50 anmälda arbetsolyckor runt om i landet i samband med användning av motorsågar under 2010-2015. Detta var alltså ungefär innan motorsågskörkortet blev obligatoriskt:
https://www.av.se/press/motorsagstest-visar-allvarliga-brister/?hl=motorsåg olyckor
Nu vet vi ju än så länge inte hur mycket dessa olyckor kommer att sjunka men låt oss säga att endast 25 procent av olyckorna undviks genom utbildning (jag tror det är fler men det är en annan sak). Då skulle ungefär 12-13 olyckor per år sparas in och på en femårsperiod skulle ett eller två människoliv sparas in.
Men det är tydligen viktigare att du heimdal får några vedpinnar gratis än att spara in olyckor och dödsfall. Undrar om de som drabbas (inklusive anhöriga till de som dödas) tycker likadant? Vad tror du heimdal, tycker dom också att uppvärmningen av din stuga är viktigare?



Och själva kärnfrågan här är att jag från början informerade om vilka kostnader man riskerar och det besvarade du med nedlåtande kommentar. Moget. Mycket moget.
 
N Noseone skrev:
50 olyckor enligt SVT. Alltså inget stort problem om det inte är dödsolyckor vilket inte framgår.

[länk]

2 dödsolyckor under 2017 enligt.

[länk]

Många fler lastbilschaufför dör varje år och där har man ju haft körkort länge.....
Så är det ju men utan att ha några siffror att stödja mig på så skulle jag ändå vilja påstå att det jobbas tusenfalt fler arbetstimmar bland lastbilschaffisar än bland dom som jobbar med motorsåg. Det innebär att antalet lastbilschaffisar som dör i jobbet med största säkerhet inte rätt av kan jämföras med hur många som dör i motorsågsrelaterade olyckor.
Troligen är det betydligt högre dödstal bland dom senare om man jämför med arbetade timmar, även om jag inte kan bevisa det med siffror.

Men kanske siffrorna för döda och skadade inom motorsågeri har gått ner om ex vis 10 eller 20 år, när det har blivit vedertaget att man ska ha utbildning för ändamålet.
 
Alla lagar bör ha en konsekvensanalys kopplad till sig. Är det värt att införa lagen, vad kostar i detta fall licensen för alla de som vill fälla träd på samfälligheten vs olyckorna.

Om man ville få ner olyckorna, hade en nollvision, så kanske skulle man förbjuda motorsågen.

Det stod i den länkade artikeln att 10.000-tals stod i kö och 70tusen körkort va utfärdade.

Om kortet kostar 5000kr så är det 350 miljoner kroner I kostnader hittils för något som sannolikt inte fått några konsekvenser eftersom det riktigt farliga skadorna enligt av.se verkar vara pga fallande träd, inte sågskador. Det va ju inget trädfällarkort.

Kortet har funnits i några år, så säg 50 miljoner om året i kostnad för kortet för samhället. 2 dödsfall verkar det vara i snitt oavsett kort eller ej.

Kostar olyckor + dödsfall mer än 50 miljoner, så borde lagstiftarna resonera. Okänsligt men så borde det funka.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.