Min andra fråga här på forumet då.

Så ska snickra ihop ett bord. Måtten är 366cm x 100cm. Dvs ganska stort.

Har haft svårt att hitta en skiva i den storleken men lyckas få tag på en 25mm mdf. Problemet är att den blir dyr..
Har haft en tanke på att ta det tjockaste golvspånet som jag tror är 22mm och limma ihop 6st för att få önskad längd och bredd och sedan kapa.

Tänker att jag kommer att stärka upp under med t-profiler i stål (30mm) på längden och bredden. Skivan i sig står på ett bordesben i stål som är till för höj och sänkbara bord. Avståndet mellan benen är 186cm och så är det ungefär en meter djupt. Mellan benen sitter står som kommer stärka upp under skivan.
Jag kommer att behöva skruva in skruvar och såga ut för luckor i bordet och slutligen kommer jag att klä in det i någon slags faner.

Så vad tror ni? Kommer detta bord att svikta/böja sig med tiden? Menar mio/ikea möbler är ju ofta i betydligt tunnare spån.
Ps. Mitt bord kommer ha en del vikt på sig. Har rätt mycket "rack" möbler som ska på men inbillar mig att det är ok i och med t-profilerna.
 
  • Gilla
bengan-84
  • Laddar…
Jag har svårt att tänka mig att det inte kommer att hålla. Men golvspån är betydligt tätare än IKEA spån så din skiva kommer att bli väldigt tung (ca 15 kg/kvm => 55 kg). Ett alternativ kan vara att bygga skivan som en sandwich-konstruktion typ "torsion box", då kan du i stället ha två mycket tunnare skivor som topp och botten och en fyllning av frigolit. Denna konstruktion blir faktiskt förvånansvärt stark och det blir dessutom enkelt att skarva skivorna.

Jag tänker mig en ram av trä med ett rutnät av ribbor inuti. Topp och botten kan sedan vara av lämpligt skivmaterial. Tunn MDF (8 mm?) är nog bäst men det funkar antagligen t.o.m. med masonite. Utrymmet mellan ribborna fyller du med frigolit i samma höjd som ribborna. Både frigoliten och ribborna limmas mot topp och botten skivorna. Ska du ha öppningar i skivan så bygger du dessa på rätt ställe från början med hjälp av ramverket.

Jag vet inte om jag lyckades förklara hur jag tänker, hittar tyvärr inga vettiga bilder just nu. Men om du förstår hur jag menar så tror jag det kan vara värt att fundera på om en sådan konstruktion skulle kunna fungera i ditt fall.
 
  • Gilla
Bodega113 och 1 till
  • Laddar…
Ah! Intressant @jac !!Tack för ditt svar!

Vikten har jag inget emot tvärtom så vill jag ha ett massivt bord då detta skall stå i ett kontrollrum i en musikstudio och desto mer massa desto mindre resonans från högtalare. Dock så blir jag ändå nyfiken av din torsion box! Jag ska kolla ind et lite mer om det kan vara ett alternativ! Oron är att en tunnare skiva under och ovan ger ifrån sig för mycket resonans.

Edit: hade ju tänkt på en mdf i 25mm och fick veta att vikten för den skivan är ca 90 kilo!
 
Hej! En 22mm mdf i den storleken kostar under 700 plus frakt inkl moms. Så det tycker jag inte direkt är dyrt.

Men en tanke, hur ska du fanera en skiva i den storleken tänker du?
 
Hej @katos !

Vart får jag tag på det? Enda stället jag hittade en skiva i den storleken oavsett material var på Fredells och de ville ha nästan 3000kr för den. Alternativt plyfa men då gick det upp i typ 7-8000kr.

Lite oklart än hur jag ska klä in det kanske blir något slags betong på typ claystone. Fanér om jag hittar i storlek. Sista utväg något slags golv kanske.
 
Varför inte bygga med spontat golvvirke?
Billigare, stabilare, lättare att bearbeta.

Mvh P-A
 
Hej @Pagno
Vad tänkte du på isåfall? Tänker du att det är ett bättre alternativ än golvspån? Eller bättre än kanske till och med mdf?

/L
 
B Bodega113 skrev:
Hej @Pagno
Vad tänkte du på isåfall? Tänker du att det är ett bättre alternativ än golvspån? Eller bättre än kanske till och med mdf?

/L
Min tanke är att om du nu planerar att ändå klä in skivmaterialet så tycker jag att det vore lättare att använda spontat hyvlat golv i massivt trä.
Jag har byggt flera bord till olika evenemang av 25mm furugolv.

Klyver bort spont och not på ytterbitarna, grundar och målar med golvfärg.

Ditt första inlägg går lätt att kombinera rent tekniskt, med ram, ben och liknande.

Vad skall du ha bordet till?

Till saken kan jag tillägga att jag bygger årligen bord, catwalks till olika intressenter samt bord till e-sport evenemang som syns på streaming.
Dessa använder jag mig alltid av golvvirke som grundkonstruktion, enklast, snabbast, håller otroligt bra för höga belastningar.

Sedan är det mycket enklare att hantera 3660 längder i smalare format, de går att plocka isär utan att väga bly, lätthanterligt vid riggningar.

Vill man ha extra tåligt ytskikt skär man till bitar av klickgolv, i ditt fall 1meters längder, lägger på klickgolvet, fäster det med snygga vinkellister som skruvas i trägolvet.

Mvh P-A
 
B Bodega113 skrev:
Hej @Pagno
Vad tänkte du på isåfall? Tänker du att det är ett bättre alternativ än golvspån? Eller bättre än kanske till och med mdf?

/L
Du skriver att du skall ha luckor i bordet, gäller det något som skall höjas upp ur bordskivan eller skall bordet sänkas och upp kommer något när bordet sänks?

Låter som en streaminglösning till något evenemang som jag brukar vara på.
Pm-a mig om du inte vill berätta öppet vad du skall ha det till.

Mvh P-A
 
@Pagno tack för tipset! Ska verkligen kolla in detta alternativ!

Inget hemligt projekt alls! Det är ett bord i en musikstudio som en massa rackmöbler ska stå på så småningom. Därför är jag ute efter något som tål lite vikt. Luckorna är bara till för att lägga ner diverse kablar, tangentbord och saler som inte behöver stå framme hela tiden.

Anledningen till att jag bygger själv är för att de flesta "studio" bord är så förbannat fula, svarta och väldigt mycket "ikea" känsla på dem.

Vad tror du om min claystone idé? (Claystone är typ ett cementskickt man lägger på i någon millimeter sä att det ser ut som en betong skiva). Kan jag köra det direkt på furugolvet eller behöver jag "täta" golvet först?

Tack igen för ditt svar!
 
B Bodega113 skrev:
Hej @katos !

Vart får jag tag på det? Enda stället jag hittade en skiva i den storleken oavsett material var på Fredells och de ville ha nästan 3000kr för den. Alternativt plyfa men då gick det upp i typ 7-8000kr.

Lite oklart än hur jag ska klä in det kanske blir något slags betong på typ claystone. Fanér om jag hittar i storlek. Sista utväg något slags golv kanske.

Ceos. MDF+, 120kr /kvm exkl moms
Ett parkett golv på golvspån eller spontat virke funkar säkert bra. Allt beror väl på vilken kvalite på slutresultatet man vill ha.

Ekfaner på 16mm mdf 230kr / kvm exkl
Men då finns det bara 3000 längd.

Du kanske kan få ett snickeri att hyvla upp massivträ åt dig och limma och slipa själv. Då klarar du dig med att hyra en kexfräs, slipmaskin och kanske en sänksåg. Plus några limknektar såklart. Då kostar det lite mer än 3000kr tyvärr.
 
P Pagno skrev:
Min tanke är att om du nu planerar att ändå klä in skivmaterialet så tycker jag att det vore lättare att använda spontat hyvlat golv i massivt trä.
Jag har byggt flera bord till olika evenemang av 25mm furugolv.

Klyver bort spont och not på ytterbitarna, grundar och målar med golvfärg.

Ditt första inlägg går lätt att kombinera rent tekniskt, med ram, ben och liknande.

Vad skall du ha bordet till?

Till saken kan jag tillägga att jag bygger årligen bord, catwalks till olika intressenter samt bord till e-sport evenemang som syns på streaming.
Dessa använder jag mig alltid av golvvirke som grundkonstruktion, enklast, snabbast, håller otroligt bra för höga belastningar.

Sedan är det mycket enklare att hantera 3660 längder i smalare format, de går att plocka isär utan att väga bly, lätthanterligt vid riggningar.

Vill man ha extra tåligt ytskikt skär man till bitar av klickgolv, i ditt fall 1meters längder, lägger på klickgolvet, fäster det med snygga vinkellister som skruvas i trägolvet.

Mvh P-A
Föresten, finns det någon risk att bordet slår sig med furugolvet om man köper det på exempelvis Bauhaus?
 
Det finns alltid risk att golvbrädor slår sig, men om du ser till att få ett plastat paket som inte är trasigt då ligger fuktkvoten rätt, då skall det inte slå sig.
Bauhaus är inte sämre än andra stora virkesåterförsäljare.

Mvh P-A
 
Mitt tips är att göra det det i typ ljusgrå valcromat (genomfärgsd mdf. På den kan du sen lägga en ljus Osmo olja som du sen sprutar med ett toppskikt med matt klarlack.

Ska du bygga för ditt ändamål hade jag gjort en sandwich konstruktion 10mm valcromat 15 konstruktionsplyfa 10valcromat eller målad mdf.


Bara brytt mig om att special beställa toppskivan. Sen kort med standard mått på det som är i. Hela skivan hade jag sen förankrat med små gummi distanser i en stålram.

Exempel på hur valcromat kan bli om man gör rätt. Enligt min mening
Modernt kök med ljusgrå valchromat-skåp och bänkskiva, ståldetaljer och gyllene ö-skåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
katos och 1 till
  • Laddar…
@Hedens tack!
Slutresultatet på skivan är faktikst mer eller mindre det du visar! Hur är det att såga och borra i Valchromat och har du en aning om var man kan specialbeställa en sådan skiva?

Gillar osmos produkter och oljanin den låter också bra! Vad för typ av lack menar du? Du skrev sprutar.. menar du spraylack?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.