Tänkte börja samla på mig smarta lösningar som är ett "måste" när man ska bygga nytt hus / renoverar.

Detta är exempel på saker som jag sett andra ha:
Eluttag med dubbla tändbrunnar så att man kan styra ett uttag separat.
Centraldammsugar sockeluttag i köket.
Centraldammsugaren i låda utanpå huset så man slipper oväsen inomhus när man dammsuger.
Pop-up strömbrytare i köksön.

Kort och gott vad har ni hittat på för "hyss" i era hus som ni är riktigt nöjda med?
 
en spolbrunn innanför grovköksingången, för att spola rent hundtassar, och i framtiden även små stövlar :) vi har inte centraldammsugare, men jag lade eluttag på väl valda ställen i huset på ca 1 meters höjd för dammsugaren, så det finns dedikerade dammsugaruttag på vettig höjd.
 
  • Gilla
SimonThn
  • Laddar…
Jag har länge tänkt att göra ett tvättnedkast...
 
  • Gilla
ricebridge och 2 till
  • Laddar…
Nu när vi bygger ut så är några av sakerna vi kommer göra.
Ledapottar i varje fönster med fjärrstyrning på,
Uttag ovan varje fönster med större dosor (https://www.elbutik.se/product.html/dosa-inf-big-box-13mmelko-big-box-13mm) så man kan gömma trafos/dimmer eller motsv i.
Tvättnedkast från nya badrummet uppe till nya tvättstugan nere.
Grovingång med klinkers och golvbrunn får se om den får ett sandfång för att Hindra fylla avloppet med sand o dylikt.
Gödsla med eluttag generellt samt minst 1 fast nätverksuttag per rum.
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
T Taren43 skrev:
...., men jag lade eluttag på väl valda ställen i huset på ca 1 meters höjd för dammsugaren, så det finns dedikerade dammsugaruttag på vettig höjd.
Är det någon som vet varför inte samtliga eluttag i tex hallar samt precis innanför dörrarna är på 1m höjd? Det känns mest praktiskt kan jag tycka.
 
S Snål-Jocke skrev:
Jag har länge tänkt att göra ett tvättnedkast...
Ja tvättnedkast står högt upp på önskelistan. Just nu fungerar trappan som tvättnedkast :/.

Någon som har koll på dimensioner att förhålla sig till så inte kläderna fastnar? Spriorör eller vad väljer man för att slippa att kläderna trasas sönder på diverse utstickande saker, vvs rör kanske?
 
R rocketlauncher skrev:
Är det någon som vet varför inte samtliga eluttag i tex hallar samt precis innanför dörrarna är på 1m höjd? Det känns mest praktiskt kan jag tycka.
Det är pga arbetsmiljöverket. Det är för att städarna inte ska behöva böja sig varje gång de ska plugga in dammsugaren
 
Fulkemisten
R rocketlauncher skrev:
Ja tvättnedkast står högt upp på önskelistan. Just nu fungerar trappan som tvättnedkast :/.

Någon som har koll på dimensioner att förhålla sig till så inte kläderna fastnar? Spriorör eller vad väljer man för att slippa att kläderna trasas sönder på diverse utstickande saker, vvs rör kanske?
Gjorde några test för något år sedan. Har länge varit sugen på att byta trappan mot ett riktigt tvättnedkast. Vi får se hur det blir när vi renoverar köket som ligger direkt ovanför tvättstugan.
I alla fall, skjortor och tröjor fastnar i 110 mm avloppsrör. 160 mm avlopp går bra men inte 160 mm spiro. Det är således gränsfall. 200 mm avlopp funkar och likaså spiro. Dock bara till kläder, sängkläder och badlakan fastnar och lär behöva 250 mm avlopp minst, den dimensionen hade de inte på byggvaruhuset när testet diskret utfördes.
Mitt tips är därför att bygga ett fyrkantigt schakt av t ex hal och bra formplyfa i dimensionen 250 × 250 mm ungefär. Då är man safe. Testet utfördes på lodräta rör.
 
  • Gilla
ricebridge och 4 till
  • Laddar…
tommib
R rocketlauncher skrev:
Är det någon som vet varför inte samtliga eluttag i tex hallar samt precis innanför dörrarna är på 1m höjd? Det känns mest praktiskt kan jag tycka.
Du frågar varför inte uttagen sitter där. Sannolikt är det för att många tycker att det är fult som själva helvete (eller åtminstone tycker jag det).

Ang separat brunnständning så är det mycket trevligt. Jag har så på nästan samtliga uttag vid fönster. De styrs centralt med ett astrour. Fasta nätverksuttag installeras i alla rum som renoveras. Snart färdigt till alla rum i huset förutom vardagsrummet. Där är det istället ett dedikerat mediaskåp som har 6 nätverksuttag. Rör till TV som kan hänga helt fritt på väggen utan en endaste sladd (ok, två små då. Till centerhögtalaren och till IR-mottagaren).

Apropå tvättnedkast så var det någon här som byggde ett för några år sedan. Vill minnas att det var 400 mm ventilationsrör.
 
W
sir_daniel sir_daniel skrev:
Nu när vi bygger ut så är några av sakerna vi kommer göra.
Ledapottar i varje fönster med fjärrstyrning på,
Uttag ovan varje fönster med större dosor ([länk]) så man kan gömma trafos/dimmer eller motsv i.
Tvättnedkast från nya badrummet uppe till nya tvättstugan nere.
Grovingång med klinkers och golvbrunn får se om den får ett sandfång för att Hindra fylla avloppet med sand o dylikt.
Gödsla med eluttag generellt samt minst 1 fast nätverksuttag per rum.
Nu vet jag inte om du har barn men ta till en dush vid grovavloppet, hund eller ungar är är skitsamma. Jag ångrar att jag INTE hade det..
 
  • Gilla
sir_daniel
  • Laddar…
Förr i världen sattes ofta uttag bredvid fönster på ungefär den höjden. Vi gjorde så i vårt nya kök. Man behöver inte böja sig för plugga in laddare och liknande... Tycker inte det är fult. I kontor och liknande sitter ofta uttag högre. Men placering bör ju vara invid tex ett fönster och inte mitt på en vägg...
 
L
R rocketlauncher skrev:
Ja tvättnedkast står högt upp på önskelistan. Just nu fungerar trappan som tvättnedkast :/.

Någon som har koll på dimensioner att förhålla sig till så inte kläderna fastnar? Spriorör eller vad väljer man för att slippa att kläderna trasas sönder på diverse utstickande saker, vvs rör kanske?
Ett 400 eller 500 avloppsrör kommer att fungera perfekt
 
L
Det med ny standard , ( vet inte om det inskrivet ännu ) är att vid strömbrytaren till rummet ska det sitta ett enkelt uttag för dammsugaren , kan med fördel sättas lite var som helst under brytarna ,
Klart gäller inte oss med centraldammsugare :rofl::rofl:
 
Fulkemisten
Något som jag inte skulle vilja vara utan är vår 30 mm nedsänkning i duschhörnan.
Vidare är vår 750 mm djupa bänkskiva i tvättstugan sjukt praktisk. Det var verkligen 0.3 kvm golvyta man inte behövde i jämförelse med nyttan ytan gör när man viker tvätt. Även gardinstänger på två meters höjd i tvättstugan istället för tvättlinor. Jätteskönt att de inte slackar och att man kan torka mattor och annat tungt på dem.
Till sist vill jag slå ett slag för fällbar vattenutkastare på ett eller ett par stuprör. Bara att ställa dit regnvattentunnan på våren och sedan fälla in utkastaren när tunnan är full då röret nedom går vidare till valfri dagvattenomhändertagning. På hösten tar man bort tunnan så den inte fryser.
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
hsd
Extra uttag för mobilladdning i midjehöjd ,tex i hallen
 
  • Gilla
perblo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.