Stefan_R skrev:
Eftersom jag själv sökte info om ViKöperDinBil innan jag åkte dit så kan jag försöka bidra med lite egen återkoppling.

Jag har (numera: hade) en Saab 9-5 NG årsmodell 11 som var dags att göra mig av med. Blocketpriset på dessa bilar varierar ganska mycket, delvis beroende på att det inte finns så många i Sverige, delvis beroende på att alla bilar verkar ha olika utrustnings-/motorpaket, men generellt kan man säga att de annonseras för 120-160kkr för de bilar som ligger någorlunda nära min i utrustning och motor.

Den nätbaserade prisuppskattningen jag fick från VKDB (ViKöperDinBil) var 114kkr. Vid besöket drog de ner det erbjudandet till 111k beroende på ett stenskott i framrutan samt en (liten) buggla i dörren.

Eftersom jag hade hoppats på ett högre bud besökte jag även fyra "vanliga" bilhandlare: två olika märkesåterförsäljare, en halvstor märkesoberoende handlare samt en liten handlare.

De två minsta handlarna ville inte köpa in bilen alls emedan de bedömde det som alltför stor risk att få bilen stående för länge. Den ena märkeshandlaren kunde erbjuda 102kkr och den andra fick höra mitt högsta erbjudande först och svarade bara att han tyckte det var ett bra bud jag hade fått som han inte kunde matcha.

Så det slutade med att jag sålde bilen till VKDB. Försäljningen gick smidigt, jag lastade in sommardäcken, tog med mig extranyckeln och åkte till deras anläggning. En av tjejerna i receptionen skrev ut alla handlingar, jag skrev under och så var det klart. Nästan. Texten på deras hemsida om att utbetalningen sker dagen efter är "lite" vilseledande. Utbetalningen initieras dagen efter, sedan tar det två till fyra bankdagar innan pengarna når mitt konto. Fast eftersom en av de stora märkeshandlarna nämnde att deras utbetalningar initieras på en gång och sedan tar tre bankdagar så tyckte jag inte det var något att bli upprörd över.

Sammanfattningsvis: På just den där bilen visade sig VKDB vara ett bra alternativ (förutsatt att pengarna verkligen dyker upp på mitt konto om några dagar). Däremot antydde en av besiktningsmännen att min gammelbil, en Saab 9-3 -03, förmodligen inte skulle erbjudas så mycket pengar, för sådana hade de rätt gott om nu. Dessutom hörde jag vad en annan kund erbjöds för sin bil (som iofs var i riktigt dåligt skick) och det var fråga om enstaka hundralappar. Så för vissa bilar kan de vara rätt, för andra är det nog bättre att sälja privat eller till andra handlare. Fast den slutsatsen gäller väl för alla handlare(?)....
Helt ny medlem, skriver ett långt och positivt inlägg om ett företag i en tråd som egentligen inte har något med forumets huvudinriktning att göra.

På vilket sätt är du involverad i VKDB?
 
oobum skrev:
Helt ny medlem, skriver ett långt och positivt inlägg om ett företag i en tråd som egentligen inte har något med forumets huvudinriktning att göra.

På vilket sätt är du involverad i VKDB?
Stefan_R gjorde ju ett inlägg redan 2010 så så värst ny är han ju inte...
 
Jag kan ju tillägga att jag fått ett par frågor på jobbet när vi diskuterade saken och två av mina kollegor hade bilarna dit efter de fått sina "vansinnesvärderingar" via online tjänsten. Han ena hade försökt sälja privat för runt 100k över ett halvår och blev erbjuden 112k i online värderingen och fick 65k av VKDB men han valde ändå att sälja till dem för att få loss handpenning till ny bil.
Andra kollegan hade en rätt OK BMW som värderades till 230k online och han fick erbjudande på 120k efter besiktning.

Under förutsättning att bilen är i gott (=förväntat) skick och uppgifter stämmer (årtal, miltal) kan jag förstå att det kan skilja 15-20% i onlinevärdering men i båda dessa fall är det ju nästan en 50% skillnad!

Klart de vill få dit folk som gör en besiktning och så lockar de med snabba pengar men jag tror det är väldigt få som vill sälja sin bil för 50% mindre än vad du förväntar dig att få...
 
Skulle va intressant och höra vad dom hittar som drar ner priset 110k? Det kan ju inte va normalt slitage dom drar av för det kan man ju räkna ut innan att en bil har.
 
Stefan N skrev:
Skulle va intressant och höra vad dom hittar som drar ner priset 110k? Det kan ju inte va normalt slitage dom drar av för det kan man ju räkna ut innan att en bil har.
Jag kan ju bara kommentera vad de sa åt mig och jag fick ju höra att min bil förvisso var i perfekt skick men marknaden just nu var "mättad" och att de därför inte kunde bjuda mer än 87k trots att onlinevärderingen var på 118k...
 
Ringde nyss en och ville köpa min gamla Avensis, uppfattade inte riktigt varifrån men tyckte det lät som rubriken men det kan varit nåt annat liknande. Lite märkligt eftersom den aldrig varit till salu under mina 7år som ägare så dom verkar ju bara ringa runt på måfå eller är 15år gamla Avensisar så eftertraktade?
 
anders07 skrev:
Jag kan ju bara kommentera vad de sa åt mig och jag fick ju höra att min bil förvisso var i perfekt skick men marknaden just nu var "mättad" och att de därför inte kunde bjuda mer än 87k trots att onlinevärderingen var på 118k...
Jag var hos vikoperdinbil.se igår i Uppsala med ett ganska intressant fordon.
Det som gör att fordonet är intressant just i detta avseende var just att den är helt felfri som på den spruckna rutan. Bilen en BMW X1 nästan fullt utrustad med helt perfekta däck sommar som vinter skulle nu värderas.

Enligt bilpriser.se som är ersättaren för den Blå boken som bilhandlare använde tidigare när de skulle hitta ett riktpris på en begagnad bil säger att en handlare sätter ut min bil för 236.000kr.
Ett helt korrekt och värdigt pris för bilen och dess utseende och utrustning ligger idag på 190.000kr då skulle jag ha släppt bilen för det är ett helt ok pris både för mig och för en köpare.

Enligt vikoperdinbil.se så blev deras första prisförslag 139.000kr(!) dvs. skrattretande dåligt.
Jag förklarade att bara restvärdet efter 5 år av leasing på bilen ligger på 157.000kr och att det i detta ligger ett ganska stort övervärde på bilen i förhållande till marknaden. Allt för att den som leasar bilen inte ska sitta med en skuld till finansbolaget och inte kunna sälja bilen för samma pengar.

Det är alltså stört omöjligt att bilen inte är värd absolut minsta tänkbara dessa 157.000kr.
Idag, dagen efter mitt möte med dem så fick jag ett mail där de nu hade skruvat upp bilpriset till ofattbara 149919kr hur de har kommit fram till detta märkliga pris vette tusan.

Men ja det är uppenbart för mig att detta bolag inte har för avsikt att göra "ärliga" bilaffärer utan verkar mest leta efter de som är desperata.

Mvh
Christopher
 
  • Gilla
namor
  • Laddar…
Testade dom nyss med att sälja våran bil. På webben gav dom ungefär vad jag trodde men "+ extra utrustning" och då bilen var väldigt bra utrustad och allt var i sin ordning med däck/servicebok och den nyss gått genom service trodde jag det fanns möjlighet att få ner. Väl på plats gav dom ett pris som var lägre än 80% av det priset dom uppgav på webben!

Kan mycket väl förstå taktiken att när man väl fått dit kunden, med alla besvär och tiden det tar, så kanske en del går med på det. Om en mäklare skulle sätta ut en fastighet för 20% mindre än värderingen så skulle det klassas som lockpris och en anmällan direkt. Men bilkrängare är visst så...

Det roligaste var när killen frågade mig varför jag trodde jag skulle få mer, hade svårt att hålla mig för skratt.
 
Och som ett brev på posten så utmanade dom min recension på TrustPilot! Om ni kollar recensionerna här - https://www.trustpilot.com/review/vikoperdinbil.se - så ser ni att dom gör detta systematiskt i hopp om att folk är för lata för att orka bevisa att dom faktiskt är kunder. Som tur var så spammar dom min maillåda just nu så det är inga problem att bevisa! Dom har dessutom stängt av recensioner på Eniro (som köpte upp "rejta.se"). Och om någon tror jag ljuger om lockpriser, kolla deras egen recensionssida på "viköperdinbil" - https://www.vikoperdinbil.se/kundomdomen/ - så står det i klartext där:
"Det var ett smidigt sätt att sälja bilen. Första värdering på webben fick jag ett pris på 122.000:- efter besiktningen hos VKDB vart priset 98.600:- Jag är nöjd p.g.a. av det snabba förfarandet. Jag kan rekommendera VKDB."

Det är precis så dom gör!
 
Ha, ha, det ser ju väldigt seriöst ut när de "reklamerar" alla inlägg... Jag ska lägga in ett bara för att se om det också blir bestridet...
 
Då ska vi se hur länge det tar innan de bestrider min fullt sanna 1-stjärna review!
 
  • Gilla
dennis_f
  • Laddar…
Tog inte länge (4 timmar tror jag) innan de bested min review...

"Vikoperdinbil
Reason for reporting
We want a proof, that this is a real customer of ours."

Jag har skickat in både ursprungliga värderingsmailet och bokningsbekräftelsen men "Vi köper din bil" hävdar att jag ändå inte är kund. Man ska tydligen ha sålt sin bil till dem för att få klassas som "kund"!
Bara för sakens skull har jag överklagat till Trustpilot.
 
  • Gilla
dennis_f
  • Laddar…
Nu har Trustpilot godkänt min recenssion, och verkar som din oxå. Hoppas bara det kan påverka folk att undvika dessa pajaser!
 
Ah, där ser man!
 
Har just lämnat följande review av ViKöperDinBil på Trustpilot. Tänkte att den kanske kan vara av intresse även för läsare av denna tråd.

- - - - -

Professional people, but too low valuation to be relevant

PROS: Professional people. Polite. Clean, well-organized station. Seems to be a serious business.

CONS: Too low valuation to be relevant.
My own valuation beforehand: 220 000
Vikoperdinbil online valuation: 241 000 + extra equipment.
(My car has lots of extra equipment, almost everything on the list.)
Vikoperdinbil actual valuation on site: 157 000
Motivation from Vikoperdinbil: Too strong engine for a family car, difficult to get a buyer that will pay a decent price for the engine.
Later the same afternoon I sold the car to a brand dealer. I got 208 000.

OTHER INFO: The staff on-site just tests the car and makes some photos. The actual valuation is done in "headquarters". Motivation received in English, so apparently abroad. Looking at how the company is owned, I believe valuation is done by the mother company people in Germany.

If had not been for all the other reviews I had read, I would have accepted their motivation for the low valuation. However, in light of everything else I have read, I am lead to believe that it is a systematic approach to give a very high online offer, and then "find a reason" to give an entirely different price on site.

CONCLUSION: Avoid. Not worth the time to go there.
 
  • Gilla
namor och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.