Hej

Jag håller på att renovera mitt kök och är mitt i att regla upp en ny vägg utanför min väldigt skeva betongvägg. Jag skall regla med 45x45 stående och sedan 45x70 liggande för att fästa skåpen i.
detta skall sedan kläs med enkelgips. anledningen att det inte kläs med OSB+enkelgips är för att det bygger för mycket.

Det jag är ute efter är vilken höjd jag skall sätta reglarna för upphängningsskenorna. Det jag är ute efter är ett MAX samt MIN mått för på vilken höjd skruvarna för att fästa upphängningsskenorna skall sitta på.

Jag behöver detta för att slippa riva ner gipsen och flytta reglarna när jag väl får köket.

Tack på förhand
 
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60205664/

Upphängningsskena, Metod har täta hål så att de kan fästas i vertikala reglar. Skenan överkant är i linje med skåpens överkant. Vill du ha en kraftig regel på rätt höjd får du mäta ut hur högt skåpen skall sitta. Det verkar inte finnas någon variation i höjd.
 
  • Gilla
robbannnnn
  • Laddar…
Tittade här efter facit, men det verkar ju inte vara någon som faktiskt kollat:

På de METOD som jag monterar nu är skenans överkant 5mm under skåpens överkant (sidornas topp).

(Skenans monteringshål för väggskruvarna har sin översta topp på cirklen ungefär 10mm under skåpens överkant.)

Jag hoppas att toleransen på monteringshöjd inte är 5mm, utan att det är standard...
 
  • Gilla
poestlund
  • Laddar…
5mm under skåpkanten var det på köket jag satte upp också.
 
  • Gilla
MaWa71
  • Laddar…
Har för mig att man skall mäta till underkant av skenan, den ligger 60mm under topp av stomme. Då stämmer det med måttskisserna från Ikea.
 
  • Gilla
Raycan
  • Laddar…
60mm kan stämma.

För övrigt blev köket lite snett. Krysslasern var inte helt 100 och jag testade den dåligt... Nåja, det är rakare än tidigare kök, det är ju alltid nåt.
 
Är det någon som har koll på vilken dim man behöver på skruven till dessa? 5 eller 6 mm?
 
tommib
Det beror på vad du ska hänga i den skulle jag säga. Jag skulle välja 6 mm för säkerhets skull. Hellre överdimensionera än riskera att skåpen kommer ner. Du kan givetvis kompensera för klenare skruv genom att sätta fler.
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
Det är för liten skillnad för att inte välja 6 mm.
 
  • Gilla
fischy
  • Laddar…
Det håller jag med om, problemet är ju att jag inte nånstans i Ikeas papper hittar hur stora hålen är i upphägningslisten. Vill ju inte köpa hem 100 mollyplugg som sen inte passar i hålen...
 
Florre Florre skrev:
Det håller jag med om, problemet är ju att jag inte nånstans i Ikeas papper hittar hur stora hålen är i upphägningslisten. Vill ju inte köpa hem 100 mollyplugg som sen inte passar i hålen...
6 mm kommer att funka.
100 st? Hur stort kök skall du bygga?
Köp skenorna först om du är tveksam.
 
Nja, jag har inte räknat tidigare... höftade nu: ca 50 blir det om det är max 30 cm mellan skruvarna... Och skenorna kommer med leveransen av alla 229 kollina... så jag vill ju köpa hem skruvarna innan...
 
Vad har du för vägg?
 
tommib
Hålen i skenorna är stora. I ligan 20 mm. Du använder speciella nyckelhålsbeslag för att fästa skruven mot skenan. Det följer med 10 sådana beslag med varje skena. Om du vill veta exakt hur stora hålen är kan jag mäta. Spåret i nyckelhålsbeslaget är precis lite för litet för att en 8 mm lättbetongskruv inte ska passa i det, så 6 mm skruv kommer fungera perfekt.

När du säger molly blir jag lite fundersam. Hur har du tänkt att fästa skenorna? Jag hoppas att du har reglar bakom att skruva i. Att bara fästa med molly i gips skulle jag inte göra med ett kök.
 
  • Gilla
Florre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.